Arne2 Svart 15.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2020 OK hvis det dreier seg om spenningstap i diode, da er jo det tilnærmet konstant. Syntes ellers at 0.6 V spenningsfall i kabel hørtes mye ut. Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 17.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2020 (redigert) Min erfaring er at AGM/GEL overlades like fort som melk koker over når man snur ryggen til. De kan tåle ganske store ladestrømmer, men liker veldig dårlig å lades med spenninger høyere enn gassespenningen om man ikke regelmessig energitømmer dem. Båtfolk driver sjelden med skikkelige dyputladinger, og lader derfor ofte AGM/GEL med for høye spenninger i forhold til den bruken de har. Min erfaring er at AGM/GEL gradvis «stivner» og mister sin evne til å levere strøm (effekt) dersom de overlades uten å regelmessig energitømmes. Medisinen om AGM/GEL bare er svakt overladet er energitømming. Dvs. lade ut mest mulig energi over ett lengre tidsrom, feks. 2 døgn. Bruk feks ei lyspære ned til 10,8V. Deretter hurtig opplading igjen. Ved fritidsbåt bruk kan lave ladespenninger både på ABS, bulk, og float, feks 14,25 og 13,4V sammen med en c20 utladetest på våren, og en på høsten gi spreke og gode batterier år etter år. Tanken bak en 15V dynamo regulator blir en faktor som han på verkstedet bør forklare litt bedre for deg. Det forstår i hvertfall ikke jeg noe av. Redigert 17.Oktober.2020 av Seilars (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 17.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2020 Siden strøm er avhengig spenning er nok tanken bak dette at mulig spenningsfall skal utjevnes og at batterier topplades ved vinterkulde. Det som "smartingene" da ikke tenker på er at batterier ikke tåler konstant høye spenninger. Det samme gjelder for lyspærer som mister 20% levetid med alle spenninger ovenfor 14.2V og at det finnes lyspærer som ikke en gang tåler 15V i det hele tatt. "Forbudet" for høye spenninger gjelder også særlig for GEL-batterier, som ikke tåler noe som helst gassing (14.4V @ 20°C) siden de ikke kan kvitte seg med gassen. Det ligger da latent mellom blyplatene og syren (Gel er Kieselsyre som er bundet i geleet), og da er dette området deaktivert for godt. Det er endelig, slutten, døden for et gelbatteri, uten hvis og når. Det samme gjelder for floatspenninger, som også du antyder. AGM (bare disse) kan fint (og med fordel) lades med 15.5V i syklisk drift, men skal helst ikke floatlades med mer enn 13,3V. 15 konstante V ville da skade dette batteriet isteden, selv om den ofte ville oppføre seg sprek de første vel ca. 2 år. Jeg er også helt enig at en to ganger utlading og påfølgende topplading er bra. En mister 2 sykler, men som gjengjeld blir det ballanserte og ikke minst aktive celler, som er avgjørende for maks effekt og ikke minst levetid når det ikke finnes uballanse og dermed skeiv ladetilstands som overlader de celler som er svakest. Gjelder dessuten også for 24V systemer. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Seilars Svart 17.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2020 Jeg tror mange båtfolk tenker at de har deep cycle bruk av batteriene, og så står batteriene 330 dager på float lading i standby, og har kun 35 årlige dager med delvise utladinger. Av disse er det bare noen få som egentlig er spesielt dype. Ved slik bruk er det fort å overlade. Dersom TS ligger på landstrøm, så starter han turen med full bank, og en dynamo som gir ut 15V. Uten spenningsfall i kabler vil man da kjapt likvidere GEL batteriene, og etterhvert knekke AGM. Min erfaring er at max. påstemplede 14,4V på haze gel batterier var mer enn nok til å overlade dem. Også på Ritar AGM har 14,4V vært nok til å overlade og forkorte livet ved vår bruk. Har nå begynt å legge ladespenningene under gassespenning på alle AGM som jeg har ombord, rett og slett fordi bruken vår ombord i båt ikke er syklisk nok til å lade med høyere spenninger. Ved å kompensere de lave spenningene med ladestrømmer opp mot 0,2C, så har jeg igjen fått ett godt forhold til AGM. Vi har to identiske Ritar AGM banker ombord som begge i følge spesifikasjonene skal yte 389Ah C20. Den nyeste av disse er 3 sesonger gammel. Den har vært ladet med 14,25V/0,2C uten temp. kompensering, 13,8V float, og 13,25V storage. Etter 3 sesonger yter banken fortsatt over 400Ah/c20. Da har den i løpet av sitt liv levert 7300Ah med snitt dybde på 252Ah inklusive 2 årlige 100% DOD. Jeg er egentlig overrasket over at den yter såpass etter 3 sesonger, hadde ikke engang forventet så mye som 400Ah fra en nyere bank. Denne AGM banken er uansett for meg ett bevis på at 14,25V er tilstrekkelig ladespenning til den bruken vi har ombord. Den leverer etter 3 sesonger fortsatt på strak arm over 200A om jeg starter støvsuger og kaffimaskin samtidig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.