Jump to content

Relè styret hovedbrytere. Noe som kjenner disse eller andre typer?

Sitrin

Recommended Posts

Hei

I min båt er det relè styrte hovedbrytere.

Styringen av relèene er via noen nøkklstyrte brytere (av/på funksjon)

Det er en løsning jeg er vedlig fornøyd med.

Utfordringen er at jeg har tenkt å montere et ekstra batteri for baugpropellen i baugen og ønsker denne styrt på samme måte.

Trenger derfor et relè til.

Ønsker å bruke sammme reè type som jeg har, men er usikker på om det er mulig å få tak i, aleternativt må et annet relè være av en type som kun trekker strøm når den veksler (bryterne som styrere relèet i dag er av på ikke puls)

Vedlegger bilde av dem ved tilkoblingspunktene og et nærbilde av en.

Det er ikke aktuelt å ha manuell bryter forran ved baugen.

Her er alle relèeene:

dsc00149.jpg

Her er en av dem:

dsc00150.jpg

Håper noen kan komme med tips om hvor jeg kan kjøpe det eller andre alternativer

Redigert av Sit (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Har bare tenkt den for å sammenkoble med øvrig batteribank, men ønsker å ha et batteri fremme for å unngå spenningstapet til baugtrusteren.

Planen er å lage en batterikasse og sette inn en sikringsløsning for batteriet og styre tilkoblingen av og på likt som i dag via eget relè.

Så på BEP relèet, men ble usikker på hva den trekker av spenning etter at rellet har vekslet (ønsker ikke å bruke strøm annet enn når relèet veksler)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

(ønsker ikke å bruke strøm annet enn når relèet veksler)

Hva med å bruke vanlig rele og så styre det ut fra D+ på dynamoen, altså slik at releet kun ligger inne så lenge motoren går? Da betyr ikke de milliampene det trekker noe.

(Går ut fra at baugpropell ikke brukes uten at motoren er igang)

Ønsker å bare parallell koble det med relèet som er der i dag for å få alt mest mulig likt.

Synes det blir mere oversiktelig når alt er likt

Mulig BEP Relèet eller den fra Blue Sea kan brukes parallet med det jeg har.

Men det hadde vært fint å ha samme type som jeg har hvis noen kjenner til den typen (Er fra 2005)?

Redigert av Sit (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...