Jump to content

BMW D190, peilepinnen har knekt tvers av....


GeirFrode

Recommended Posts

Jeg skulle sjekke oljen på den ene motoren min her om dagen. Dro opp peilepinnen og ble sååååå lang i maska. Peilepinnen var bare halvparten så lang som den burde være. Den hadde knekt tvers av. Merket ingenting på den sist jeg peilet. Og det var etter oljeskift i våres. Motoren har gått kanskje 5 timer etter det. Hvordan i all verden kan sånt skje? Jeg har aldri verken opplevd eller hørt om noe sånt før.

Var nede i båten i kveld og pumpet ut oljen for å sjekke om jeg kunne finne igjen restene ved å skru ut pluggen i bunnpannen. Og riktig, der var den. Fant den ved hjelp av en magnet. Den ligger akkurat på tvers av bunnpannen, og det virker ikke som om det er så lett å få den ut den veien. Prøvde en stund i kveld, men måtte gi opp foreløpig. Hvis noen har tips til dette, er jeg takknemlig.

 

Her ses pinnen i hullet.

 

peilepinne2.jpg

 

Restene etter peilepinnen som satt igjen i hullet oppe, bærer preg av at noe har slått borti den. Er det mulig at noe inni motoren har løsnet og treffer pinnen? Merker ikke noe på gangen på den. Eller kan den biten som har gått ned havnet på skjeive og kommet borti veiva eller noe sånt? Kjenner ikke denne motoren så detaljert ennå.

 

Her ses restene av pinnen.

 

peilepinne1.jpg

Link to post

Noe liknende skjedde meg en gang jeg hadde satt ned pinnen feil vei, -det vil si at bøyen på pinnen pekte akterover. Så da at "noe" hadde forsøkt å dra peilepinnen ned i motoren.

Jeg var kanskje heldigere, eller oppdaget det tidligere, ettersom jeg kun hadde noen slagmerker på pinen.

 

Kanskje du kunne prøve en sånn magnet på bøyelig stang ned der ventilløfterne går. (må ta av toppdeksel)

Link to post

Hmmm. Det kan tyde på at det ikke er mye å gå på med plass til pinnen i hullet der den sitter. Det er riktig at den var litt bøyd, det var på grunn av at det er trangt å få den opp under dørken. Har en liten mistanke om at peielpinnen har gått litt for langt ned i bunnpannnen også. Synes det gikk på litt lite olje når jeg skiftet i våres. Det kan jeg sjekke etterhvert med peilepinnen som sitter på den andre motoren. Den pinnen er forøvrig også bøyd, men den har jeg aldri sett noen merker eller hakk i. Så da har tydeligvis den gått klar av dette som er nede i motoren.

Er det mulig å komme til helt ned i bunnpannen via toppen mellom ventilløfterne da? Det er ganske langt ned der..?

Link to post

Om du klarer å få snudd biten litt så klarer du kanskje å trekke den ut på langs med en sånn magnet på bøyelig stang? Biltema har slike, veldig hendig til å plukke opp ting på trange plasser...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Ja, det er det jeg håper på. Jeg har både magnet og en slik lang tynn sak med gripeklo i enden. Men foreløpig har jeg ikke lykkes med det. Det er trangt inne i bunnpannen. Tror det butter i silen der, slik at det er vanskelig å få vridd pinnen i riktig retning. Får bare prøve litt til. I verste fall tror jeg det er mulig å løsne bunnpannen og ta pinnen ut den veien. Men det er en del jobb det også.

Link to post

Kor lang trur du den biten som ligg att botnpanna er? Er den ein 3-4 cm lang, då hadde eg villa tatt den ut gjennom botnpluggholet.

 

Sukkerklypa er ein fin innretning til slikt eller pinsett, med magneten får du han bare på tvers.

 

Om det er komplett umogleg hadde eg latt den blitt liggande, den gjer ingen skade der han ligg.

 

Så lenge det er olje i botnpanna så ligg han roleg der, sjølv i grov sjø. Hadde ikkje brydd meg med å ta ned botnpanna.

Redigert av Batalden (see edit history)

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post

Pinnen som ligger i bunnpannen er ganske akkurat like lang som bunnpannen er bred. Den går akkurat på tvers inni der. Vil tippe ca 20 cm.

Liker ikke helt tanken på å ha den liggende å slenge inni der, men det er mulig jeg engster meg unødvendig... :confused:

Link to post

Ja, jeg tror det kan gå. Men det innebærer en god del ekstra jobb som jeg hadde håpet på å slippe. Men det spørs om jeg blir nødt til å gjøre det på den måten.

Jeg var også nysgjerrig på hvordan det var mulig at pinnen kunne bli skadet der den satt i hullet sitt. Men det later til at det er liten plass rundt den, og hvis den er litt bøyd så kan det skje noe der.

Link to post

Ville fått laget meg en litt solid krok med et godt håndtak,fått huket rundt pinnen og dradd den ut med makt :smash:

[color=rgb(0,255,255)][color=rgb(0,0,255)]"The inherent vice of capitalism is the unequal sharing of blessings; the inherent virtue of socialism is the equal sharing of miseries"[/color][/color]
[color=rgb(0,255,255)][color=rgb(0,0,255)].Sir Winston Leonard Spencer Churchill (1874-1965)[/color][/color]

Link to post

Om den pinnen er så lang, gjer han ingen skade der han ligg. du kan trygt få deg ein ny peilepinne, fyll opp med olje og dra ut på tur. :sailing::fishing:

 

Eit ordtak "dei største problema var dei eg aldri fekk" :ghost:

 

Eg er landbruksmekaniker av yrke, og eg kan love deg eg har sett mykje rart i botnpannene opp igjennom tidene. :crazy:

 

Små delar og rusk og rask, få det ut. Ein peilepinne på 10-20 cm kan kun gjera skade om båten ligg opp-ned og då er det vel for seint alikevel. :headbang:

Redigert av Batalden (see edit history)

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post

Gjorde kort prosess i kveld, etter litt pirking etter pinnen og den hadde kilt seg nedi der.

Skrudde ned bunnpannen og dro ut resten den veien. Det tok kortere tid enn jeg regnet med, heldigvis.

Takk for alle tips!

Her er pinnen. Ganske lang gitt.

 

peilepinne3.jpg

Link to post

Jo, takk for det, Arvid A.

Nå gjenstår det å finne en lekkasje fra kjølesystemet på samme motor. Det lekker frostvæske ett eller annet sted i front av motor, men jeg klarer ikke å se noe spor etter den. :confused:

 

Så må jeg fikse ladingen på den andre motoren. Regner med å bytte til en annen dynamo jeg har liggende og slenge. Må tilpasse litt, men tror den kan brukes.

 

SÅ er det bare å prøve igjen, og se hva som dukker opp etter det. Det er reine X-files her om dagen. :crazy:

Link to post

Jeg har nå sammenlignet de 2 peilepinnene på respektive motorer, og funnet ut at de er forskjellige med hensyn på hvor langt ned i bunnpannen de går. Dvs, den plastproppen som stopper pinnen i peilehullet sitter på forskjellig høyde, slik at oljenivået ikke blir likt. Synes det var noe rart da jeg pumpet ut oljen for å skifte den, men tenkte ikke så mye over det der og da, egentlig. Enten så har en motor for lite olje, eller så er det en som har for mye olje i bunnpannen. Er det noen som kan hjelpe meg med å finne riktig høyde på peilepinnen? Enten måle direkte på en slik en, eller finne en tegning med de riktige målene?

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...