Jump to content

Hvilke rutiner har dere for reving i mye vind og sjø?

bc45

Recommended Posts

Ruller du seilet inn i masten eller på bom (siden du nevner spiler)? Overlat roret til autopiloten så har du en til å ta seg av skjøtet (slippe kraft ut av seilet under innrulling) og en som gjør selve revingen (vekselvis slippe uthal og rulle inn om rullemast). Om du ikke har god autopilot eller om båten lett broacher må rormann styre selv og holde skjøtet.

Redigert av Kjappfot (see edit history)

Heller lite, men lekkert laget

Vi har rullemast med vertikale spiler i storseilet. Har tidligere erfart at det er vanskelig å reve storseilet i hard vind selv om vi har sluppet ut skjøtet. Problemet er at det blir stor motstand når spilene skal inn i masten. Er litt redd for å skade seilet ved å vinsje for hardt.

Ved reving går rullen i masten mot klokka (sett ovenfra) Det betyr at når vi seiler babord halser må spilene presses rundt kanten på åpningen i masten. Kanskje det er en idè å slå over til styrbord halser før vi rever? Har ikke testet om det går lettere på styrbord- enn babord halser i hardt vær.

Vi seilte over Skagerak i kuling for et par dager siden. Vi måtte reve to ganger under seilasen. Første gang revet vi først fokka mens vi seilte, for så å gå i vindøyet for å reve storseilet. Hadde ikke slakke skjøter på fokka for å unngå blafring. Vinden fikk flere ganger tak i fokka og jeg måtte jobbe endel med motorkraft for å holde båten i vindøyet. Neste gang vi revet tok vi først inn hele fokka for så å gå opp mot vinden for å ta inn på storseilet. Etter å ha falt av rullet vi ut fokka igjen. Det fungerte bedre, men pga store bølger stampet båten ganske kraftig. Regner med at båten tåler det, men kunne godt tenke meg å unngå det.

Hva gjør du med akterstaget? Slakker du det før reving?

Har du noen tanker om hvordan vi kan gjøre dette enda enklere?

Nå har ikke jeg brukt rullestorseil fordi jeg misliker løsningen i slike tilfeller som du her nevner med sterk vind. Men det er en ting som holder på å gå i glemmeboksen med hensyn til seiling og dette opplever jeg ofte.

Du nevner ikke hvilken type båt du seiler, men det jeg vil frem til gjelder stort sett alle seilbåter som er i balanse og kan seile for enten fokka eller storseilet alene.

Hvorfor i all verden rever en fokka først når denne kan være til hjelp med å reve storseilet på kryss. Stram inn fokka så mye som mulig og sett en mann eller autopiloten til rors og la vindkraften fra fokka hjelpe til med å reve storseilet. Slakk ut på skjøtet og rull inn. Går enklere for St.b. halser, men burde bli det samme for B.b. halser på din båt. Har du strammet akter staget over sitt normale punkt bør dette tilbake til utgangspunktet. Igjen avhengig av båttype, rigg og vindkraften i forseil. Etter å ha revet storseilet dit du ønsker tar du inn fokka og forhåpentligvis vil du slippe stampingen.

Prinsippet med å ta ut fokka først gjelder også når en skal heise storseilet. La fokka jobbe for deg og livet blir enklere.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Her har du nok den største ulempen med rullestorseil. Først og fremst ville jeg smurt lagre i svivel og rull med McLube for at rullemekanismen skal gli lettere og med minst mulig friksjon ( både i forstag og mast). Om du har liten fallvinsj på hyttetak så se om du klarer å bruke den større genoavinsjen i stedet under reving. Skift også blokkene dine til et hakk større og bedre ( for å få mindre friksjon). Du behøver ikke legge båten i vindøyet, men slipp godt ut på storseilskjøtet til det blafrer. Jeg har ikke rullemast selv så har ikke flere råd ( har vanlig mast og lazyjacks), men har slitt hardt med treghet i systemet når jeg har vært med ombord i tilsvarende båt som din.

Redigert av Kjappfot (see edit history)

Heller lite, men lekkert laget

Hvorfor i all verden rever en fokka først når denne kan være til hjelp med å reve storseilet på kryss. Stram inn fokka så mye som mulig og sett en mann eller autopiloten til rors og la vindkraften fra fokka hjelpe til med å reve storseilet. Slakk ut på skjøtet og rull inn. Går enklere for St.b. halser, men burde bli det samme for B.b. halser på din båt. Har du strammet akter staget over sitt normale punkt bør dette tilbake til utgangspunktet. Igjen avhengig av båttype, rigg og vindkraften i forseil. Etter å ha revet storseilet dit du ønsker tar du inn fokka og forhåpentligvis vil du slippe stampingen.

