Jump to content

Navman trackfish mister stadig vekk kontakten med satelittene


alfa bergen

Recommended Posts

Min Navman trackfish mister stadig vekk kontakten med satelittene. Dette hender så ofte som hvert 3-4 minutt i perioder. Det går da en irriterende alarm som må avstilles manuelt før den finner satelittene igjen.

 

Det er montert ekstern GPS antenne som har fri sikt mot himmelen (den står oppå bøylen til vindskjermen på min Askeladden 525). Har lest gjennom manualen, men finner ingen gode tips der.

 

Er den noen som vet hva løsningen på dette kan være?

Link to post
Share on other sites

Har opplevd dette noen ganger og da har det vært høye fjell som har skygget for mottak. Har en spot ute i fjorden som påvirker mottak og da kun på vei innover fjorden. Varer til jeg er klar av fjella. Å miste mottak er ikke noe hyggelig og derfor bruker jeg også papirkart i tillegg.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Det hender oftest det jeg er nær land, men også midtfjords hvor det er helt åpent. Har testet med i-phonen, men den har fullt GPS signal. Rart at kartplotteren har dårligere GPS mottak med en antenne som er like stor som i-phonen

Link to post
Share on other sites

Det høres ut som du har feil med systemet. Prøv med en annen antenne, eller sjekk om det er vann i antenna. Om du må bytte antenne, skulle jeg tro du får fint signal under vindsjermen, og der står den mer beskyttet. PS jeg har forresten en gps-antenne liggende. Den er ikke brukt, har aldri blitt montert opp, bare ligget hjemme i en skuff noen år.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes GPS er et vidunderlig instrument og har kun brukt dette i de siste 8 årene. Heldigvis er jeg enda vant til kart og sekstant slik at peiling mot visuelle objekter går bra. Men jeg må vedgå at jeg gruer meg til situasjoner hvor vi går inn i veldig urent farvann - som f.eks. nord for Sognefjorden - for da å miste GPS signalet. Ingen hyggelig tanke vist jeg har vært lat med å følge med på kartet. Om natta går dette bedre dersom fyrene er der de skal være.

 

Hva som forårsaker utkobling av GPS skulle jeg gjerne vist...Kan det være enkelte GPSer (Garmin 176) eller er dette et problem fra himmelen.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Punkt 1 i feilsøking er jo å sjekke "polar-view" hvor en ser hvor satelittene er, og hvilken signalstyrke de har. Og her kan du sammenlikne med iPhonen også, de skal følge ca de samme satelittene.

 

Du trenger minst 4 satelitter for å løse "likningen" med 4 ukjente, og ideellt skal disse være plassert øst/vest/nord/syd for deg. HDOP er ett tall som beskriver denne spredningen, under 1 er bra, over 10 gir dårlig nøyaktighet.

 

Kan også sjekke om WAAS/EGNOS er slått på, om du har det valget. Dette er korreksjons-signaler som skal bedre nøyaktigheten.

 

Kabelen som går til antennen, er dette er antennekabel (coax) så er vann i denne noe som ikke er bra. Gjør fort at signalstyrken svekkes. Det vil du også se i dette polar-view'et. Er det en kabel med en kontakt med flere ledere, er det selve mottakeren som sitter i den eksterne antennen, og dataene sendes som NMEA til plotteren. Også her kan vann/korrosjon gi dårlig kontakt. Om enheten nede har mulighet for å se dataene som kommer ned, skal dette være "lesbart" i form av data typisk " $GGA,[posisjon]" og andre telegrammer som begynner med $VTG....(fart), $ZDA...(tid).

Er det mye kråketegn her er det noe krøll med kabel eller kontakter opp, en dårlig skjøt...den ligger inntil en støykilde etc.

 

Håper dette kan hjelpe deg litt på gang.

 

TA

 

 

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

Link to post
Share on other sites

Takker for grundige og gode svar! Skal sjekke ut det jeg klarer om noen dager. Jeg kjøpte båten med Navman nå i vår (2006 mod), og den forrige eieren oppga at han hadde hatt lignende problemer siden plotteten var ny. Han hadde opprinnelig antenna under vindskjermen, men ble anbefalt å flytte den opp på bøylen for å løse problemet. Noe det altså ikke gjorde...

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Har samme problem med min Navman Trackfish 6600. Min er orginalmontert i en 2008 modell Uttern D55, med ekstern antenne som står på dashbord innunder vindskjermen. Har ringt diverse forhandlere i dag, men ingen har hørt om dette før.

 

Alfa bergen; har du funnet løsning på problemet? er det andre her på forumet som har erfaringer med dette problemet?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...