prin435 Svart 8.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2009 Jeg antar at du har hakket større motor enn -40/-41. Passet de nye motorlabbene i de gamle skruehullene, så byttet var som "hånd-i-hanske" eller var det ny montering (muligens med tetting av gamle skruehull til bedding ?). De var helt like som de gamle i festene. Sitér dette innlegget Princess 435 Pretty Woman, Oslo Link to post
REM Svart 20.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2009 Løfter denne. Har det skjedd noe nytt i saken? Hvilken leverandør valgte du? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Fusebox Svart 20.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2009 (redigert) Hei, Antar du sikter til meg, da de andre allerede har handlet for lenge siden :-) Jeg er veldig i tvil. Jeg var nettopp nede i båten og forsøkte å se hvordan labbene oppførte seg. "Heldigvis" er motoren litt humpete i kaldstarten, så det er ikke vanskelig å se om den beveger seg litt ujevnt. Kjørte med vilje med lavt turtall under oppstart (...mot normalt). Motoren ser ut til å bevege seg lite uten belastning, men det er vibrasjoner da også. Når jeg så kobler inn propellen (og drar litt i fortøyningene) på tomgang, så er det tydelig at den hopper litt opp og ned på de aktre festene. Slik skal det vel ikke være ? Kan også se at akselen beveger seg litt, tilsynelatende i en form for sirkel. Vanskelig å se om pakkboksens/akslingens bevegelse harmonerer med labbenes. Jeg antar at labbene er slitne akter, og vil forsøke å bytte disse. Snakket med Holmen Slipp i dag, og vi diskuterte om det var mulig å bruke labbene som er ment for 41 motoren. De koster ca. 1400,- pr. stk., mens de koster ca. 2300,- til 40 motoren. Snakket også med firmaet nevnt over i Bergen, men han fikk ikke dataene på CC (105 mm) og vekt til å passe med labber (fra hans sortiment) til denne motorens vekt (ca. 550kg). Det er sannsynligvis nok å bytte de aktre festene, i alle fall i første omgang, for å se om det hjelper. Kan jeg så bruke 41 labbene, så er jo ikke kostnaden så hakkandes gale. Er det noen som kan hjelpe meg litt med å måle CC på labbene til 41 motoren ved anledning ? Det er de som ikke har "koppen" over gummifestet, såvidt jeg kan forstå av tegningene HER Varenummer 843323 (nr. 5 skal egentlig være 7 i delelisten til høyre) Avventer tilbakemelding fra Holmen Slipp og håper 41 labbene er OK. Sendte også en IM til GeirFrode for å høre om han husket noen varenummer fra den gang han bestilte. Redigert 20.Mai.2009 av Fusebox (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 25.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2009 Jeg har undersøkt litt til, og det ser ut til at labbene til x1 motorene skal være 876597. Det som så ut til å være et bedre kjøp, var 843323 til nesten halve prisen. De viste seg imidlertid til å være kun for motorer med drevmontasje, og følgelig annet oppheng. Men så fant jeg varenummer 856834 som er motorlabber til 41 serien, og av en eller annen grunn ikke linket til 40 serien. Til under halv pris! Se her MarinePartsEurope Er det noen med 41 motor som kjenner igjen disse labbene med firkantet "kopp" ? Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 25.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2009 Er vel bare et ilustrasjonsbilde? Formen på koppen spiller forøvrig liten rolle bare høyden på koppen ikke blir for stor. Hva fikk du av priser på disse da, og hva er avstanden mellom festeboltene? Ser forøvrig ar de lenger ned på siden har de tradisjonelle 41 festene med rund kopp. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Fusebox Svart 26.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2009 Ja, det stemmer. Det er ikke mange bilder med delenummer 856834 (firkantet topp), så kan jo bety noe. Jeg har imidlertid vært borte i så mange logistikk systemer, som notorisk anbefaler dyreste deler pga. høyere fortjeneste. Så sitter vedkommende der og leser delelisten og er ikke i stand til å gi en fornuftig basert uttalelse om den-eller-den-andre delen også kan brukes... for den er jo ikke linket opp mot serienummer og/eller eksakt motortype. På den annen side kan de jo ha helt rett, og det er jo usikkerhets momentet. Men så lenge den er oppgitt som labb til TAMD41 motoren så må vel alt være i skjønneste orden ? Priser : 876597, kr. 2300,- (rund kopp og kommer opp som alternativ på aller fleste relevante (3x/4x) motorer) 856834, kr. 1000,- (firkantet kopp og kommer kun opp som alternativ til 41 motorer, såvidt jeg kan se) Priser er omtrentlige. Sitér dette innlegget Link to post