Har en moderne båt med god balanse. Stampingen jeg snakket om var ikke på kryss, men mens vi lå i vindøyet for reving av storseilet. Som jeg skrev tidligere tok vi inn fokka før vi gikk opp i vindøyet for å hindre at vinden tok tak i seilet og dreide båten vekk fra vinden. Min kone og jeg har i vår forrige båt hatt store problemer med å vinsje inn på storseilet med bommen til le når det blåser kraftig, nettopp fordi spilene tar så mye plass at det blir vanskelig å presse dem inn i masten sideveis. Jeg kvier meg for å bruke alt for mye makt for å få inn storseilet i frykt for å skade det. Har tidligere erfart at innrulling av storseil uten spiler går helt smertefritt på den måten du beskriver.

Er det noen som har opplevd det samme problemet med vertikale spiler, hvilken fremgangsmåte bruker dere?

Redigert av bc45 (see edit history)

Høres ut som at det er justering mellom masteliket og uthaler som må til her. Bomliket må jo holdes stramt for at duken og spilene skal kunne gli inn i masta og ikke minst få plass der inne. Jeg får trø varsomt her siden jeg ikke bruker dette systemet, men dette høres så pass interessant ut at jeg venter på andre av dere som anvender dette systemet.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Vi slakker opp akterstag, sentrerer bomm så godt som mulig og slipper opp på storseilskjøte og kick og løfter bommen ganske mye før vi begynner å rulle inn,

Slakker uthal og trekker inn samtidig når kreftene går ut av seilet. Gjentar dette med uthal og trekker inn til vi har fått inn det vi ønsker. Gjør dette med båten opp mot vindøye eller platt lens alt etter hva som passer best. Fungerer veldig greit på vår stor som er spilet pentex seil. Vi seiler stort sett kunn to ombord og bruker autopiloten ved behov, trenger hjelp til å passe på uthalet i mye vind slik at slakking og innruling synkroniseres.

Forstår jeg deg rett at uthalet og innruling må synkroniseres. Blir jo mye slakk oppover i seilet når du hever bommen så mye som jeg fikk inntrykk av her. Hva da når du seiler platt lens - vill ikke kreftene på seilet bli ganske store inne ved masta.

Det er riktig at seilet blir noe løsere oppover , men pga. spiler og seilets fasong så er dette nødvendig noe som vi justerer ved og etterstramme litt ettehvert som vi ruller inn seilet. Kan ikke se at det skal bli noe mer krefter på seilet her enn på andre løsninger ved reving. Nå tillater ikke vår rigg bommen veldig langt ut pga.

salingshornene som seilet gnager, spilene blir klemt mot og kan knekke . Vi pleier som regel og ta inn storen og kun gå for forseil i veldig sterk vind og høy sjø på platt lens, hvis ikke så må vi håndstyre hele tiden da autpiloten blir litt skummel med fare for ufrivillig jibb i høy sjø.

Gjør dette med båten opp mot vindøye eller platt lens alt etter hva som passer best. Fungerer veldig greit på vår stor som er spilet pentex seil.

Mener du at du rever storseilet på en slør eller lens? Det kan jeg ikke forstå er mulig pga. vindpresset.Straks man slipper ut litt på uthalet så vil jo seilet legge seg mot masten og det blir voldsom friksjon når man skal rulle inn.

Vi slakker opp akterstag, sentrerer bomm så godt som mulig og slipper opp på storseilskjøte og kick og løfter bommen ganske mye før vi begynner å rulle inn,

Slakker uthal og trekker inn samtidig når kreftene går ut av seilet. Gjentar dette med uthal og trekker inn til vi har fått inn det vi ønsker. Gjør dette med båten opp mot vindøye eller platt lens alt etter hva som passer best. Fungerer veldig greit på vår stor som er spilet pentex seil. Vi seiler stort sett kunn to ombord og bruker autopiloten ved behov, trenger hjelp til å passe på uthalet i mye vind slik at slakking og innruling synkroniseres.

Har dere prøvd å reve med bommen ute i le? Har dere også problemer med det? Snakket med Lunde Båt i dag og de mente det skulle gå greit. Måtte bare passe på å ha litt vind i seilet for å holde det stramt.

Redigert av bc45 (see edit history)

Høres ut til at rullestorseil er noe kompliserte saker i forhold til tradisjonell reving. Men utviklingen går jo videre :wink:

Ja, dette er for viderekommende ! :thumbsup:

Første utfordring er jo ... Hva er vindøyet ? :rolleyes:

Hvordan kommer man opp i det ? :confused:

Punkt 2 : Så skal den hyssingen som fører seilet ut på bommen slakkes. Man skal være ganske edru for å finne tampen her , siden snoren ofte er tredd gjennom bommen. :giggle:

Punkt 3: Så skal man sveive på en kværn for at seilet skal gli inn i masta. :crazy:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...