Jump to content

B20 AQ115 Problemer å få fart


mjake

Recommended Posts

Det er ikke toll på slike ting, faktisk ganske få ting det er toll på i norge. Men MVA skal beregnes av varens verdi inkl. frakt. Så hvis du vil spare en femtilapp må du passe på at fakturaen inkl. frakt havner under 200,-

Forøvrig sitter det vel en sil i bensinpumpen (tror jeg). Flottørkammeret på forgasseren er gjerne stedet hvor vann og urenheter akkumuleres hvis det først har kommet forbi filter. Hvis motoren går bra utenom ved belastning er hoveddyse et hot tips. Har du tatt ut pluggene og sjekket om de er våte eller hvite? En god indikator er å sjekke pluggene så raskt som mulig etter fusking. Hvis du har mulighet så stopp motoren når den fusker uten at den får gå noen tid på tomgang, og skru ut pluggene.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke toll på slike ting, faktisk ganske få ting det er toll på i norge. Men MVA skal beregnes av varens verdi inkl. frakt. Så hvis du vil spare en femtilapp må du passe på at fakturaen inkl. frakt havner under 200,-Forøvrig sitter det vel en sil i bensinpumpen (tror jeg).

 

Må korrigere litt, varer på over 200,- i verdi har som Plutonium riktig sier MVA, posten tar så tollgebyr på 100,- for å behandle MVA og innkreve 25% MVA av varens verdi. Så det er ikke toll som du riktig sier DD, men det kommer ett tollgebyr uansett på ca. 100,-

 

Som et hint til alle som handler fra USA, viktig at dere får de til å skille på Varens verdi og Frakt i fraktbrevet. Er det en fellessum vil toll og post oppfatte det som varens verdi, og man får 25% MVA på alt + gebyr. Bittert når man har handlet varer til verdi under 200,- og dette skjer, varene blir da gjerne ikke så veldig billig. Reyerd husk på dette, bestiller du det settet for overhaling av gasser.

Link to post
Share on other sites

Du trenger mest sannsynlig ikke noe overhalingssett til forgasser. Demonter forsiktig, så du kan bruke pakning om igjen. Da er det bare å rengjøre, blåse godt rent med trykkluft og montere sammen igjen.

 

Og ja, din to år gamle bensin kan være delaktig i problemene, men neppe hele problemet. Mun gamle Amason med tilsvarende motor har 7-8 år gammel bensin på tanken, og er tungstartet som fy for tiden. men når den først starter, får den opp turtallet uten større problem.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Har kjørt uten filter uten hell, tror tenningen er slik den skal være.

 

 

Nå sier jo reyerd at tenning er i orden, så da tar jeg han på hans ord, og dermed utelukker jeg alt rundt tenning.

 

 

Slik tolket ikke jeg innlegget over. At man tror tenningen er i orden er vel neppe helt nok til å utelate dette fra feilsøkingen?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Grunnen til at jeg mener alt rundt tenning er i orden er at disse delene er byttet. I tillegg har denne motoren vært brukt å fungert frem til for to år siden da det var varmeutvikling i ledningsnettet. Da ble den satt bort å ikke rørt før jeg kjøpte den. Så da regner jeg med at tenninga er stillt slik den skal være, om den da ikke stiller seg selv?

Link to post
Share on other sites

Tenninga stiller seg selv, avhengig av turtallet, sitter sentrifugalvekter i fordeleren som øker fortenninga etterhvert som turtallet øker! Kan være at etter to års stillstand at disse har satt seg fast!

Redigert av Christensen (see edit history)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

hvordan er det å bytte olje på denne motoren? må jeg bare tappe det ned i brønnen bake i båten?

Foreslår at du suger ut oljen gjennom hullet til peilepinnen. Håndpumpa fra BT funker bra til det.

 

Ellers vil jeg nevne at jeg hadde tilsvarende problemer med Tora. Hun har en marinisert B18. Det ble bra etter at jeg rengjorde og skiftet pakninger i forgasseren. Tror problemet var bensintilførselen til flotørkammeret, men ble aldri helt klok på det. Riktig bra ble det etter at jeg innstallerte elektronisk fordeler. Den er nå lettstartet, går helt jevnt på lav tomgang og bruker mindre bensin.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Om den har stått i to år kan loddene til sentrifugalregulatoren i fordeleren ha satt seg litt. Ta av rotoren, og drypp 5-6 dråper motorolje på filten under denne. Litt 5-56 nedi fordeleren er heller ikke dumt, men tørk av stiftene etterpå. Blandeskruen på forgasseren regulerer forresten bare blandingen på tomgang, ikke fikle med denne. Det vil ikke hjelpe noe på ditt problem.

 

Sjekk åpningen på stiftene, og at de ser OK ut.

 

Det KAN faktisk være coilen som er i ferd med å ta kvelden også, men sjekk dtifter, regulator og tenningsjustering først før du begynne rå bytte deler.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Kjenner du ikke en bilmekaniker da? Dette er en helt basic bilmotor. Syns ikke det er et godt råd å gå til innkjøp av en tenningslampe for en gangs bruk. Kjapt tips: ta av fordelerlokket og sjekk om vektene sitter fast eller ikke. Hvis du vrir litt på rotoren skal den fjære tilbake. Hvis du ikke har skrudd på sånt før er det ikke så greit å vite hvordan ting skal se ut for å være iorden, det gjelder stifter, fordelerlokk, vekter/fjærer o.l.

