Jump to content

Får ikke start på Mercruiser 4,2L. Ikke diesel til dysene?

Geir

Recommended Posts

Prøver å få start på min Mercruiser 4,2L etter vinterdvalen.

I fjor startet den relativt lett, men nå er det ikke mye tenning å oppnå.

Prøver å lufte, men får ikke frem diesel til dysene selv om jeg trykker på "lufteknappen".

(Det kommer diesel ut av lufteskruen på filteret når jeg åpner den skruen).

Prøvde å kjøre litt på starteren, med "åpen" lufting til dysene. Det kom likevel bare noen dråper diesel ut der. (jeg mener å huske at det skal renne relativt friskt når jeg kjører på starter.)

Noen som har noen tips?

Mvh

Geir

Sjekk at stoppmekanismen er iorden,hvis stoppen henger på kommer det ingen diesel til dysene.

Hvor lenge har du kinnet med løse dyserør?det kan ta litt tid før rørene er luftet.

Takk for gode tips.

Ha kinnet en del ganger i 15 sekunders intervaller. (Men prøvd å pumpe for hånd leeeenge...)

Vet du hvor stoppmekanismen sitter på denne motoren?

Mvh

Geir

Det hjelper ikke å håndpumpe for å få ut luft mellom pumpe og dyser. Da må det kinning til.

Ellers så er det ikke så mange dråpene som kommer for hver innsprøytning, så om det ser lite ut så kan det være korrekt likevel...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg hadde også startproblemer med min Mercruiser D 4,2 L. I mitt tilfelle var batteriene feilkoblet etter service (forbruk på start og omvendt) slik at startbatteriet ble tappet for mye for å starte motoren. Det virket som om startmotoren kinnet fint, men det det var ikke nok strøm til å dra den i gang. Jeg skiftet like godt startbatteriet, og nå starter den helt umiddelbart.

Antar at du har sjekket dette? Installasjonsmanualen til motoren anbefaler en MCA på minimum 950 for å gi nok startstrøm for denne motoren. Jeg kjøpte et Exide AGM batteri som gir en MCA på 1100, og det funker som en kule.

Feil funnet.

Det viste seg at det var en liten sprekk i dieselslangen ved matepumpen. Ene slangeklemmen var trekt til så hardt at klemma var ødelagt, og slangen sprekt. Dette så jeg ikke før det var demontert.

Kappet 5 cm av slangen, og satte på nye slangeklemmer.

Nå starter den :yesnod: .

Takk for gode tips.

Mvh

Geir

• 2 måneder senere...

Da skal jeg jaggu sjekke di tinga med min motor også.

Den stoppet på søndag.

Trodde tankmåleren vag deffekt og regnet da med at tanken var tom.

Fylte diesel, luftet og kinnet leeeeenge, men ingen tenning.

Har siden luftet fra gank til filter til El-pumpe til finfilter til dieselpumpe. Det kommer masse diesel helt frem til dieselpumpa men så godt som ingenting ut i dysene.

Håper i det lengste at det da bare er noen slanger, og ikke dieselpumpa.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...