Jump to content

batteri ved siden av bensintanken , farlig?

Alternes.

Recommended Posts

Dette er livsfarlig!

Aldri ha batteriet, selv med rene poler og i batterikasse, i samme rom som bensintank.

Ser dette er en gammel post, men hvis noen er inne og ser etter svar den dag i dag så er det likevel greit å kommentere.

Det vil alltid være noe bensindamp, og eventuelt søl (selv i små mengder) i bensinrom. 

Vi har opplevd bekjente som hadde flatt batteri, og som skulle startes opp med startkabler. Det var en varm dag så solen hadde stått på og det var bensindamp i rommet (ikke som de la merke til, men det er der).

Det var montert slik av leverandør av båten. De stod altså i samme rom. 

Ved omvridning av tenningen sa det POFF, og flammene stod 2m opp i luften. Dette var bensindampen som tok fyr. 

Det hele kunne endt med fatale konsekvenser. Det var litt flammer igjen i bånn av rommet, etter gassen var ferdig brent, blant annet stroppen som holder lokket til batterikassen tok fyr, som fort ble slukket med brannslukkingsapparat. Se ikke bort ifra at hele bensintanken kunne eksplodert hvis det hadde fått brenne noen sekunder til.

Dette må folk vite: batteri + bensin hører ikke sammen. 

La meg skissere et eksempel  på hvordan dette kan skje den beste:

En fin dag på fjorden, man drar utover og stopper kanskje for å fiske eller bade. 

I mellomtiden står tenningen i, men batteriet tappes kanskje av ting som ekkolodd, fryseboks koblet på 12v, vannpumpe som går (selv om batteriet/tenningen er avskrudd). Dermed drar man frem ekstra batteri og startkabler. Da smeller det. 

Et flatt batteri i båt er ikke uvanlig. 

Bensindamp er uungåelig. 

Håper noen ser og tar rådet alvorlig. 

Jeg ser selvfølgelig poenget til Lettmatrozen og de andre som mener at batteri og bensintank ikke må settes sammen. Samtidig er det vel et faktum, at der er tusenvis (kanskje titusenvis?) av småbåter som har dette opplegget, inklusive massevis av helt nye, CE-godkjente båter. 

Et eksempel (som dras kun fordi jeg nettopp hadde en slik båt) er Terhi sine båter. Løs bensintank og batterikasse i samme rom under setet bak i båten. Hverken batterkassen eller bensintanken er ventilert ut av rommet. Dette er vel standard måte å gjøre det på hos de fleste produsenter av mindre båter, såvidt jeg har sett. Og var det også dengang DNV drev og godkjente båter. Jeg vil tro at noen har tenkt noen tanker rundt sannsynlighet for feil, og kommet til at den er til å leve med?

Jeg er veldig enig i, at man skal ha blikk for sikkerhet, men erfaring tilsier vel ikke, at båter med dette opplegget sier POFF særlig ofte?

Redigert av Vaagen (see edit history)

1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk

1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A

2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...