Jump to content

B20 AQ115 Problemer å få fart


mjake

Recommended Posts

Hei

 

Har en VP B20 AQ115. går veldig fint på tomgang, får fult turtall osv. Når jeg får belastning på motor begyner den å fuske ved 2200 omd. klarer ikke å få fart høres ut som den kveles, hvis jeg skrur inn lufteskruen helt kan jeg presse den opp av og til, men det høres ikke bra ut. Noen som har noen gode tips råd?

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Noen år siden men fikk nesten akkutt trøbbel med turtall en gang. Fant ut etterhvert at jeg hadde en minimal eksoslekkasje i bendet som blander eksos og sjøvann - men litt eksos lakk ut på den tørre siden. Motoren fikk rett og slett ikke nok luft. Når jeg da lukket opp motorkassa gikk motoren som en kule.

 

Det kan også være fortenningen som ikke henger helt med (plata i fordeler som vris avhengig av turtall) - du kan da huke på en strobolampe og se om tenningsmerket flytter seg når du endrer turtall. Plata inne i fordeleren kan jo enten styres med vakuum, lodder eller elektroninsk (kan jo ha vært bygget om en gang også) Har man justert stiftåpningen (som også er viktig) bør man også sjekke ut fortenningen uansett - så det kan jo være greit å gjøre anyway.

Redigert av dante (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har kjørt uten filter uten hell, tror tenningen er slik den skal være. Den går på tomgang å noen ganger funker det å ruse motoren. Men så fort den settes i gir, går den helt til jeg gir gass, da dør den.

 

Kan gammel bensin væe problemet? Den har nok mest sansynlig stått på tanken i 2 år.

Link to post
Share on other sites

Det er i basis en enkel motor. Har du tatt kompresjonstest? Det vil si mye om tilstanden på motoren. Videre kan du ta opp forgasseren og rense den. Siden motoren din går greit på tomgang har jeg ikke så mye tro på coil, den vil enten virke eller ei vanligvis, alternativt vil den slå ut på at motor fusker. Siden motor ikke fusker er nok også tenning, tennplugger og kabler ok. Da baserer jeg meg på dine utsagn om at du tror det eri orden, dette bør du sjekke opp slik at du har riktig tenningstidspunkt. Jeg tyder det som at du mener motor kveles ved gasspådrag? Det kan også være noe utett ved bensinpumpe. Du har manuell pumpe på motoren antar jeg? det som var originalt på disse motorene. Det kan være utett og derfor suge falsk luft, eller den kan begynne å svikte og gi for lite bensin når du gir på. Her har du flere relativt enkle tips å søke på, ei heller dyrt om du må bytte ut deler. Men før du begynner bytte karusellen, ta komp test, slik at du får tilstanden på motoren. Den vil fortelle deg om det er noen vits å gjøre resten av jobbene eller ei.

Link to post
Share on other sites

Har ikke tatt kompresjonstest, har ikke utstyr for dette. Bensinfilteret var fryst i stykker, men det er byttet. Ser de har et slikt kopresjonssett på biltema til 199,- er dette nok til å teste kompresjon?

 

I dag fikk jeg ikke start på motoren, kan skyldes at det er kaldt ute kanskje?

 

ser det er en slags plast skrue på forgassern, rett ved der gass wiren er festet, som kan stilles på. hva er dette? virker som om noe som justerer turtallet på tomgang.

Link to post
Share on other sites

Ingen grunn til å skru på justeringsskruer om motoren plutselig begynner å gå dårlig. Det gir deg bare nye problemer å hanskes med. Justeringene forandrer seg ikke under drift, gikk den fint før vil den gå fint nå også med samme innstillinger. La alt stå som det stod,plukk opp forgasseren og gjør den ren. Mest sannsynlig plages du med en tett hoveddyse. Alternativt kan du ha fått deg en pigg på stiftene som gir litt tilfeldig tenning. Kompresjonsproblemer har jeg liten tro på, da den skal være svært dårlig for å oppføre seg slik du skriver på grunn av dårlig kompresjon.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Biltema sine kompresjonsmålere er helt greie for denne bruken. Kjøp en som skrues inn i tennplugghullet. Husk så å ta av ledningen til coil, slik at motor ikke starter. Deretter drar du motor rundt på starter, og måleren vil stoppe på maks trykk den oppnår. Dette leser du så av og skriver ned. Gjør så med alle 4 sylindrene og informer om hva du får av resultat. Tatt på husken tror jeg forholdet optimalt skal være noe slikt som 9,5:1, men selv om du oppnår bare 7,5:1 er ikke det noen krise, så lenge verdiene er noelunde like. Men har du en sylinder som omtrent ikke oppnår noe, er det fare på gang.

