Jump to content

Er kjøp av båtplass til kr 140 000 en investering ?

Ficher

Recommended Posts

Hei.

Er kjøp av båtplass i en ny flott båthavn i Stavanger/Rennesøy en investering ? Båplassenen koster ca 140/150 tusen + ca 6000 i div utgifter pr år ( ca 30 fots båt). Vil disse båtplassenne stige i verdi om feks 10 år ...... kan dette bli en investering i Stavanger/ Rennesøy området ??

Samt hva tror dere en slik båtplass koste om 10 år ?

Redigert av Ficher (see edit history)

Hvor stor båtplass er det snakk om? 3m,4m...., er strøm og vann inkludert? Er det utriggere man kan gå på?

Hvis dette er inkludert så er vel ikke prisen helt avskrekkende spør du meg, men jeg syntes 6000,- i året i tillegg er veldig dyrt.

Her som jeg bor må man regne med og betale 100-150.000,- for båtplass, men da kun ca. 500,- i året i fellesutgifter.

Den lokale båtforeningen har båtplasser for salg til rundt 50-60.000,- men da står man ikke fritt til og selge den, Båtforeningen har forkjøpsrett og da etter

fastsatte priser.

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Hei

Sett deg grundig inn i kva rettar du får og korleis hamna er organisert. Det mange kallar "kjøp" eller "innskudd" er ofte i røynda usikra lån. Om då båthamna går konkurs så er pengane tapt.

Somme kommersielle hamner er organisert slik at eigar eig grunnen men har eit driftsselskap som driv sjølve anlegget. om anlegget går nedom så har eigar framleis kontrollen over grunnen. Modellen er velkjent frå

utelivsbransjen.

Før "eigde" eg ein plass i eit båtlag. Laget leier grunn. Det seier seg sjølv at om/når/dersom grunneigar ikkje lengre vil leiga ut grunnen så er båtplassen lite verdt.

Ask

Ja, kjøp av båtplass til 140.000 er å anse som en investering. Om det er en god, eller dårlig, investering vet man ikke svaret på før om lenge. Jeg vil aldri anbefale andre hva de skal investere i, men vil tilby meg å si hvordan jeg tenker og/eller gjør, og jeg investerer nå i en 4 meters båtplass i en båthavn (andelslag) i Asker på grun eid av kommunen til 120.000 kroner.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Det KAN være en investering, det avhenger av avtalen som ligger i bunn for kjøpet. Er "kjøpet" kun en evigvarende leieavtale/bruksrett som kan omsettes fritt, ryker denne avtalen ved en eventuell framtidig konkurs. Er avtalen kjøp av et stykke båthavn, må din del av båthavnen skjøtes over til deg gjennom en kjøpsavtale som tinglyses på samme måte som en hvilken som helst annen eiendom. Problemet med sistnevnte er at denne båtplassen sannsynligvis er en del av en flyteanlegg som ligger utenfor grunneiers (selgers) eiendomsgrense (marbakke/den berømte vadende hesten) slik at det ikke følger med et definert "tomteareal". Da vil du ved en konkurs sannsynligvis sitte igjen med et par utriggere og en ca. 3,5 meters andel av en flytebrygge hvor disse utriggerne er festet. Jeg ville også, basert på erfaringen fra Lundekonkursene, grundig sjekket eiendoms- og eierforholdene rundt anlegget og den delen du eventuelt leier/kjøper. Det kan tenkes at anlegget er leaset eller at leverandørene allerede har pant i anlegget.

At det er en investering er det ikke tvil om.

Hvor bra dårlig den er er veldig usikkert, men sjekk priser som kan samenelignes i dette distriktet.

Utviklingen av prisene i fremtiden er vel det vanskeligste å vite noe om.

Det er stoore forsjeller på prisene utfra hvor det er (det kan man se på øvrig eiendomsmarked).

Redigert av Sit (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

jeg vil kalle det galskap

Aldri i livet om jeg ville betalt så mye for en båtplass. Enig med kællen, galskap.

Utgangspunktet til trådstarter, eller andre som stiller samme spørsmålet, er vel at man har en båt, ønsker fortsatt å ha båt og som alternativ til å kjøpe/eie en båtplass til f.eks 140.000 må hvert eneste år finne en plass å leie i markedet og denne koster f.eks 15.000 i året. Vil dere da svare det samme på dette spørsmålet?

Båplassenen koster ca 140/150 tusen + ca 6000 i div utgifter pr år

Forutsatt at plassen blir tinglyst på deg som din og at du kan gjøre hva du vil med den i denne 10-års perioden (leie ut/selge), er jeg ikke i tvil

om at dette er en god investering ! Om du sitter med denne plassen om 10 år bør du greit klare å selge med gevinst ! Et annet spørsmål er jo om du har disse 140.000,-

eller om dette må belånes.. Det endrer litt på bildet !

Utgangspunktet til trådstarter, eller andre som stiller samme spørsmålet, er vel at man har en båt, ønsker fortsatt å ha båt og som alternativ til å kjøpe/eie en båtplass til f.eks 140.000 må hvert eneste år finne en plass å leie i markedet og denne koster f.eks 15.000 i året. Vil dere da svare det samme på dette spørsmålet?

Syns fortsatt det ja.

Her er priser......

Priser er beregnet ut fra breddemeter som inkluderer utriggere. Egen yachtavdeling for båter fra og med 45 fot.

Alle båtplasser har tilgang på strøm og vann(mot avgift). Internettilkobling kan bestilles (fom. ca. 15.10.2010 - mot avgift).

Vennligst oppgi bredde/lengde på fartøy ved henvendelse. Båtplasser er fritt omsettelig.

