Jump to content

Påbud om båtførerbevis for alle.


DIYglenn

Båtførerbevis  

405 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Ja, uten tvil !

 

Holder til på Nøtterøy, og ser nesten daglig gode grunner til at alle, minimum burde ha ett båtførerbevis.

 

altfor høy fart nærme land, mangel på vikeplinkt og manglende hensyn til folk i kajakk, fiskere, eller små båter er nesten hverdagskost.

 

Mange av disse har en alder som tilsier at de er fritatt fra påbudet, gjerne med en stor hurtiggående båt. ( som selvsagt også er fritatt vestpåbudet også, men det er en annen diskusjon).

Gjør som folk flest - BRUK VEST !

Link to post
Share on other sites

Om eg skal sei mi meining i denne saka: Alle som skal føra båt bør ha opplæring - ei opplæring som fører til båtførerbevis. På den annen side so har vi eit forbud mot å gi ein lov tilbakevirkande kraft, dette blei egentlig omgått ganske so greit ved at kravet om båtførerbevis gjeld alle som er yngre enn denne loven. Dermed so vil det av heilt naturlige årsaker tynnast ut blandt oss som er gammel nok til å ikkje behøva dette beviset, so om 40 - 50 år er påbudet om båtførerbevis absolutt. Eg vil ogso understreka at der ikkje er noka forbud mot å ta denne opplæringa, sjølv om ein er so gammel at ein kan sleppa etter loven.

 

Magne

Link to post
Share on other sites

Ser ikke hvordan båtførerbevis hjelper på høy fart nærme land? 

 

De kursene er så tynne atte hjelp, senest i dag hadde jeg en om bord som litt flaut spurte.. ehh du de jernstakene der... peker de på skjæret eller der man skal kjøre? (men båtførerbevis har han fra i fjor)

 

En annen i går.. Oi, hvordan skal du legge til, du har ikke baugpropell?! ( jeg har 2 maskiner) 

 

Når jeg tok dette på ungdsomskolen tok vi det over 1 helt år med flere båtturer og navigasjon på bare kart... nødvendigvis siden vi ikke hadde GPS ;) 

Strengtatt kjørte ca alle rundt i ulovlige båter siden de gikk vesentlig fortere enn de skulle, flere hadde også mer hk enn de skulle.. noen ting var faktisk bedre før. Men det var egentlig ikke noe tema. 

 

Heller oppmuntre til faktisk kunnskap og godt sjømannskap hadde gjort mye mer enn noen få timers kurs og intens pugging uten å egentlig kunne noe. 

Redigert av andersb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Må innrømme at jeg forbauses over hvor mange som mener at det båtførerbeviset vi har idag bør være pålagt. Dagens båtførerbevis gjør dessverre ingen til en bedre fører av båt. Se på hvordan det gjøres i Sverige, med praktisk test og egne sertifikat dersom båten går raskere enn x knop (30 eller 40, husker ikke helt). Praktisk test er noe som er med i Sverige for å sjekke at folk forstår enkle ting som drift osv. Dette burde vi gjøre i Norge også - dersom vi faktisk har troen på at sertifikat er det riktige... Jeg tror at man dessverre ikke blir kvitt idioter på sjøen, uansett tiltak.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...