reyerd Svart 13.Mars.2012 Del på Facebook Svart 13.Mars.2012 Nå funker det å gi gass, motoren stopper ikke når jeg gasser opp, funker å når jeg setter den i gir. Kondensator har jeg byttet ikke vet jeg om det hadde noen betydning. Annet problem, på tomgang bakker den seg ned til den stopper. Er dette bare en justering? Hva skal den ha av turtall på tomgang? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
snorken Svart 13.Mars.2012 Del på Facebook Svart 13.Mars.2012 Nå funker det å gi gass, motoren stopper ikke når jeg gasser opp, funker å når jeg setter den i gir. Kondensator har jeg byttet ikke vet jeg om det hadde noen betydning. Annet problem, på tomgang bakker den seg ned til den stopper. Er dette bare en justering? Hva skal den ha av turtall på tomgang? 700-750 o/min tror jeg det skulle være. Har hatt samme motor selv (17 ft. Selco) Du får prøve og sette tilbake den gamle kondensatoren og se hva som hva som skjer da. At den stopper er vel bare en justering av forgasseren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jori Svart 13.Mars.2012 Del på Facebook Svart 13.Mars.2012 Nå funker det å gi gass, motoren stopper ikke når jeg gasser opp, funker å når jeg setter den i gir. Kondensator har jeg byttet ikke vet jeg om det hadde noen betydning.Annet problem, på tomgang bakker den seg ned til den stopper. Er dette bare en justering? Hva skal den ha av turtall på tomgang? Du må informere om hva du har gjort. Har du bare byttet kondensator, kan godt tenningen være feil og den dør ut pga det f. eks. Jo mer du informerer presist, jo lettere er det for andre å hjelpe deg her. Hyggelig at den går da :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 13.Mars.2012 Del på Facebook Svart 13.Mars.2012 Antagelig må du justere blandingsskruen (noen kaller den for co skruen fordi du justerer blandinga på tomgang). Fint at den går nå da. Hvis det hjalp å bare bytte kondensatoren ville jeg allikevel byttet stifter fordi de stiftene som sitter der antagelig er brent pga at en dårlig kondensator forårsaker høyspenningsoverslag over stiftene. Det gjør igjen at det ikke lar seg gjøre å justere stiftene skikkelig samt at de har kort tid igjen. Det går også an å kvitte seg med hele stiftesulamitten ved å sette inn såkalt transistortenning. Det er vedlikeholdsfritt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
reyerd Svart 13.Mars.2012 Del på Facebook Svart 13.Mars.2012 Har ikke jort noe annet en å bytte kondensatorn, ledninga fra den var skadet pga brann i sikringa som står under dær en plass. Var nesten ikke kontakt der, den datt av da den ble demontert. Men for første gang i går lot je motoren gå seg varm, da ble alt masse bedre:) Nå går den på tomgang på rundt 1000rpm, kanskje litt mye, problemet med at den bakket seg ned tror jeg ble borte da jeg justerte blandingsskruen. Når jeg nå gir gass å slipper, detter den på turtallet helt ned til 400rpm så stiger den om den ikke bare stopper. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jori Svart 13.Mars.2012 Del på Facebook Svart 13.Mars.2012 Jeg er enig med de som sier at du bør bytte stiftene (koster en 50-lapp,) du får de antakelig på Biltema fortsatt. Videre ville jeg har byttet fordelerlokk og rotor, smørt noen dråper i midten av fordeleren, fått med en som kan justere stifter og tenning og du begynner å nærme deg mål tipper jeg. Er ditt eksisterende fordelerlokk og rotor så noelunde ok, beholder du det som reservedel som du har med deg i båten. Alt det overnevnte er billige investeringer som du får pengene igjen på i form av bedre drivstofføkonomi. N.B. registerer at det da var tenning selv om du hevdet noe annet, man kan aldri være for sikker når det gjelder motorer, og ofte greit å dobbelsjekke det man har gjort. Har du renset pluggene dine? Evt. bytte de også, før du justerer tenning. Er også ofte god økonomi på motor som man ikke kan historien på for godt. Lykke til videre, har du fått prøvd motor i gir også nå? Var vel det som var det opprinnelige spørsmålet ditt, at motor da kvelte seg? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
reyerd Svart 14.Mars.2012 Del på Facebook Svart 14.Mars.2012 Ja skal få justert tenninga, må bare finne noen som kan dette. Har og ny stift liggende, men ingenting å justere denne med, derfor har den ikke vært byttet. Plugger er byttet, ikke fordelerlokk og rotor, dette fordi de må bestilles. Prøvd motor i gir, og den går. Kan gasse opp uten problem:) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jori Svart 14.Mars.2012 Del på Facebook Svart 14.Mars.2012 Så flott da gitt, da er du i mål. Det andre blir jo bare "optimaliseringer" og mer type regelmessig vedlikehold. Hyggelig at det løste seg på en grei og "billig" måte. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
reyerd Svart 27.Mars.2012 Del på Facebook Svart 27.Mars.2012 tenninga er justert, og den var egentlig fin. var ferdig å pusse i helga så i dag tok jeg den ut av garasjen å fikk prøvekjørt den skikkelig. det kommer hvit røyk og det er ikke lite. det kan vel ikke stemme? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.