 

Hva slags bensinfilter har du? Ett slikt lite blankt som er skrudd på slangen? Disse motorene hadde ikke bensinfilter i utgangspunktet, men mange monterer på ett cav filter med glasskopp for å kunne skille ut vann og andre urenheter, men dette må da monteres mellom tank og motor. Det kan hende du har mye kondensvann i tanken og derfor må ta jobben med å tappe tanken og samtidig rense den.

Link to post
Share on other sites

Kompresjonsproblemer har jeg liten tro på, da den skal være svært dårlig for å oppføre seg slik du skriver på grunn av dårlig kompresjon.

 

Er ikke uenig med deg Index, men er en billig sjekk før man begynner å kjøpe inn deler i bøtter og spann. Er det dårlig komp kommer jo fort spørsmålet om man heller ikke skal skrote hele motoren å se seg etter en brukt nyere motor. Når det gjelder gassere hadde vel disse motorene slike stromberggassere som ujusterer seg for ett godt ord. Ellers enig med Index, ikke skru på gasseren går den greit på tomgang. Justeringsverktøyet for disse gasserne var vel en slik vakumkopp som man satte på toppen av de også skulle en kule i dette røret nå en viss høyde, eller husker jeg helt feil nå? Leeenge siden jeg mekket selv på disse motorene.

Link to post
Share on other sites

Er ikke snakk om deler i bøtter og spann her. I verste fall et sett stifter til en femtilapp. Billigere det enn en kompresjonstester...

Nå sier jo reyerd at tenning er i orden, så da tar jeg han på hans ord, og dermed utelukker jeg alt rundt tenning. Det forbeholdet har jeg også tatt i mine uttalelser hvis du ser lengre opp.

 

Til reyerd, opp til deg hva du gjør

Link to post
Share on other sites

den plast "muttern" som sto på den justeringa jeg snakket om var ødelagte gjenger på så den kunne jeg trekke rett av. satte på en mutter og justerte slik at motorn gikk på tomgang på ca 800 omdreininger.

 

Skal skru av forgassern å rengjøre den, er vel ikke masse arbeid det.

Link to post
Share on other sites

Du må ikke, men er "kjekt å ha".

Men nå begynner ting å koste 41 dollar x 5,5 NOK er avrundet 220,- Så får du toll og MVA, fordi verdien er over 200 NOK, det blir ca + 160,- og frakt oppå det som min. blir 100,- fra USA, dermed er du på ca. 500,-.

Du er dessuten ikke sikret at dette vil hjelpe og gjør det ikke så, så må du forske videre å prøve deg frem.

 

Ser du nå hvorfor jeg sier at det kan være kjekt å ta en komp test før du setter i gang med å fikse på ting. Hvis motoren din er i dårlig almenn stand (slitte stemepelfjører, utette ventiler, slitt kam) vil du ikke komme unna en stor og dyr reperasjon på de tingene. Hvis du ikke mekker selv, vil det da som oftest lønne seg å heller kjøpe en motor på Finn og dermed kan alle dine tidligere forbedringer/forsøk på motoren bli bortkastede penger. Vær klar over at den motoren du nå besitter har begrenset verdi. Rundt 5000,- på bruktmarkedet vil jeg anta alt etter tilstand og din motor har jo høyst usikker tilstand.

 

Igjen opp til deg, lykke til uansett hva du velger å gjøre.

Jeg er bare ute etter å belyse alle sidene for deg, før du kaster deg igang med mekkingen, har selvfølgelig gjort alle de tingene du holder på med nå og i feil rekkefølge, så dette er egenerfart.

Link to post
Share on other sites

jens_p har jo allerede påpekt at bensin ikke fryser uten at det kommer vann i den. Kanskje ville jeg aller først sjekket om det kommer nok bensin til forgasser. Motoren har vel mekanisk fødepumpe mellom forgasser og tank. Ta av bensinslangen på forgasser og kjør motor på startmotor for og se om det kommer bensin ut av slangen. Er det manuelt pumpehåndtak kan du bruke det istedet for startmotor. Hvis bensin kommer ut av slangen nå, kan du heller gå løs på forgasser. Forgasseren trenger vel kanskje en rensk uansett hvis det har vært, eller er vann i tanken.

Link to post
Share on other sites

Kom bare på 23 dollar for det pluss 18 i frakt, da det ikke er toll eller moms på frakt, kommer dette under tollgrensen:)

Ser poenget ditt, så skal få tak i dette kompresjons verktøyet å få testet dette.

 

Å motor får bensin, dette er sjekket for lenge sia.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...