Jump to content

Kartplotter, vent hvis du orker

Ben

Recommended Posts

Nå er det snart messe med masse deilige duppeditter, som

kan få enhver lommebok til å gå helt av hengslene.

Hvis du er sugen på en ny kartplotter/ekkolodd med flott fargeskjerm,

men ikke helt har bestemt deg for om du har råd, prøv å vente en stund.

Ny skjermtype, OLED (Organic Light Emitting Diode), er nemlig på gang.

Ulik LCD og TFT-LCD,  er denne uavhengig av bakbelysning, krever derfor

mindre strøm, gir klarere bilde, særlig i dagslys, kan betraktes  i en vinkel

på 165 grader, har responstid som er 100 ganger bedre, kan bøyes og er

billig å produsere.

Kodak, Sanyo, og Samsung m.fl har inngått samarbeid om denne teknologien.

Kodak og Sanyo lanserer snart digitale kameraer og mobiltelefoner med OLED.

Samsung kommer halsende etter.

Du finner flest opplysninger på www.kodak.com, men også noe på www.sanyo.com.

Søk på oled.

Apropos digitale kameraer. Firmaet Foveon har konstruert en ny brikke hvor fargelagene

ligger under hverandre, lik vanlig fargefilm. Sigma har kamera med denne brikken. Men det

er først når(hvis) de store gutta gir opp sine egne prosjekter, det blir fart i sakene. Holder

brikken hva den lover, vil kvaliteten på "rimelig" digitalkamera øke dramatisk.

Ben

Denne teknologien kommer sannsynligvis til å revolusjonere alt innen flatskjermer.

Skarpere, raskere, bedre fargegjengivelse, mindre strøm, fleksible og dessuten nesten transparente slik at de kan bygges inn i bilruta di f.eks. I tillegg er produksjonsprosessen rimelig.

Ingen behov for bakgrunnsbelysning som ofte har kvikksølvpærer. (spesialavfall)

Det er vel heller ingen tvil om at de første kartplotterene med slike skjermer vil koste skjorta.

Mobiltelefonen din vil kanskje ha en slik skjerm snart?

OLED - jeg putter det inn i ordboka mi.

Lotus

Ben: ... Hvis du er sugen på en ny kartplotter/ekkolodd med flott fargeskjerm,

men ikke helt har bestemt deg for om du har råd, prøv å vente en stund.

Ny skjermtype, OLED (Organic Light Emitting Diode), er nemlig på gang.

billig å produsere...

Interessant! Det er vel i første rekke pris og strømforbruk som er det essensielle her? Strømforbruk i hverfall for seilere? Responstid og betraktningsvinkel er vel god på de bedre/beste tft-displayene vi har?

Frågan er: Hvor lenge å vente? Vil tro det tar minst 3 år før vi ser dette på en kartplotter-skjerm. Og sannsynligvis lenger tid før de blir "billige".... eller?

Imens øker kvalitet og pris går ned på plottere basert på den teknologien som nå selges. Synes det er et tankekors at f.eks. Garmin GpsMAP 182Ci er på det prisnivået Phillips GPS'ene lå på for 10-år siden. Gode gamle *Phillips* har 100 waypoints og store LCD krystaller. Ruten defineres for hver gang. Nevnte Garmin har 16 farger, lynrask og skarp skjerm, 3000 waypoints og 50 ruter + god kartplotter-funksjonalitet, zoomer inn/ut på "no time"!

Det blir litt a la Arve Ophsal: "jentene hjemme?  .. jentene her i Lisboa?... det de har, har de her i Lisboa!!...". :rolleyes:

Hei

Mens vi venter finnes det et veldig bra alternativ som heter "reflective TFT display".

Disse krever heller ikke backlight om dagen og om kvelden/natta er vi jo ikke ute etter den store lysstyrken på plottere. (ødelegger nattesynet).

Strømforbruket for en slik skjerm er få milliampere, da det er backlighten på en vanlig TFT som står for det "store" strømforbruket.

Eksempel på en slik skjerm er :Sharp LQ084V2DS01.   (8,4")

PanPan:

... og prisen er? Tåler denne "vær og vind", eller er den bare for "invortes bruk"?

