Alternes. Startet 15.Mai.2011 Link til dette innlegget Startet 15.Mai.2011 (redigert) hei alle sammen. jeg har ikke så mye greie på dette med strøm men sunn fornuft sier meg at dette kan være farlig? jeg har nettopp montert el anlegg i min lille 15 ft plastbåt. saken er den at jeg har kun et rom å gjøre av ting i båten og det er rommet bakerst i båten der bensintanken står. snakket med en venn av meg som er mekaniker og han sier at det ikke er noe problem å oppbevare batteriet ved siden av bensintanken. Men jeg må si at jeg alikevel tviler litt, siden dette rommet jo alltid vil bli fylt av litt bensindamp når jeg åpner lufteskruen på tanken, og et batteri vil vel alltid ha et potensial til å kunne danne gnister, lekasje av syre, osv osv. hva mener dere??? er det tilrådelig å ha stående et batteri ved siden av full bensintank i et lite rom?? Takker for alle svar Redigert 15.Mai.2011 av Alternes (see edit history) Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
Alternes. Svart 15.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2011 Hadde vært meget takknemlig for raske svar, da jeg snart skal ned i båten og eventuelt gjøre noe med saken. Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
jsw Svart 15.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2011 Det som er farlig med et batteri er bl.a. evt gassing som kan gi knallgass. Men bensindamp er også farlig, på samme måte, dvs kan antennes. Dersom du har BÅDE bensindamp og evt knallgass (lages først om du har overlading) og du greier å kortslutte batteriet m/f.eks. en skiftenøkkel som noen slenger ned i rommet, da kan det gå galt. Med batteriet i en batterikasse med lokk reduseres den faren, og om batteriet bare lades med påhengeren er vel faren for knallgass ikke så stor.. Sitér dette innlegget Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe) Link to post
Alternes. Svart 15.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2011 ok. da skal jeg gå til anskaffelse av en batteriboks! per dag dato så lader jeg ikke batteriet med påhengeren men tar med meg batteriet hjem å lader det. jeg har ikke noe metall som ligger å slenger rundt tanken eller batteriet. så da skal alt være ok?? Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
jsw Svart 15.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2011 Dersom du velger batterikasse med lokk har du iallefall sikret deg bedre enn ved åpent batteri. Når du så kobler batteriet til og fra, må forbrukere være frakoblet så det ikke lages gnistrer da.. Uansett - adskilt montering er nok best. Men har en ikke noe valg, så har en ikke noe valg slik jeg forstår deg. Sitér dette innlegget Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe) Link to post
Alternes. Svart 15.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2011 har ikke noe valg nei takk for svar Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
Med vind Svart 15.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2011 Det er ikke noen god løsning med batteri og bensin på denne måten. Det lille rommet vil alltid være fylt med bensindamp. Gnist kan du få ved at batteripolene jo skal demonteres når du tar dem hjem for lading. Også under bruk kan en pol som er løsnet under ristingen gi gnist. Greit nok at du sier at du ikke har verktøy nede i rommet, men du må ha verktøy ned der når batteripolene skal løses. Godtar selv en høy skaderisiko dersom handlingen skjer een gang. Selv en liten sannsynlighet for skade er uakseptabel når den repeteres tusenvis av ganger. Her oppfatter jeg det som høy sannsynlighet for katastrofalt hendelsesforløp. En hendelse som vil kunne få deg skadet eller drept på sjøen - og det repeteres tusenvis av ganger. Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 15.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2011 (redigert) Det finnes tette batterier som ikke avgir gass og det finnes batteribokser som leder gassen ut i en slange som kan gå ut av batterirommet. I tillegg kan du jo lage et lite skille som gjør at bensindampen fra tanken ikke når bort til batteriet. Men hvorfor skulle det oppstå gnist hvis batteriet er satt fast, batteripolene er rengjort og det er brukt fett på dem, batteriskoene er gode og godt strammet. Husk at det tross alt "bare" er 12 Volt. Midlertidig isolering av batteripolene: Hvis du ikke har batteriboks ennå kan du f.eks skjære av bunnen på en plastflaske og tre over batteripolen og feste med solid limbånd for å forhindre utilsiktet kortslutning. Redigert 15.Mai.2011 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Med vind Svart 15.