Jump to content

Er kjøp av båtplass til kr 140 000 en investering ?

Ficher

Recommended Posts

Kan jeg også få kjøpe en plass her til 120 båtlapper? I så fall er jeg meget interessert.

Hvis du flytter til Asker så kan du sette deg på venteliste fordi Key Freak har helt rett i at;

Tipper at du må bo i Asker kommune for å komme med i betrakningen her...

Jeg satte meg på venteliste for ca fire år siden og alle som var på venteliste da utvidelse av båthavnen gikk i orden fikk tilbud om å kjøpe plass. Da dette ble kjent kom det raskt nye navn på listen! De nye plassene er klare til sesongen 2012.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Høres ut som en bra investering hvis du får skjøte, eier den kan selge fritt, og det følger med strøm, vann og parkering. Kjøpte en selv i fjor for 160.000,- iår går de siste for en god del mere. Det er tilbud/etterspørsel som gjelder, stadig vanskeligere å få regulert inn båtplasser. I kristiansand ble det solgt en båplass for 600.000,- for et par år siden....

Hulda ligger på en 5 meter plass med 12 meter uteliggere hvorav en gangbar. Strøm til hver båtplass, vann som to plasser deler på. Her kan man ligge 12 måneder/år. SEK 11 500/år inkludert fastavgift for strøm, forbruk i tillegg. Og så lenge man betaler, så har man plassen.

Ut fra det jeg betaler, ville jeg ikke anse en investering på NOK 120 000 pluss omkostninger og leie som god investering. Men her spiller naturligvis lokale forhold inn. Det er ikke noe automatikk i at man vil få mer enn grunnutlegget tilbake etter 10 år.

• 1 måned senere...
  • 4 år senere...

Tenkte å dra frem denne pristråden på båtplasser igjen.  Har noe endret seg på de 5 årene siden denne diskusjonen gikk?

På Nøtterøy er det tilgjengelige båtplasser nå på privat marina - men ca. 300.000,- for å kjøpe en 3.5 plass. Riktignok gir det en tinglyst rett til båtplass på det gnr/bnr som bryggene ligger på, det er vann og strøm inkludert og det følger med parkering.  Men det er jo noen kroner.   Ikke noe årlige utgifter å snakke om i tillegg dog (noen hundrelapper bare).

Samme plassen kan leies for 11.500,- .   Hvis man regner 11000,- som årlig avkastning på 300.000,- så får du 3.6% - som forsåvidt vil være bedre enn å ha pengene i banken og det er billigere å låne enn de 3.6% akkurat nå.

I tillegg har man trygghet for å være "garantert" en plass utenfor stuevinduet hele livet - mens hvis du leier kan det vel i teorien bli "utsolgt" 

Hva synes dere ?   300.000,- høres mye ut - men økonomien i det ser ut til å si ja. (hvis man ikke da leier plasser i billigere havn)

Jeg er glad jeg har båtplass, som jeg kan se fra vinduet hjemme, til 6000kr. i innskudd og 3400 i årlig leie inkludert opplagsplass. Heldige meg.

Solgte retten til å leie en plass i Drøbak til 90000, samt leie fra 1.5 til 1.10 på 7400. Så kommer opplag og opp/utsetting i tillegg.

Fytti katta, for en forskjell.

Fairline Mirage 29 er solgt.

Kjøpte båtplass i 2012 til 310000kr (+ årlig avgift på rundt 12000kr). Eier rett til 5,5 breddemeter og 12m gangbare utriggere på hver side, blir nesten som i et borettslag. Skal nok en del til at eieren av havna omorganiserer på plassene, men har i alle fall rett/krav på en tilsvarende plass om noe slikt skulle skje. Da havna var ny måtte jeg ha betalt 330000kr for samme plass om jeg skulle ha kjøpt plassen fra grunneieren. Nå ser jeg tilsvarende plasser i havna legges ut for rundt 300000kr, så her kan det virke som om prisene har sunket litt.