Pris? Noe over TFT, har ikke sjekka det ennå.

Var litt feil av meg å si skjerm, det er "bare" displayen (det som er inni skjermen) jeg har sett på, så vær og vind tålighet kommer ann på "innpakningen".

Siden den har så lavt strømforbruk så avgir den heller ikke noe varme som må ledes bort .

Derfor går det utmerket an å hermetisere den.

Har et display liggende, venter på kabler i fra England, skal komme med en tilbakemelding når jeg har fått testa den ut .

Problemet med å vente til alt det nye kommer på et prisnivå som menigmann kan akseptere, er at da er det noe nytt på gang allerede. Dette blir en ond sirkel, en kan vente i det uendelige for det er alltid noe nytt og bedre som kommer. Er det noe en trenger/ har lyst på og har råd til det KJØP DET :rolleyes:

Når det gjelder datautstyr mener jeg man skal kjøpe når behovet er der.

Sånn som utviklingen er på dette området, blir det umulig å vente på

bedre utstyr. Det kommer nemlig hele tiden. Men OLED har i mine øyne

så mange fordeler, at jeg nå velger å vente med å bytte ut min Magellan 320,

av tidlig årgang, i alle fall et år. Det samme gjelder for IBM ThinkPad 380, med

skjerm som får prestasjonsangst så snart den ser en solstråle.

Enig, responstiden idag er mer enn god nok når du kjører med digitale kart. Men

for dem som kunne tenke seg å ha en TV ombord, vil nå OLED-skjermene kunne

gi like gode bilder som en vanlig reiseTV med CRT-skjerm, med tredjeparten av

strømforbruket.

Etter de opplysningene jeg har, er det nå så mange tunge aktører i markedet, at jeg

tror det vil dukke opp utstyr med OLED-skjermer allerede på båtmessen neste år.

Garmin, Magellan, Raymarine, Simrad osv lager ikke skjermer selv.

De kjøper dem av f.eks Samsung. Med dagens, tross alt, høye kvalitet på TFT, skal

det bli vanskelig å selge OLED dersom disse blir dyrere.

Det er en utfordrer som lurker i dypet. Nanorør!

.

Hei

PS. Samsung har aldri laget sine egne skjermer/dispayer, men er ellers enig med deg .

Når det gjelder OLED, så vil det nok komme i løpet av et års tid, men ikke til priser du og jeg er villig til å betale.

Dessuten er det flere andre aktører med sine løsninger på siden av OLED.

Uansett så er det en spennede tid vi lever i  :rolleyes:

Og dessuten så går det så alfor fort, eller ikke?

Må nok ta en tur og tjuvstarte på båtpussen i morgen!!!

Ha en hyggelig helg

God kveld Leif_B.

Så i en pressemelding fra Kodak at de hadde inngått en avtale med Samsung om

produksjon av OLED. Men jeg ser av tidligere innlegg at du kan dette med skjermer,

så jeg har sikkert tolket innholdet i meldingen feil.

Var nede i båten idag, men det ble litt kaldt, tuslet fort hjem. Fikk iallefall sjekket at

alt var bra.

Ben

Ben: Ny skjermtype, OLED (Organic Light Emitting Diode), er nemlig på gang.

billig å produsere.

Kodak, Sanyo, og Samsung m.fl har inngått samarbeid om denne teknologien.

Kodak og Sanyo lanserer snart digitale kameraer og mobiltelefoner med OLED.

Samsung kommer halsende etter.

Ja, du har så avgjort fått rett! :smiley:

Kodak har i dag lansert et digitalt kamera med OLED display: http://www.dpreview.com/news/0303/03030216...6kodakls633.asp hvor jeg klipper: The Kodak EasyShare LS633 zoom digital camera is designed for photographers who want to capture and share photos while enjoying the benefits of advanced technology. The Kodak EasyShare LS633 camera features an innovative 2.2" OLED display, a new technology pioneered by Kodak. This large, full color, full motion, flat panel display is sharp, bright and features 165º viewing angles for on-camera viewing and sharing. Packaged in a stylish, metal body, the LS633 is perfect for users who want to show off their pictures on a cutting-edge OLED display.

