Jump to content

Ettermarked motorlabber som egner seg til VP TAMD 41?

Sydvesten

Recommended Posts

Heisann !

Er det noen som kjenner til et par gode aftermarked motorlabber som fungerer godt til en eller to TAMD41 maskin. Har ikke noen form for thrust lager externt slik at disse må kunne ta opp thrustkreftene fra propellen slik som VP sine orginale. Sjekket hos VP, men de skulle ha ikke mindre enn 1750,- kroner pr. stk og med 8 stykker (2 motorer) så blir det jo penger av slikt. Har funnet noe over i uniten igjen til priser på noen og førti dollar som ser brukbare ut.  http://www.pyiinc.com/?section=browse&action=product-detail&sku=800038&sn=1

Leste i amerikansk båtforum om en som hadde innstallert disse og var meget fornøyd i allefall.

På samme sted så fant jeg denne typen flex shaft coupling til drøye 200 dollar  Er det noen som kan fortelle meg om dette er har noen misjon, eller er det bare "waist of money" Bilde

Ser at Maritim også selger noen motorlabber som sikkert fungerer bra til under eller var det rundt 500 lappen pr. stk.

PS ! Jeg er ikke så veldig bekymret over kvaliteten på svarene jeg får  :lol: og ingen blir saksøkt om de kommer med litt dårlig informasjon som ikke tåler saltvann  :lol:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Hallo

Skiftet fire motorlabber på en VP31tamd en gang i tiden.

Kjøpte dem  i fra Nogva Motor A/S.

De var identisk med VP sine, men prisen var laaangt i fra identisk... :wink:

De så ikke helt like ut som dem du har, men jeg tror VP brukte litt av hvert på disse motorene.

Det er diameteren på bolten som går opp i motorblokken, avstanden i fra skruene på festet og hardheten på gummien som er det viktigste.

De mest vanlige kalles ofte Metaflex, men det tror  det finnes flere navn og fabrikker.

:cool:

Var så godt i gang........

Det som kalles "Flex shaft" er vel noe fattigmanns ledd for propellakslinger...

Har vært brukt på Farline og Prinsess mm. iavtidligere årganger.

Var ombord i en ny type av foran nevnte fabrikat, og der var det ikke lengere montert.

Da er det to muligheter (minst)..

Det fungerte, men ble for dyrt...

Eller det fungerte ikke, og ble fjernet...

:cool:

• 11 måneder senere...

Tar opp igjen denne, siden flere har vært på leting etter samme artikkel.

Jeg har lett lenge og vel for å finne nye motorlabber til min 41-maskin. Men til slutt fikk jeg treff hos et firma i Bergen som heter Marine og Industrisalg. Traff en hyggelig kar der som svingte seg litt og sporet opp riktig type. Fikk tak i akkurat maken til de jeg hadde for kr 440,- + moms pr.stk.( uten M16 senterbolt) Disse har en bolteavstand på 105 mm. Skal tåle opptil 190 kilo pr labb, og har shore 45, tror jeg det var. Så jeg håper det funker bra.

Fikk også et tips av rem her på forumet om å prøve hos et firma i USA. http://www.pacificmarine.net/enginemounts.htm Partnr. er 800-036. Disse har en bolteavstand på 110mm, og hadde ikke passet noe særlig hos meg, da boltehullene var temmelig akkurat på målene i fundamentet.

Men det "årna" seg til slutt. Labbene er montert og motoren er grovt rettet opp. Skal få stå slik til våren før jeg kontrollmåler på nytt.

Legger inn et bilde av den gamle labben, slik at det går an å se hvilken type jeg mener. Er litt usikker på om Volvo har brukt flere typer ettersom det har passet dem....

motorlabb1.jpg

På samme sted så fant jeg denne typen flex shaft coupling til drøye 200 dollar Er det noen som kan fortelle meg om dette er har noen misjon, eller er det bare "waist of money"

Monterte tilsvarende på en 135 HK Yanmar og vil ikke betrakte dette som "Waist of money".

Den forhindrer bla. harde innslag (for de som måtte ha det) ved tilkoling av gear og synes også den hadde en dempende virkning på støy/resonans i båten.

Den er jo elektrisk isolerende, så du må i tilfelle legge en lisse fra den ene flensen til den andre om du har sink anoder på propellen.

• 2 år senere...
  • 7 måneder senere...

Jeg har litt vibrasjon i båten, og har sjekket aksel. Antar noe slitne motorlabber.

Har noen funnet frem til labber som passer i gamle spor til VP TAMD 40/41 ? 6000,- (eller circa) for nye labber er litt mye, om det kan begrenses noe...

