Jump to content

Feilsøking av defekt Engbo ankervinsj

catano

Recommended Posts

Roger jo skrev for 2 timer siden:

Å ikke sikre ankret er uforsvarlig. 

Funnet feilen?

Ikke fått tid ennå til å demontere den. Må bli når jeg kommer hjem fra sydentur. Men Jan Johansen mente det kunne være rele som var problemet. Er det kun det, så er det enkelt å bytte til nytt., 1208kr å er på lager. Men er motor gåen, så blir det nye vinsj. Men blir noe annet enn Engbo/Sleipner, da jeg ikke vil bruke min 16000kr på ny vinsj. Må bytte alt, siden de har byttet kontroll system. Må sikkert ha nye fjernkontroll også om de har byttet frekvens på disse. 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

• 2 uker senere...

Låner denne tråden. Jeg har en Engbo Maxi 33 fra 2012 med kjetting som har sluttet å fungere. Vinsjen ble muligens kjørt noe hardt da en seilbåt var i fare for å treffe min båt. Sikring gikk. Byttet sikring, men vinsjen er like død. Har byttet batteri fjernkontroll og sjekket kontrollenhet som lyser grønt. Har også forsøkt å kjøre vinsjen fra kontrollenhet uten respons. Har kontaktet Sleipner og fått to mulige feil, enten er elektromotor defekt eller så er det feil på transistor/kontrollboks. 

Har sjekket at det er strøm frem til motor. Vinsjen sitter fremme og motor er vanskelig tilgjengelig. Bilde tatt med mobil viser at den er rusten. Skal være mulig å fjerne motor ved å løse ut to umbracoskruer.

Er det noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre for å finne ut av dette. Vinsjen har fungert problemfritt frem til nå. Er nok veldig utsatt for korrosjon/saltvann. Båten brukes hele året, men burde vel holde mer enn 7 år.

33EE148F-660F-47B8-B74D-286B125C7721.jpeg

B8C0061A-BE21-4627-AF27-B70BF99174E5.jpeg

2CDA5553-AD94-4EF3-8C6A-9FD292EE0CFC.jpeg

Feilen er funnet. Defekt elektromotor på grunn av korrosjon og rust. Jeg har ikke tidligere hatt vinsj foran og var ikke oppmerksom på ferskvannspyling og innsetting med korrosjonshindrebde middel. Noe av årsaken er at elektromotoren lå skjult under en luke som ikke kan åpnes. I sør er det jo mest vanlig med vinsj bak og der er det vel lettere å komme til.

• 2 uker senere...

Ny elektromotor installert på JH  Motor og vinsjen fungerer som den skal. Den nye motoren fra Sleipner virker bedre beskyttet, men har fått erfare at det er viktig med ferskvann skylling og beskytte med marin spray eller lign.

Se bilde av motor tatt ut og ny installert.

33E2DEE2-1020-4E16-B497-65008F38D662.jpeg

EC535BBF-5260-4892-9D92-DFA706E676CC.jpeg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...