The camera boasts 3.1 MP resolution and a Schneider-Kreuznach Variogon professional quality 3X optical zoom lens, along with continuous 3.3X advanced digital zoom for detailed, sharp pictures up to 11" x 14".

The LS633 will debut in April and will be available initially in Europe, Asia and Australia at a suggested retail price of $399.

Dette indikerer vel at OLED teknologien ikke behøver å fordyre plotterne. Spennende å se hvordan dette nå vil ta i vei!

Ben: God kveld Leif_B.

Så i en pressemelding fra Kodak at de hadde inngått en avtale med Samsung om

produksjon av OLED. Men jeg ser av tidligere innlegg at du kan dette med skjermer,

så jeg har sikkert tolket innholdet i meldingen feil.

Var nede i båten idag, men det ble litt kaldt, tuslet fort hjem. Fikk iallefall sjekket at

alt var bra.

Ben

Hei

Du har så rett Ben!

Ja, det ser ut som om Samsung har avansert mere enn jeg var klar over :smiley:

Og dette skal bli spennede å følge med på.

Egentlig er jeg litt sur. Var nemlig sugen på en ny GPS. Men tenkte at denne

nyheten så for bra ut. Må innrømme at Magellanen gjør den jobben den skal

gjøre, ganske bra. Heldigvis dukket dette propellprogrammet opp. Lommeboken

:smiley: allerede.

• 3 uker senere...

20" OLED prototyp skjerm er laget!

http://www.idtech.co.jp/en/news/press/20030312.html

Les også her http://www.digi.no/php/art.php?id=86947 hvor man innledningsvis sier:

Stor OLED-skjerm kan ta livet av vanlig TFT

Av Harald Brombach

Publisert 20.03.2003 09:51

Moss (20.03.2003) - Ved å sette ny størrelsesrekord for skjermer basert på den strømbesparende OLED-teknologien, viser IDTech at TFT-skjermens dager kan nærme seg slutten.

De aller fleste av dagens flatskjermer er basert på en LCD-teknologi (Liquid Crystal Display), for eksempel TFT (Thin Film Transistor). Men punktene i disse skjermene lyser ikke selv. De er avhengige av en innebygget bakgrunnsbelysning, noe som er strømkrevende.

OLED-teknologien (Organic Light-Emitting Diodes) er som navnet sier basert på dioder som selv stråler ut lys når det går strøm gjennom dem.

Til nå har OLED-teknologien kun blitt brukt i svært små skjermer, typisk i bilradioer, mobiltelefoner og digitale kameraer. Men nylig annonserte japanske IDTech en skjerm basert på OLED som er hele 20 tommer stor.

Skjermen, som vil bli offentlig demonstrert i mai, har en oppløsning på 1280 x 768 piksler og et effektforbruk på 25 W med en lysstyrke på 300 cd/m². Hitachis TFT-baserte skjerm med samme størrelse - CML200B, har til sammenligning et effektforbruk på 75 W med en lysstyrke på 250 cd/m². Ikke minst i bærbare PC-er vil lavere effektforbruk ha mye å si.

• 2 uker senere...

Vente med kartplotter ??

Dette er det dummeste jeg har hørt.

Skal du vente med dette kan du jo vente med å kjøpe ny TV fordi snart kan du få

plasma skjerm billigere, vente med PC for neste uke kommer det en ny prosessor, og den er billigere.

For ikke å snakke om bil .....

Trenger du elller har lyst på kartplotter, så kjøp De har aldri vært billigere. Prisene nå er satt utifra en meget høy kronekurs.

JKN

jkn: "Vente med kartplotter ??

Dette er det dummeste jeg har hørt".

Det var da voldsomt, jkn. Hadde du lest innleggene her litt nøyere, ville

du fort finne ut at alle her er enige om at dagens skjermer og utstyr er bra.

Poenget er, er du ikke kjempekjøpesugen, eller har øyeblikkelig behov, så er

det kanskje en ide å vente på disse skjermene. Verre var det ikke.

mvh

Ben

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...