catano Startet 14.Mai.2011 Del på Facebook Startet 14.Mai.2011 Hei. Kjøpte i vinter ny Engbo ankervinsj og han nå montert og koblet alle kablene. Problem den er død.... 100% på at alle kabler er koblet rett og i rett rekkefølge slik det står i boken, men død. Jeg har ikke satt på tau og autostopp, men når jeg så setter på minus på batteriet kommer det masse gnist. Tar selvsakt av kontakten, men prøver på mytt,ny gnist tar den så raskt av og på og det gnister men mindre en i sted, tar den så enda en gang av og på og det gnister ikke. Holder den så på uten at kabelen blir varm og forsøker å kjøre motor opp og ned, men den er død. Noen som kan hjelpe evt med feilsøking eller tips??? mvh Catano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
Kalle74 Svart 14.Mai.2011 Del på Facebook Svart 14.Mai.2011 Hei Hvilken vinsj har du? Prøv og koble fra motoren til vinsjen, sett spenning på og prøv. Du skal høre relé´ene klikke når du prøver og kjøre inn/ut. Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
catano Svart 14.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2011 Hei. Engbo maxi 34. Kan endelig koble motor fra koblingsboks for direkte strøm, men da det er 4 ledninger til motor, hva er så + og -? mvh Catano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
Kalle74 Svart 15.Mai.2011 Del på Facebook Svart 15.Mai.2011 (redigert) Jeg tenkte ikke at du skulle koble spenning rett inn på motoren, men teste MCU (Motor Control Unit) og relé´er uten motor tilkoblet. Koble fra de ledningene jeg har merket, på MCU´en, nå kan du teste om relé´ene virker uten at motoren er tilkoblet ved og trykke vinsj opp/ned. Du skal da høre at det klikker i relé´ene i MCU. Husk at du må også ha minimum 10.5V på batteriet for at relé´ene skal virke (ref. Engbo manualen), denne spenningen er minimum det du skal måle også når du kjører vinsjen (måles på Batt- og Batt+ på MCU) Redigert 15.Mai.2011 av Kalle74 (see edit history) Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
catano Svart 15.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2011 (redigert) Hei. veldigt bra, tester ut på dagen. Men hva med at det gnistrer så mye når jeg setter på siste kabel på batteriet??? spenning inn på kontrollbogs var 12,7 så spenningen er ok. mvh Catano Redigert 15.Mai.2011 av catano (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
Lars H. Svart 15.Mai.2011 Del på Facebook Svart 15.Mai.2011 Når det gnistrer så mye som det hørtes ut for hos deg, virker det nesten som du har en kortslutning. Og at det sluttet å gnistre etter fler forsøk skulle vel bety at du da har tappet batteriet godt ned og at det ikke klarer å lever noe særlig strøm etter dette. Målte du spenningen på batteriet etter disse forsøkene dine? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
catano Svart 15.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2011 Hei. Det gnstret mye, men langt fra slik det gjør om en får en total kortslutning. Spenninegen på batteri ble målt etter forsøket. Om det hadde hvert en direkte kortslutning hadde nok kabel blit varm på noen få sekunder? sikring burde vel også røket? Det jeg lurer på er om det inne i kontrollboksen er komponenter som naturligt trekker mye strøm ved påkobling. mvh Catano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
Lars H. Svart 15.Mai.2011 Del på Facebook Svart 15.Mai.2011 Nei, stor strøm (eller liten) kan jeg ikke tenke meg at det går i det hele tatt ved tilkobling eller deretter utenom når du kjører vinsjen. Da ville jo batteriet tappes selv når du ikke kjører vinsjen og ligger stille en helg. Selvfølgelig kan det være feil på utstyret, men uten å fornærme deg, tviler jeg litt på at du har koblet 100% korrekt. Hvorfor skulle du være bedre enn alle oss andre som kobler feil en eller annen gang? Så, når du skal ned i båten og teste med de 4 kablene til motorenheten frakoblet, kan du vel ta en sjekk på koblingen din igjen, og igjen sånn for sikkerhetsskyld? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
catano Svart 15.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2011 Hei. Da har jeg sjekket koblinger og de var helt rett koblet bare fabrikken har merket rett på de kablene fra motor og inn i koblingsboks. Koblet fra disse og sitter bare igjen med + og - fra batteri, dvs da får jeg samme gnist som før ved påkobling av - polen. Ser det så lyser en grønn lampe inne i boksen, men ingen lyd som tillsir rele som koblei inn/ut for å snu strømrettningen. Ser at dersom jeg tar av og på - kabelen så raskt at det grønne lyset i kontrollboksen ikke rekker å slåkne blir det ikke gnistring på batteripoplen. Slik jeg tror må det være noe i boksen som trekker strøm. Noen som kan svare på viken av ledningene til selve motoren jeg kan gi + og - for å teste om motoren går? mvh Catano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