For min del er det veldig greit og forutsigbart å eie en plass selv da jeg bor ombord. Skulle jeg ha leiet hadde det vært en årlig usikkerhetsfaktor, med mindre langtidsleie var avtalt. Kunne ha leid en tilsvarende plass for 2000kr måneden slik prisene er nå, så om det er direkte lønnsomt å eie selv kan diskuteres. Som det nevnes over her må havna sikkert fornyes om noen år (prøver bare unngå å tenke på det for mye :giggle: ), med de tilleggsutgiftene det vil medføre. Så går det jo rundt 12000kr årlig i avgift til havna (som inkluderer vedlikehold, vann og lys på flytebryggene og området rundt). For doble summen av den årlige avgiften kunne jeg ha leid, nå må jeg betale ned på lån i tillegg til den årlige avgiften.

Så om det er en investering er ikke godt å si, skulle havna trenge utskifting av flytevrygger og utriggere er pengene "tapt". Men skulle man selge før den tid virker det som man kan få igjen det meste av kjøpesummen inntil videre. Økonomien i Stavangerområdet er forandret siden 2011, har inntrykk av at det er flere båtplasser i havna som står tomme nå enn for fem år siden. Dette vil sannsynligvis virke inn på prisene på båtplasser framover til økonomien eventuelt snur.

Å kjøpe en så dyr båtplass i Stavanger området nå, ville ikke jeg ha gjort. Siden oljekursen falt så har ikke akkurat eiendomsprisene i Stavanger gått rette veien. Det første tingene folk selger når det blir økonomisk krise er ting de ikke trenger. Som foreksempel: Båt, båtplass, hytte, bil osv... Burde heller sitte litt på gjerdet å vente på en plass til "krise" pris... Men det er hva jeg ville ha gjort og ikke hva som nødvendigvis er rett.

Å kjøpe en så dyr båtplass i Stavanger området nå, ville ikke jeg ha gjort. Siden oljekursen falt så har ikke akkurat eiendomsprisene i Stavanger gått rette veien. Det første tingene folk selger når det blir økonomisk krise er ting de ikke trenger.

Jeg kjøpte før oljeprisen sank, hadde nok kunne ha spart en del på å vente til nå for så prute kraftig :wink: Men slikt vet man dessverre (eller heldigvis, alt etter som) ikke på forhånd..

Som økonom vil jeg råde folk til å være forsikte med å gå for kjøp av privat båtplass av lønnsomhetshensyn. Dette er en enkeltinvestering og vil dermed være forbundet med en risiko som gjør at en må opp i relativt stor forventet avkastning før det er lønnsomt fra et rent økonomisk perspektiv.

Men det å eie en plass kan jo ha en merverdi for den det gjelder. Som det blir nevnt her gir det jo en stabilitet og trygghet i at en kan ha den sammme plassen over lang tid, og eierglede har også en verdi.

Når det gjelder subsidierte havner med venteliste er det noe annet,der er det løp og kjøp :)

Guest Avmønstret#

Siden jeg bor et godt stykke fra sjøen så har jeg ikke behov for en plass "nær hjemme" Innenfor ca times kjøring med bil dekker jeg vel omentrent Svinesund til Asker, og forsåvidt også et lite område på Hurumlandet via Oslofjordtunellen sånn ca. Asker faller forsåvidt ut pga rushtrafikk osv.. men uansett.

Har ligget på flere ulike plasser de siste fem sesongene og syns det er en praktisk og kjekk måte å både bli kjent i nye områder på og også prøve seg frem for å se hva som passer best osv. Er nå på andre sesong der jeg ligger og trives veldig godt.

Men har da testet ut å ligge i indre Oslofjord, Ryggelandet og Singlefjorden. Om jeg ikke visste bedre så hadde jeg fort kunne gått i en "kjøpefelle" ved Rygge, for det var også en fin plass men Singlefjorden er enda bedre for oss og det hadde jeg ikke forutsetninger for å vite uten å prøve. 