PRISER 2011

42.500.- pr breddemeter for båtplasser med 6 meter gangbar utrigger og fortøyningsbom

45.000.- pr breddemeter for båtplasser med 8 meter gangbar utrigger og fortøyningsbom

50.000.- pr breddemeter for båtplasser med 10 meter gangbar utrigger og fortøyningsbom

60.000.- pr breddemeter for båtplasser med 12 meter gangbar utrigger på begge sider.

70.000.- pr breddemeter for båter over 16 meters lengde. Bredde 7,25m i yachthavn.

Det er jo i utgangspunktet et enkelt regnestykke: Hvis du skal betale 140 000 kroner koster det deg 5600 kroner i året bare i renter, forutsatt 4 prosent rente. Om du låner pengene eller ikke, spiller ingen rolle. Hvis du skal betale 6000 kroner i tillegg, koster båtplassen deg 11600 kroner året. For den prisen kan du med litt flaks skaffe deg en båtplass innerst i Oslofjorden. Det må vel være ganske dyrt i Stavanger.

Ting tyder på at rentene har tenkt å stige fremover. I så fall blir regnestykket enda dårligere. Det som kan forandre regnestykket er jo hvis dette er en båtplass som du kan eie, og som du kan dokumentere at du eier, og som du kan omsette fritt. I så fall kan det jo tenkes at den har steget i verdi om noen år. Båtplasser gjør vanligvis det, men det er ingen naturlov.

Det som kan forandre regnestykket er jo hvis dette er en båtplass som du kan eie, og som du kan dokumentere at du eier, og som du kan omsette fritt. I så fall kan det jo tenkes at den har steget i verdi om noen år. Båtplasser gjør vanligvis det, men det er ingen naturlov.

Dette er en båtplass som du eier og kan omsettes fritt. ( kan også leies ut)

Om du har 140K på konto, som du flytter over til båtplass... contra å låne 140 for en båtplass.

Såpass skjønner jeg også, men ved å benytte egenkapital til å kjøpe en båtplass så går man vel glipp av en inntekt på disse pengene? Merkostnaden vil eventuelt bli den forskjell man må betale i rente på lån versus den rente man får på innskuddet i banken, eller avkastning på annen alternativ plassering som jo kan gi en langt høyere avkastning enn den rente man må betale? :confused:

Det blir som med strandeiendommer. Vanskeligere og vanskeligere å få tak i.

Dette blir nok en lønnsom investering.

Slik tenker jeg også, samt båtplasser blir vel ikke letter og få tak i med årene.( tror jeg :confused: )

Men det STORE spørsmålet er om de stiger i verdi om noen år........eller om båthavnene/plassene må ned i pris de neste årene . ( pga før høye priser i forhold til marked)

Ja, kjøp av båtplass til 140.000 er å anse som en investering. Om det er en god, eller dårlig, investering vet man ikke svaret på før om lenge. Jeg vil aldri anbefale andre hva de skal investere i, men vil tilby meg å si hvordan jeg tenker og/eller gjør, og jeg investerer nå i en 4 meters båtplass i en båthavn (andelslag) i Asker på grun eid av kommunen til 120.000 kroner.

Kan jeg også få kjøpe en plass her til 120 båtlapper? I så fall er jeg meget interessert.

/Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

Nå er det vel en forventet levetid på den havna. Hva når eier av havna må bytte ut flytebrygger og utliggere og andre dyre fornyelser. Må da plass"eiere" inn med nye 130000?

I den havna jeg ligger fikk jeg ny 4,5 mtr plass til snaue 30000 når de fornyet hele havna. Dette var salg til kostpris av ny plass for personer som allerede var kunder i havna. Her er havnens forventede levetid satt til 20 år. Regner da med eventuelt å måtte gå inn med ny kostpris for min plass når disse 20 årene er gått.

Har i tillegg årlig leie på drøye 4000,- Desverre ikke strøm på bryggene

Hos flere av de dyre private båthavnene i Sandefjord er det nå plenty ledige plasser. for det meste snakk om leieplasser uten innskudd. Den nye havna på Framnes maritime er nesten tom og Thorøya annonserer daglig om at det er ledeige plasser.

For noen få år siden sto folk i kø for plass. Her ser markedet ut til å være mettet og forhåpentligvis en snarlig prisnedgang på gang.

På komunale og båtforeningsplasser er det ventelister.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Store forskjeller ute og går.

I hjemmehavnen koster en stor båtplass 24.000 i innskudd. Som vi får tilbake viss vi velger å forlate havnen.

I tillegg betaler vi kr. 3,- pr cm. bredde pr. år. vann og strøm på bryggekanten. Servicebygg, med toaletter, dusjer, vaskemaskin , tørketrommel, og høytrykksvasker. Og, naust/ lager for oppbevaring av ting og tang. samt vinteropplag for småbåter.

Nå er det vel en forventet levetid på den havna. Hva når eier av havna må bytte ut flytebrygger og utliggere og andre dyre fornyelser. Må da plass"eiere" inn med nye 130000?

Hos flere av de dyre private båthavnene i Sandefjord er det nå plenty ledige plasser. for det meste snakk om leieplasser uten innskudd. Den nye havna på Framnes maritime er nesten tom og Thorøya annonserer daglig om at det er ledeige plasser.

For noen få år siden sto folk i kø for plass. Her ser markedet ut til å være mettet og forhåpentligvis en snarlig prisnedgang på gang.

På komunale og båtforeningsplasser er det ventelister.

Du sier noe der ja ......må eier ut med nye kr ....... .- om 20 år :confused:

Samt er markede overpriset/mettet om 10 år i Stavanger området ?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...