Tilstanden på stiftene krever litt erfaring for å vurdere tilstanden på, bør byttes ved den minste tvil og iallefall hvis de har gått en stund, ved montering av nye stifter må gapet og fortenningen justeres. Dette kan du selvfølgelig lese deg opp på men jeg anbefaler å få med deg en som har gjort det før. Kondensatoren blir dårlig med årene, bytt den hvis du har et tenningsproblem. Coil, fordelerlokk, rotor og pluggledninger kan også forårsake tenningsproblem.

Redigert av DieselDahl (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pluggene var tørre, men veldig sotete.

 

Dette indikerer at pluggene ikke får bensin, men har gått på veldig tykk blanding når motoren sist gikk.

Får du ikke startet en motor og den får bensin, skal pluggene være fuktige.

 

Ellers mye bra råd til deg, me npengene flyger skal du begynne byttekarusellen. Kan du ikke å stille tenning, få med deg en kompis med stroboskoplampe. me nslik du beskriver pluggene, bør du først sørge for å få bensin frem til pluggene. Ta av ved forgasser, sjekk at pumpen som er manuell (og de kan bli ødelagte) spytter bensin ut av slangen. Gjør den det er alt ok før forgasser, gjør den ikke det må du søke bakover.

Link to post
Share on other sites

skal finne en som kan sjekke tenninga for meg.

 

denne blandingsskruen har jeg jo såklart skrudd på, tok ut alt av forgassern å rengjorde alt. men ifølge manualen skal denne i bunn, så to omdreininger ut. men noe mer justering er vel nødvendig, så hvordan utføres dette?

 

forgassern får bensin, det spruter ut når den kobles løs.

Link to post
Share on other sites

reyerd

 

skal finne en som kan sjekke tenninga for meg.

Høres flott ut, men skal du bytte eller kontrollere stifter, og åpningen på disse, bør du gjøre det først. Gjør du det etter at tenninga er justert kommer den fort i ulage igjen. Litt mindre åpning enn det som var før medfører for sein tenning. Litt større åpning gir for tidlig tenning. Selvsagt skal åpningen være riktig, men du vet jo ikke om stiftene som står i nå har rett åpning. Åpning måles med søkerblad. Dette vil nok mannen med den gylne tenningspistol :smiley: også være behjelpelig med.

Ikke problem å gjøre dette selv heller. Du må bare vite hvor du kobler til lampen og hvor motorens tenningsmerke er plassert. Ofte er det en innpresset kule på svinghjul eller et merke på veivens reimhjul.

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt bil i mange år med B20 og har båt med B18. Når motoren går bra på tomgang, men plutselig ikke vil gi mer når du gir gass med belastning tror jeg mest på mangel på bensin. Disse motorene reagerer ikke slik ved feil tenningstidspunkt. Eller er det jo velkjent at B20 har hatt et problem med slittasje på kamaksel.....

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt bil i mange år med B20 og har båt med B18. Når motoren går bra på tomgang, men plutselig ikke vil gi mer når du gir gass med belastning tror jeg mest på mangel på bensin. Disse motorene reagerer ikke slik ved feil tenningstidspunkt. Eller er det jo velkjent at B20 har hatt et problem med slittasje på kamaksel.....

Dårlig effekt og sotede plugger tyder på dårlig gnist. Coil, kondensator og overslag på høyspentsiden er mest sannsynlig. Med stiftetenning er det vanlig å måtte bytte stifter og disse får svært dårlig levetid med en dårlig kondensator. Bytt begge deler og justér tenningen riktig før du gjør noe annet. Å justere inn stifter som er litt brent/slitt er meningsløst, delene koster ikke mer enn en pils på puben og du får ikke mye glede av å drive å justere hvis delene er dårlige.

Link to post
Share on other sites

Dersom båten står på vannet, finnes det en enkel måte å finne ut om problemet ditt er relatert til tenningstidspunkt (noe som virker å være et gjentatt poeng i denne tråden).

 

Gjør som følger:

1. Finn deg en hjelpende hånd

2. klargjøre slik at dere kommer til motoren, og løsne på skruen som låser fordeleren (merk gjerne posisjonen den står i med en stålpenn e.l.).

3. start opp, og kjør av sted (fortsatt med tilgang til motor).

4. når motoren er varm og fin, gir du full gass (noter hva maks turtallet er)

5. få kameraten din til å vri fordeleren (fortsatt full gass), den ene eller andre veien. Turtallet vil variere avhengig av hvilken vei, og hvor mye man vrir.

6. Finn det punktet hvor turtallet er høyest mulig.

 

Alternative løsninger:

1. Dersom du nå har oppnådd ønsket maksturtall, så er det bare å slå av motoren, og se om den starter og sviver på tomgang.

a) Om den gjør det, er det bare tenningstidspunktet som har vært feil. Stram låseskruen til fordeleren og ta deg en pils.

b) Om den ikke gjør det, så er det fordeleren som ikke gjør jobben sin. Sannsynligvis slitte fjører på vektene

 

2. Dersom det ikke er endring i turtallet, så er ikke fordeleren problemet ditt. Sett fordeleren tilbake slik den var.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...