Kunne tenkt å prøve en sesong litt lengre ut på selve Hvaler, på sørsiden. 

Og det er jo veldig enkelt med båt da. Bare å skru løs fastfortøyningene og gå til ny plass. 

------------

Så foreløpig ser jeg bare fordeler med "nomadelivet" ang. båtplass. Fin måte å bli kjent på så får en heller prøve å "klore seg fast" om en virkelig finner en perle som er verdt det. 

Siden jeg bor i en kommune uten kyst så har jeg ikke noen mulighet for kommunalt sponsa plass så det blir bare å betale det man er villig til å betale, men helt ærlig så syns jeg ikke prisene har vært avskrekkende foreløpig. Tror kanskje østfoldkysten har et mer normalt prisnivå enn mange andre pressplasser. 

Som økonom vil jeg råde folk til å være forsikte med å gå for kjøp av privat båtplass av lønnsomhetshensyn. Dette er en enkeltinvestering og vil dermed være forbundet med en risiko som gjør at en må opp i relativt stor forventet avkastning før det er lønnsomt fra et rent økonomisk perspektiv.

Men det å eie en plass kan jo ha en merverdi for den det gjelder. Som det blir nevnt her gir det jo en stabilitet og trygghet i at en kan ha den sammme plassen over lang tid, og eierglede har også en verdi.

Når det gjelder subsidierte havner med venteliste er det noe annet,der er det løp og kjøp :)

Det er her jeg ikke får økonomien til å stemme da. Med dagens rentenivå så vel også økonomen regne at 300.000 engangsinvestering gir halv årlig pris for båtplassen hvis leieprisen der er 11-12000. Så er det vel også lite sannsynlig at rentenivået dobler seg på første årene ?

I Stavanger er vel Stavanger motorbåtforening den største av den typen. Men det er jo laaang ventetid på å få en plass slike steder i pressområder.

Og denne plassen er fritt omsettelig eller må den "gis" tilbake til båtforeningen og til den pris man betalte ved kjøpet eller hvordan er betingelsene der?

Har selv en båtplass i en båtforening som ble kjøpt og betalt til selvkost, rundt 140.000, og denne skjermer formuesskatt, gir lavere årlig pris på båtplassen og selv om den må selges tilbake til båtforeningene så går denne prisen/verdien litt opp hvert år så i sum faktisk en god investering etter mitt syn. Er ikke økonom så mulig jeg ser litt annerledes på tallene?

Grøsser ved tanken på hva det betales for en skarve båtplass, selv betaler jeg 6båtpenger i året for en plass i privat havn der strøm kommer i tillegg i form av egen måler pr. båt. Min plasser ca 3m bred og til min 25 foter

Det tilsvarer jo da eksakt samme kostnad som å kjøpe en plass til 300.000 kr da. Det virker som det er en grei pris da egentlig? Har i dag også kommunal plass og det blir selvsagt billigerer (1700,- år med strøm)

Guest Avmønstret#

Det tilsvarer jo da eksakt samme kostnad som å kjøpe en plass til 300.000 kr da. Det virker som det er en grei pris da egentlig? 

Jo men bindingen er ikke uten betydning. En kan være stuck om verdien går i negativ retning og det er mer plunder om det skjer endringer i livet som gjør at en må endre på båtlivet. 

Kan jo i utgangspunktet virke som trygger og mer komfortabelt, men full valgfrihet ifht å velge plass hver sesong er jo en trygghet det også. 

Kan jo i utgangspunktet virke som trygger og mer komfortabelt, men full valgfrihet ifht å velge plass hver sesong er jo en trygghet det også. 

Hvis man bor i et område hvor man bare kan velge og vrake er jo det greit, men for mange vil det jo ha en verdi å vite at man har plass, hvor man har plass, hvordan plassen fungerer, beholde det sosiale livet man måtte ha etablert i havna osv

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...