Bonita I Svart 16.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2010 Løter denne litt da jeg planlegger skifte av alle motorfestene denne vinteren (blir dyyyyrt) Hvordan gikk det - valgte du de alternative rimeligere labbene, og evt fungerer dette ok - eller.. Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
Nemo Svart 16.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2010 Har nettopp gjort jobben med å skifte motorlabber denne sesongen. Det ble stor forskjell, mye mindre vibrasjoner fra motoren. De gamle labbene skulle vert ute for noen år siden, men de var ikke skadet, bare at de var blitt så stive at de knapt opptok vibrasjonene fra motoren. Dette er en Sabb Ford 180 hk 2704 og der var det motert 2 labber foran og fire labber bak på grun va at vekten bak er nesten det doble av den framme. Avstanden mellom festehullene på de gamle labbene var 100 mm, mens de jeg valget har avstand 140 mm. Dermed måtte jeg ta ut motorfundamentet og bore det på nytt. Det var en bra jobb, men fikk jo samtidig pusse opp under motoren. De nye labbene ble kjøpt hos Bjarne Johnsen Teknisk på Kokstad. Møtte der personer med svært god kompetanse på vibrasjonsdemping. Valget ble elBe 400, med Shore 40 framme og 70 bak. Pris knapt 1400 for 4 stk. Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein_Kaos Svart 3.April.2011 Link til dette innlegget Svart 3.April.2011 Løfter denne tråden ut fra støvet igjen.. Jeg skulle til og rette opp styrbord maskin mot akselflens, og oppdaget at fremre bb feste var defekt (senterbolt knukket 1-2 mm inne i høydejusteringsmutter), dermed ble det litt mere jobb enn antatt, men fikk tak i 2 stk. nye motorfester av samme type (PAULSTRA 105 mm CC) shore 45, men med forsterket høydejusteringsbolt 18 mm istedenfor 16 mm, så jeg tok av alubrakettene på motorblokka og freste ut hullene til rett dimmensjon. Men jeg kunne tenke meg og skifte de 2 siste også, noen som har funnet en leverandør utenom de som allerede er nevnt i denne tråden ? Festene er like det på bildet her, men med senterbolt for høydejustering.. Kaptein_Kaos Sitér dette innlegget Link to post
nimba Svart 3.April.2011 Link til dette innlegget Svart 3.April.2011 Løfter denne tråden ut fra støvet igjen.. Jeg skulle til og rette opp styrbord maskin mot akselflens, og oppdaget at fremre bb feste var defekt (senterbolt knukket 1-2 mm inne i høydejusteringsmutter), dermed ble det litt mere jobb enn antatt, men fikk tak i 2 stk. nye motorfester av samme type (PAULSTRA 105 mm CC) shore 45, men med forsterket høydejusteringsbolt 18 mm istedenfor 16 mm, så jeg tok av alubrakettene på motorblokka og freste ut hullene til rett dimmensjon. Men jeg kunne tenke meg og skifte de 2 siste også, noen som har funnet en leverandør utenom de som allerede er nevnt i denne tråden ? Festene er like det på bildet her, men med senterbolt for høydejustering.. Kaptein_Kaos Får du ikke 2 til der du fikk dem 2 første da , eller er det noe jeg ikke helt får med meg her ? Har ikke lest hele tråden , men den du refererer til på bilde er identisk med dem jeg har skiftet ut til mine TAMD 41 , fikk dem hos Bjarne Johnsen Teknisk AS i Bergen . høydejusteringsbolten kjøpte jeg hos VP Klikk på linken min under og sjekk innlegg 45. :smiley: Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
Fusebox Svart 30.November.2011 Link til dette innlegget Svart 30.November.2011 Med god hjelp fra nimba greide jeg å få bestilt opp motorlabber, tilsvarende original Volvo. Leverandør er som nimba skriver over, og varenummer er "800376", pris ca. 450,- eks. mva. Forøvrig har jeg en VP TAMD40A, som bruker samme labber. Boltene er svinedyre, som vanlig med båtdeler, men tror det finnes alternativer til VP som leverandør. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.