Jump to content

Edit History

Vaagen

Vaagen

Jeg ser selvfølgelig poenget til Lettmatrozen og de andre som mener at batteri og bensintank ikke må settes sammen. Samtidig er det vel et faktum, at der er tusenvis (kanskje titusenvis?) av småbåter som har dette opplegget, inklusive massevis av helt nye, CE-godkjente båter. 

 

Et eksempel (som dras kun fordi jeg nettopp hadde en slik båt) er Terhi sine båter. Løs bensintank og batterikasse i samme rom under setet bak i båten. Hverken batterkassen eller bensintanken er ventilert ut av rommet. Dette er vel standard måte å gjøre det på hos de fleste produsenter av mindre båter, såvidt jeg har sett. Og var det også dengang DNV drev og godkjente båter. Jeg vil tro at noen har tenkt noen tanker rundt sannsynlighet for feil, og kommet til at den er til å leve med?

 

Jeg er veldig enig i, at man skal ha blikk for sikkerhet, men erfaring tilsier vel ikke, at båter med dette opplegget sier POFF særlig ofte?

Vaagen

Vaagen

Jeg ser selvfølgelig poenget til Lettmatrozen og de andre som mener at batteri og bensintank ikke må settes sammen. Samtidig er det vel et faktum, at der er tusenvis (kanskje titusenvis?) av småbåter som har dette opplegget, inklusive massevis av helt nye, CE-godkjente båter. 

 

Et eksempel (som dras kun fordi jeg nettopp hadde en slik båt) er Terhi sine båter. Løs bensintank og batterikasse i samme rom under setet bak i båten. Hverken batterkassen eller bensintanken er ventilert ut av rommet. Dette er vel standard måte å gjøre det på hos de fleste produsenter av mindre båter, såvidt jeg har sett. Og var det også dengang DNV drev og godkjente båter. Jeg vil tro at noen har tenkt noen tanker rundt sannsynlighet for feil, og kommet til at den er til å leve med?

 

Jeg er veldig enig i, at man skal ha blikk for sikkerhet, men erfaring tilsier vel heller ikke, at båter med dette opplegget sier POFF særlig ofte?



×
×
  • Create New...