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2011 Men hvorfor skulle det oppstå gnist hvis batteriet er satt fast, batteripolene er rengjort og det er brukt fett på dem, batteriskoene er gode og godt strammet. Husk at det tross alt "bare" er 12 Volt. Fordi shit happens. Hva som kan gå galt? Prøv å sette kobberledning fra + til - (når du er på land, please) Løsner skruer og mutre ombord på et ristende og hoppende fartøy? Og så har vi konsekvensvurderingen - hvilken skade kan oppstå dersom eksplosjon inntreffer ombord? Langt fra folk, gjerne om natten. Et lite rom med batteri og bensin sammen er som å hoppe fallskjerm - uten fallskjerm Livet ditt er mer verd en det. Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 15.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2011 (redigert) Du må få med deg forutsetningene: Alt er isolert etter beste evne. Ting er skrudd god og riktig sammen og oversees selvølgelig hver gang man er i båten. Med slike som deg hadde det aldri blitt laget en eksplosjonsmotor. Slutt med krisemaksimering eller begynn å seile og bruk kun lommelyktsbatterier. Redigert 15.Mai.2011 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 15.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2011 men tar med meg batteriet hjem å lader det En eller annen gang så kommer det til å gnistre når han skal ta av polene på batteriet får å ta det med seg hjem å lade.. Dette kan bli meget farlig vis det er bensingass Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 15.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2011 (redigert) Det skal selvsagt være en hovedbryter etter batteriet. Intet strømforbruk, ingen gnist. Redigert 15.Mai.2011 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Alternes. Svart 15.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2011 ja jeg synes selv at det er litt i overkant risk og skulle ta sjangsen på å kunne utsette meg selv og andre for livsfare når muligheten er tilstede! men jeg må finne en holdbar løsning på problemet for jeg har ikke noe valg når det kommer til plassen batteriet må stå. hovedbryter? nå skal det nevnes at jeg kun har en lanterne. minus går rett på batteriet og pluss går frem i båten til en bryter og tilbake til batteriet. det vil vel ikke være noe strømforbruk når bryteren er avslått? eller skal jeg montere hovedbryter i tilegg? det er strømuttak på motoren så jeg tenkte jeg skulle koble til batteriet så det lades når jeg kjører. hvordan gjør jeg dette? Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
Med vind Svart 15.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2011 Du må få med deg forutsetningene: Alt er isolert etter beste evne. Ting er skrudd god og riktig sammen og oversees selvølgelig hver gang man er i båten. Med slike som deg hadde det aldri blitt laget en eksplosjonsmotor. Hallo, jeg eksploderer da ofte, jeg. Slutt med krisemaksimering eller begynn å seile og bruk kun lommelyktsbatterier. Joda, det er seiling vi gjør! Og vi bruker letteste batteritype av hensyn til vekten, ikke eksplosjonsfaren Sitér dette innlegget Link to post
Med vind Svart 15.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2011 Det skal selvsagt være en hovedbryter etter batteriet. Intet strømforbruk, ingen gnist. Hovedbryter? Hvor skal den plasseres på en liten jolle? Hovedbryteren er i seg selv i stand til å lage den fornødne gnist. Pang! Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 15.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2011 (redigert) Strømopplegget er allerede på vei til å utvides, skjønner jeg. Er muligheten der til å bruke mer strøm som kommer du til å bruke den. Gjør det riktig med en gang. Altså hovedsikring og hovedstrømbryter (200 Kr for over 200 Ampere). Redigert 15.Mai.2011 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Alternes. Svart 15.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2011 Strømopplegget er allerede på vei til å utvides, skjønner jeg. Er muligheten der til å bruke mer strøm som kommer du til å bruke den. Gjør det riktig med en gang. Altså hovedsikring og hovedstrømbryter (200 Kr for over 200 Ampere). ja, veldig fint om jeg kan få en beskrivelse hvordan jeg skal gjøre det du sier jeg må gjøre Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
hifo Svart 15.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2011 Når man tar av batteripolen dannes det en gnist med forbrukere tillkoblet som dere sier.. Hvem har ikke opplevd en hovedbryter som slipper igjennom litt spenning selv om den er avslått? Det kan da ikke være noen tvil om at batteri og bensintank ikke bør ha samme atmosfære..Ting an skje og så Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