Cato Svart 15.Mai.2011 Del på Facebook Svart 15.Mai.2011 Husk at denne vinsjen er transistorstyrt på kraftsiden (ikke releer). Første "kjørefunksjon" må alltid være "anker ut" etter strømbrudd på enheten. Jeg ville også kontrollert nøye fargene på klemme 1,2 og 3 for manøverpanelet. Evt så kan du kortslutte rett i klemmene for opp/ned. Sitér dette innlegget Link to post
catano Svart 15.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2011 Hei. Har kontrolet plasering av ledningene fra manuvreringspanel og autostopp, sjekket plasering og at det er kontakt. Leste i boken før jeg testet første gang og trykker så ned førs ved påkobling av strøm. mvh Catano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
Lars H. Svart 15.Mai.2011 Del på Facebook Svart 15.Mai.2011 Dermed er det vel bare å ta kontakt med Engbo i morgen tidlig? For dersom alt er koblet etter bruksanvisningen, skal det ikke sprute gnister og du skal kunne kjøre vinsjen etter instruksjonene i manualen. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
catano Svart 15.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2011 Hei. Stemmed nok det Lars H En siste sjekk hadde hvert å gi motor direkte strøm,men uten å vite + og - gjør jeg ikke det. mvh Catano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
catano Svart 16.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2011 Hei. Etter en tlf med tekniker ver Engbo er test utført og feil funnet. Men om det hadde hvert bedre beskrevet i håndbok/monteringsannvisningen kunne en gjerne funet feilen tidligere. På kontrollboksen er det to sorte propper en for å sette in antenne, den andre skjuler to gule knapper en for opp og en for ned ved bruk dersom bryterpanel og evt fjernkontroll slutter å virke. Trykket inn disse og får så ikke spenning ut mellom A1 OG A2, disse skal bytte på + og - om en kjører opp eller ned ankeret. Kobler man så d1,d2 og A1 sammen og gir disse +,holder så A2 til - går motor (om den virger) den ene veien. Kobler man så d1,d2 og a2 sammen og gir disse +,holder a1 til - går motor den andre veien. Konklusjon det er kontrollboksen oss meg som er ødelagt og håper på ny til helgen. mvh Catano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
catano Svart 19.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2011 Hei. Må bare skryte av Engbo. Ringer dem 16 mai og får vite hvordan jeg kunne feilsøke i nevnte problem. 18 mai ringer jeg Engbo og forklarer hva jeg har funnet og de lover å sende ny kontrollboks, og jeg håpet på at den kommer til lørdag. I dag 19 mai kom pakken levert på dør og er nå montert og alt virker. Det er jo en kjempe servise dette og Takk til Engbo. mvh Catano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
balugo Svart 18.April.2015 Del på Facebook Svart 18.April.2015 Hei! Har nyanskaffet båt fra 2008 som har ankervinsj av samme type med nøyaktig samme problemet. Har vært i kontakt med Sleipner, men de er noe mer ullen i rådgivningen enn Engbo har vært ser jeg i innlegget ditt. De foreslår riktignok å bytte mcu for å "prøve og se", men den konkrete test av motor er de enten uvitende om, eller uvillig til å dele med oss andre. Da skal jeg teste i morgen og forhåpenlig få friskmeldt motoren siden den er mye dyrere enn mcu-en. Takker for en informativ tråd, på et glimrende forum! Husker du tilfeldigvis hvem av de to knappene i boksen som er hhv. opp og ned? Om noen vet hadde det vært greit å visst hvordan motoren er internt koblet, A1-A2-D1-D2? Sitér dette innlegget Link to post
catano Svart 8.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2015 Tar opp igjen denne tråd. Nå er det slik at vinsten trekker inn med belastning ca en m så stopper den og jeg må slippe/ trykke på nytt bryter for opp. Samme feil som for to år siden. Andre som erfarer dette? Eller virker deres Engbo 34 vinser slik de skal ? Forslag til løsning Mvh Catano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
Okkaby Svart 31.Juli.2019 Del på Facebook Svart 31.Juli.2019 Lufter denne da jeg nå har fått problem med min Engbo vinsj. Har ikke fått den til å fungere etter jeg tok over båten i fjor, men prøvde ikke heller før nå i vår. Gikk så over alt av kabler igjen idag, kun for å finne ut at alt er som det skal være i henhold til koblings skjema. Var så å dro litt i tau/tau skiva, samt den fjørbelasta arm. Da løsnet plutselig vinsjen å anker gikk til bunns. Men fikk så ellers ingen reaksjon når jeg ville dra det inn, annet en noen klikk fra gir/motor når en trykker opp pp fjernkontrollen. Etter å ha trykket opp/ned en goe del ganger, så plutselig kjørte vinsjen svakt inn, og økte til normal hastighet etter et par start/stopp. Når så anker var oppe i stopp posisjon. Ja så var det ikke mulig å få utløst det igjen, samme hvor mange ganger en trykket på ned på fjernkontroll, som indikere den sender med grønt lys. Løsnet da bolten på skiva, så tau ble løst og rant ut av seg sjøl. Etter en del forsøk på å få gang i vinsj, ja da tok faen ved den. Når jeg trykket ned, så startet plutselig motor å kjøre på veldig høyt turtall, men skiva/aksling gikk kun et par rolige rundt av og til, sjøl om motor kjørte på full guffe. Var ikke mulig å stoppe motor, uten om å holde inne opp knappen på fjernkontrollen. Men en gang en slipper knappen, så kjører motor på full guffe igjen. så måtte ta hovedbryter til vinsj og truster. Prøvde så å slå på strøm igjen. Da var motor død, helt frem til en rørte ned knappen, så kjørte den for full guffe igjen. Å kunne som før kun stoppes med opp knappen samt hovedbryter. Så da lure jeg på om noen har en goe ide på hva som kan være gåen her. Er giret gåen/motor gåen å en må kjøpe nye vinsj til en større formue? Vinsjen er fra 2006 ut ifra det jeg kan se på papirer som ligger i båten. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Roger jo Svart 31.Juli.2019 Del på Facebook Svart 31.Juli.2019 Okkaby skrev 14 minutter siden: Lufter denne da jeg nå har fått problem med min Engbo vinsj. Når så anker var oppe i stopp posisjon. Ja så var det ikke mulig å få utløst det igjen, samme hvor mange ganger en trykket på ned på fjernkontroll, som indikere den sender med grønt lys. Løsnet da bolten på skiva, så tau ble løst og rant ut av seg sjøl. Det høres ut som stopper tråden er feil plasert. eller føler er defekt, Ved oppkjøring ca. 1 m igjen skal første tråd aktivere føler så vinsjen går sakte det siste stykke, En kan kople ifra føleren i den hvite boksen , for å sjekke at vinsjen er ok. Men da må en følge med så en ikke kjører for langt inn, en skal ikke vinsje inn før ankret er i bunn, da slår en tapp skakk og en får problemer. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Okkaby Svart 31.Juli.2019 Del på Facebook Svart 31.Juli.2019 Roger jo skrev 2 minutter siden: Det høres ut som stopper tråden er feil plasert. eller føler er defekt, Ved oppkjøring ca. 1 m igjen skal første tråd aktivere føler så vinsjen går sakte det siste stykke, En kan kople ifra føleren i den hvite boksen , for å sjekke at vinsjen er ok. Men da må en følge med så en ikke kjører for langt inn, en skal ikke vinsje inn før ankret er i bunn, da slår en tapp skakk og en får problemer. Den stoppet som den skulle når den kom opp. Så stoppe tråden er nok rett. Men den ville ikke utløse igjen, noe den ikke ville tidligere heller, før jeg vred litt på rulla med håndmakt. Nå vil den som nevnt ikke kjøre opp lengre heller. Men motor sette igang på full speed, men uten at aksling/hjul går rundt, når en trykker på utløser/pil ned, det sjøl om anker ligger på bunn. Så derfor jeg mistenker at gir/motor har tatt kvelden. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Roger jo Svart 31.Juli.2019 Del på Facebook Svart 31.Juli.2019 Går motoren er noe røket. det tyder på at den har brå stoppet da ankret stopper i hekken. da er det bare å demontere for å se. ..Ring Vestfold Vinsj & ThrusterJanJohansen - 95150993 jobbet hos Engbo , han pleier å ha svar. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Okkaby Svart 31.Juli.2019 Del på Facebook Svart 31.Juli.2019 Roger jo skrev 5 minutter siden: Går motoren er noe røket. det tyder på at den har brå stoppet da ankret stopper i hekken. da er det bare å demontere for å se. ..Ring Vestfold Vinsj & ThrusterJanJohansen - 95150993 jobbet hos Engbo , han pleier å ha svar. Mistenker at noe har vært gale hele tiden, men selger ikke har sagt noe når jeg kjøpte båten i fjor høst. Anker var sikret med et tau opp til rekka, når jeg tok over båten. så mye mulig han har hatt problemer med at det kjørte ut uten kontroll. Får gå ned å demontere det hele i mårå, å se hvordan motor ser ut ja. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Okkaby Svart 5.August.2019 Del på Facebook Svart 5.August.2019 Noen som vet om det går å montere en Engbo TX vinsj opp på kjetting/Taukassa? Ser på bilder av båter , at det ser ut som noen har montert disse opp på kassa, sjøl om de beregnet for montering på akterspeilet. Grunn for jeg spør er at jeg har tilbud om en nesten ubrukt TX vinsj, til en pris som er jævla bra. Er det samme gir/motor på disse som på de en bruker på kassa? Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
R.O Svart 6.August.2019 Del på Facebook Svart 6.August.2019 Okkaby skrev On 31.07.2019 at 22.08: Mistenker at noe har vært gale hele tiden, men selger ikke har sagt noe når jeg kjøpte båten i fjor høst. Anker var sikret med et tau opp til rekka, når jeg tok over båten. så mye mulig han har hatt problemer med at det kjørte ut uten kontroll. Får gå ned å demontere det hele i mårå, å se hvordan motor ser ut ja. Å sikre ankeret med tau er vel helt vanlig, selv på en velfungerende vinsj... Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 6.August.2019 Del på Facebook Svart 6.August.2019 (redigert) R.O skrev 1 time siden: Å sikre ankeret med tau er vel helt vanlig, selv på en velfungerende vinsj... Å ikke sikre ankret er uforsvarlig. Funnet feilen? Redigert 6.August.2019 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.