Seilars
Min erfaring er at AGM/GEL overlades like fort som melk koker over når man snur ryggen til. De kan tåle ganske store ladestrømmer, men liker veldig dårlig å lades med spenninger høyere enn gassespenningen om man ikke regelmessig energitømmer dem. Båtfolk driver sjelden med skikkelige dyputladinger, og lader derfor ofte AGM/GEL med for høye spenninger i forhold til den bruken de har. Min erfaring er at AGM/GEL gradvis «stivner» og mister sin evne til å levere strøm (effekt) dersom de overlades uten å regelmessig energitømmes. Medisinen om AGM/GEL bare er svakt overladet er energitømming. Dvs. lade ut mest mulig energi over ett lengre tidsrom, feks. 2 døgn. Bruk feks ei lyspære ned til 10,8V. Deretter hurtig opplading igjen. Ved fritidsbåt bruk kan lave ladespenninger både på ABS, bulk, og float, feks 14,25 og 13,4V sammen med en c20 utladetest på våren, og en på høsten gi spreke og gode batterier år etter år. Tanken bak en 15V dynamo regulator blir en faktor som han på verkstedet bør forklare litt bedre for deg. Det forstår i hvertfall ikke jeg noe av.