Jump to content

B20 AQ115 Problemer å få fart


mjake

Recommended Posts

Nå funker det å gi gass, motoren stopper ikke når jeg gasser opp, funker å når jeg setter den i gir.

Kondensator har jeg byttet ikke vet jeg om det hadde noen betydning.

 

Annet problem, på tomgang bakker den seg ned til den stopper. Er dette bare en justering?

Hva skal den ha av turtall på tomgang?

Link to post
Share on other sites

Nå funker det å gi gass, motoren stopper ikke når jeg gasser opp, funker å når jeg setter den i gir.

Kondensator har jeg byttet ikke vet jeg om det hadde noen betydning.

 

Annet problem, på tomgang bakker den seg ned til den stopper. Er dette bare en justering?

Hva skal den ha av turtall på tomgang?

 

700-750 o/min tror jeg det skulle være. Har hatt samme motor selv (17 ft. Selco)

Du får prøve og sette tilbake den gamle kondensatoren og se hva som hva som skjer da. At den stopper er vel bare en justering av forgasseren.

Link to post
Share on other sites

Nå funker det å gi gass, motoren stopper ikke når jeg gasser opp, funker å når jeg setter den i gir. Kondensator har jeg byttet ikke vet jeg om det hadde noen betydning.Annet problem, på tomgang bakker den seg ned til den stopper. Er dette bare en justering? Hva skal den ha av turtall på tomgang?

 

Du må informere om hva du har gjort. Har du bare byttet kondensator, kan godt tenningen være feil og den dør ut pga det f. eks. Jo mer du informerer presist, jo lettere er det for andre å hjelpe deg her. Hyggelig at den går da :-)

Link to post
Share on other sites

Antagelig må du justere blandingsskruen (noen kaller den for co skruen fordi du justerer blandinga på tomgang). Fint at den går nå da. Hvis det hjalp å bare bytte kondensatoren ville jeg allikevel byttet stifter fordi de stiftene som sitter der antagelig er brent pga at en dårlig kondensator forårsaker høyspenningsoverslag over stiftene. Det gjør igjen at det ikke lar seg gjøre å justere stiftene skikkelig samt at de har kort tid igjen. Det går også an å kvitte seg med hele stiftesulamitten ved å sette inn såkalt transistortenning. Det er vedlikeholdsfritt.

Link to post
Share on other sites

Har ikke jort noe annet en å bytte kondensatorn, ledninga fra den var skadet pga brann i sikringa som står under dær en plass. Var nesten ikke kontakt der, den datt av da den ble demontert.

 

Men for første gang i går lot je motoren gå seg varm, da ble alt masse bedre:)

 

Nå går den på tomgang på rundt 1000rpm, kanskje litt mye, problemet med at den bakket seg ned tror jeg ble borte da jeg justerte blandingsskruen.

 

Når jeg nå gir gass å slipper, detter den på turtallet helt ned til 400rpm så stiger den om den ikke bare stopper.

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig med de som sier at du bør bytte stiftene (koster en 50-lapp,) du får de antakelig på Biltema fortsatt. Videre ville jeg har byttet fordelerlokk og rotor, smørt noen dråper i midten av fordeleren, fått med en som kan justere stifter og tenning og du begynner å nærme deg mål tipper jeg. Er ditt eksisterende fordelerlokk og rotor så noelunde ok, beholder du det som reservedel som du har med deg i båten. Alt det overnevnte er billige investeringer som du får pengene igjen på i form av bedre drivstofføkonomi.

 

N.B. registerer at det da var tenning selv om du hevdet noe annet, man kan aldri være for sikker når det gjelder motorer, og ofte greit å dobbelsjekke det man har gjort.

 

Har du renset pluggene dine? Evt. bytte de også, før du justerer tenning. Er også ofte god økonomi på motor som man ikke kan historien på for godt.

 

Lykke til videre, har du fått prøvd motor i gir også nå? Var vel det som var det opprinnelige spørsmålet ditt, at motor da kvelte seg?

Link to post
Share on other sites

Ja skal få justert tenninga, må bare finne noen som kan dette. Har og ny stift liggende, men ingenting å justere denne med, derfor har den ikke vært byttet. Plugger er byttet, ikke fordelerlokk og rotor, dette fordi de må bestilles.

 

Prøvd motor i gir, og den går. Kan gasse opp uten problem:)

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...