Er det også greit/stuerent å bytte labber ved å demontere ett-og-ett motorfeste fremfor å lempe ut motoren ?

Den ene motoren datt ned i sommer. Tre av motorfestene knakk. Det vil si bolten. Orginale Volvo. Skiftet til nye orginale som er modifisert. Kostet skjorta+ litt til. Har hørt om samme problemet hos flere. To av dem hadde knekt under den mutteren som holder motoren oppe. Bruddene var ca. 1-2mm "inne" i mutteren. Det var derfor umulig å se å se bruddet på forhånd. Skiftet på den andre motoren i vinter. Der var to stk. knekt på samme sted. Det var med andre ord et tidsspørsmål før den også falt ned ved kjøring.

Med verktøykasse for ferie var det ikke enkelt å få opp 950 kg motor som lå nede på bjelkene. På den motoren jeg skiftet på i vinter, justerte jeg brakettene på topp diogonalt. Skiftet de to som stod igjen. Justerte de nye på topp og skiftet de to sist Det gikk ganske greit.

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Har noen funnet frem til labber som passer i gamle spor til VP TAMD 40/41 ? 6000,- (eller circa) for nye labber er litt mye, om det kan begrenses noe...

Er det også greit/stuerent å bytte labber ved å demontere ett-og-ett motorfeste fremfor å lempe ut motoren ?

41B fra tidlig -90 tall benyttet motorfester med CC 105mm. Disse er tilnærmet umulig å oppdrive idag, sjøl om jeg fant noen i USA for noen år siden med samme CC. Husker ikke leverandøren desverre. Wetus (Maritim)har fester med CC 100mm. Da må man plugge de gamle hullene og bore opp to nye. Bedra da å lete fram en leverandør som har fester med vesentlig større CC. Da kan man bore nye hull, og man slipper å plugge de gamle. Wetus har fester med CC omlag 125, men for tyngder som ligger i overkant av 41 motorene.

Veldig greit å bytte festene ett for ett. Mål med skyvelæret på forhånd slik at du monterer det nye festet med samme høyde. Sjekk tilslutt opplining mot klemflens.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Jeg antar at du mener Center to Center med CC ? Altså mellom senter av monteringshullene ?

Må man være veldig nøye med spesifikasjon på gummien, eller er det stort sett myke (for motor med thrustlager) og harde labber (uten thrustlager) som kategori ? Og da bare å finne labber som takler vekten ? TAMD 40A = 550kg med gir -> 150kg pr. labb ?

??? :-)

Ca 150 pr labb ja. Da kan du bruke -62 serien til Maritim (nummeret avsluttes med -62) Denne dekker området fra 70 til ca 200 kg, og har en CC (Center til Center) på 135. Ellers synes det som om standardhardheten på gummien er 60 Shore. Skal du ha noe annet må du vel spesialbestille vil jeg tro. Ellers er det vel riktig som du sier at om du har separat trusting, kan du benytte mykere labber. I praksis tviler jeg på om du merker noen forskjell.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

Jeg har lett lenge og vel for å finne nye motorlabber til min 41-maskin. Men til slutt fikk jeg treff hos et firma i Bergen som heter Marine og Industrisalg. Traff en hyggelig kar der som svingte seg litt og sporet opp riktig type. Fikk tak i akkurat maken til de jeg hadde for kr 440,- + moms pr.stk.( uten M16 senterbolt) Disse har en bolteavstand på 105 mm. Skal tåle opptil 190 kilo pr labb, og har shore 45, tror jeg det var. Så jeg håper det funker bra.

Har du sjekket hos dette firmaet jeg har linket til? De fikset riktige labber for meg.

Men jeg tror ikke det hadde gjort noe om de hadde vært en tanke stivere. Jeg sliter litt med vibrasjoner på enkelte turtall, uten at jeg kan påvise skjevheter i opprettingen. Propellen er også avbalansert i år, men vibrasjonene er der fortsatt. Ikke veldig plagsomt, men litt irriterende.

motorlabb1.jpg

Jeg har aksling, ja, Bastard. Jeg kan ikke nok om slike labber, det eneste jeg vet er at de jeg fikk var akkurat lik de som var montert i båten fra før. Og de var originale fra båten var ny, tror jeg. Så da trodde jeg det var riktig. Mulig det har vært feil helt fra båten var ny da? :confused:

Og motoren står på boltene også. Riktignok ikke så høyt oppå de, men den står der. Med skiver og muttere på undersiden også, seff.

Det er nok bedre å shimse opp, hvis en har mulighet til det.

Her er en amerikansk leverandør med riktige labber. De har 4 1/2" senteravstand og det blir vel drøyt 105mm.

ad. planlegging:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...