Jump to content

Suzuki DF40 99mod. "temp" og "rev limit" slår inn uten forvarsel.


AndyPandy

Recommended Posts

Hei.

 

Kjøpte båt/motor i fjord høst. Askeladden 16-4400 med en Suzuki DF40. Begge 99 mod.

Viser seg å vere problemer. Hadde den inne på verksted 2 ganger i fjord høst.

De skifta plugger, føler for temp, det som har med impeller og gjøre.

Ingen bedring i problemet. :(

 

Det som skjer er at plutselig TEMP og REV LIMIT kobler inn helt uten noe forvarsel når en kjører.

Stopper venter noen 1min eller så, starter opp igjen helt fint. Kjører vidre og så kan det gå en lang stund eller kort stund før det skjer igjen.

Han på verkstedet mener det kan vere hjernen som er klikket.

 

Så lurere på om det er noen her inne som har vert borti samme problem og funnet løsningen på det?

Andre som kan ha noen konstruktive meninger må også gjerne si hva de tror!

 

Håper virkelig noen kan hjelpe meg. Føler verkstedet ikke har helt peiling. :( Er autorisert Suzuki forhandler/verksted...

Link to post
Share on other sites

Nei, ikke vanskelig sånn som jeg husker men har du ti tommeltotter så ligg unna. :) Jeg hadde en båt inne med akkurat samme problemet, dog en Johnson 4-takt 60(akkurat samme som Suzuki DF60) og 40/60 er samme motoren basically. Det viste seg at ene temp sensoren var irret i filler, den indre delen inne i blokka var nesten borte, bytta den og da var alt i orden.

 

Jeg sier ikke at det ikke er styreenheten eller noe annet, ville bare forsikre meg om at begge temp sensorene var bytta. Eller var det 40 jeg bytta på? Husker ikke, det er et par år siden.

Redigert av kimosabi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror ikke de skifta begge, men repratøren var med utpå med pc tilkoplet.

Fikk vel opp hvilken som gav feil signaler. Så tror de bare skifta den ene.

 

Men har ikke vert med utpå og sett etterpå. Testa noen ganger i fjord høst. Da var problemet sporadisk.

Noen ganger gikk den helt fint, noen ganger kicka problemet inn.

 

Nå etter jeg har satt den på vannet i år har problemet vert mer konstant.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Hei.

 

Kjøpte båt/motor i fjord høst. Askeladden 16-4400 med en Suzuki DF40. Begge 99 mod.

Viser seg å vere problemer. Hadde den inne på verksted 2 ganger i fjord høst.

De skifta plugger, føler for temp, det som har med impeller og gjøre.

Ingen bedring i problemet. :(

 

Det som skjer er at plutselig TEMP og REV LIMIT kobler inn helt uten noe forvarsel når en kjører.

Stopper venter noen 1min eller så, starter opp igjen helt fint. Kjører vidre og så kan det gå en lang stund eller kort stund før det skjer igjen.

Han på verkstedet mener det kan vere hjernen som er klikket.

 

Så lurere på om det er noen her inne som har vert borti samme problem og funnet løsningen på det?

Andre som kan ha noen konstruktive meninger må også gjerne si hva de tror!

 

Håper virkelig noen kan hjelpe meg. Føler verkstedet ikke har helt peiling. :( Er autorisert Suzuki forhandler/verksted...

Link to post
Share on other sites

Jeg var borti samme problem i dag.

Det jeg da oppdaget var at ledningsbunten som går fra kontrollboks og over til temp sensor m.m dultet borti svinghjulet/ startkrans.

Dette resulterte i at ledning/ledninger ble filt ned. Kobber kjernen kom da bort i jord sporadisk.

Sjekk at bunten er klamret ordentlig i original klammer og at ledninger er hele og isolerte.

Det kan hende at verkstedet har glemt å feste denne bunten når de har fikset motor.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...