småbåtentusiasten Svart 16.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2011 (redigert) En innretning som slipper strøm igjennom i av-posisjon kalles en leder, ikke en bryter. Må byttes. Det er så billig at det er ikke noe å lure på. Uansett skal man alltid bruke de sanser og det vett man har: Løs bensintank tar du ut av rommet før fra/tilmontering av kabler til batteriet. Lukter det bensindamp så lufter du og vifter bensindampen ut. Hovedstrømbrytere i båt skal være gnistfrie/gasstette: Eks: BEP Marine manuelle batteri-brytere: http://www.bepmarine.com/home-mainmenu-8/productcategory-76/battery-switches-manual Kobling: Batteri, sikring og bryter i serie på pluss-siden. Forumet har mange tegninger av strømopplegg også. koblingsforslag Redigert 16.Mai.2011 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 16.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2011 (redigert) Kanskje litt på siden dette, men har du vurdert led-lanterne. I dag bør det kunne gå å finne en rundtlysende som bare bruker små innebygde eller eksterne AAA batterier og slike batterier varer veldig lenge. Jeg har en slik ledlykt på sykkelen som lyser like bra etter ett år, men skal jo innrømme at jeg ikke sykler allverden. Du slipper og dra et dyrt batteri ut og inn av båten, ledninger og brytere, ødelegge klær med batterisyre. Du kan skifte mange AAA batterier for den kostnaden du nå legger opp til. Om du legger opp til lading fra en påhenger til batteriet tror jeg nok det må hjem til lading både titt og ofte uansett. Kommer jo litt ann på hva slag motor du har. Og skulle det bli behov for radio eller musikk er dagens bærbare spillere med batterier svært gode, og også disse bruker mindre strøm enn de eldre utgavene. Du får vurdere hvor mye elektrisk du egentlig har behov for, men du skal ha ganske mye før det er behov for et slikt opplegg du nå tenker på, ikke minst på pris. Uansett utfall: Lykke til Glemte nesten det viktigste, du slipper og tenke på batteri og bensintank i samme rom. Redigert 16.Mai.2011 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ken.net Svart 16.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2011 Ventiler rommet med noen ventilrister, noen lavt i rommet og noen øverst. Gjerne foran og bak. Da luftes det ut når du kjører. Minimal sjanse for gassmengde som er eksplosjonsfarlig da. Sitér dette innlegget Link to post
Oskeladden Svart 16.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2011 Om det er kun lanterne du skal ha, er det vel mulig å koble denne sånn at den trekker strøm rett fra motoren. Minuset er at du kun har lys så lenge motoren går.. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 17.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2011 En innretning som slipper strøm igjennom i av-posisjon kalles en leder, ikke en bryter. Må byttes. Det er så billig at det er ikke noe å lure på. Uansett skal man alltid bruke de sanser og det vett man har: Løs bensintank tar du ut av rommet før fra/tilmontering av kabler til batteriet. Lukter det bensindamp så lufter du og vifter bensindampen ut. Her har du allerede mange mulige feilkilder som kan føre til eksplosjon... Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
jsw Svart 17.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2011 .... Du får vurdere hvor mye elektrisk du egentlig har behov for, men du skal ha ganske mye før det er behov for et slikt opplegg du nå tenker på, ikke minst på pris. Uansett utfall: Lykke til Glemte nesten det viktigste, du slipper og tenke på batteri og bensintank i samme rom. Var med på oppstarten av tråden - falt av lasset - men mener det som skrives over her må være noe av det mest relevante som er skrevet om saken??? Sitér dette innlegget Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe) Link to post
Alternes. Svart 18.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2011 Takk for alle relevante svar jeg har nå fått en kar til å montere en del opplegg i båten. men nå har jeg fått litt hodebry for en som ikke har peiling på strøm! det har blitt montert en amper måler, lyset i dette instrumentet går på samme bryter som min ene lanterne, men nå skal dere høre. jeg var nede i dag og skiftet en kobling til bryteren som var dårlig festet og når dette var gjort så står plutselig lyset på konstant i instrumentet!! lanterna slår seg av og på når jeg vipper på bryteren og det skulle jo også lyset i måleren gjøre!! hva i all hverden er dette??? jeg har jo ikke forandret på noenting!! bare byttet en dårlig kobling!! Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.