Jump to content

Midland DSC VHF og kartplotter, NMEA-kobling

LarX

Recommended Posts

ser at opptil flere har DSC VHF Midland Neptune 100 og kanskje kan hjelpe.

I tillegg har jeg kartplotter type Lorenz compact X5. VHF`en har NMEA- og NMEA+, dvs to stk ledere for å ta i mot NMEA fra kartplotter.

Begge snakker sammen, dvs jeg har posisjon og tid inn til VHF fra plotter. Plotter fungerer utmerket.

Grunnen til at jeg lurer på om hvordan den skal eller kan kobles er fordi at jeg opplever når disse snakker sammen, dvs begge er påslått og i bruk, kan jeg tydelig høre pulsene fra plotteren som lav (irriterende) støy i VHF. Ingen tvil om at det er plotter som generer denne støyen. Samt at klokka i VHF viser kun tiden i UTC selvom plotter er innstillt med UTC +2 timer. Event. distress vil vise to timer feil!!

Måten jeg har koblet dette på i deg mot VHF er å bruke PINK og BLUE leder fra plotter, dvs NMEA UT 3+ (INT.GPS NMEA OUT 0183) og signal retur- mot NMEA- og NMEA+ på VHF.

Kan det kobles anderledes enn jeg har gjort?

Får ikke disse til å snakke sammen ved å bruke fra plotter f.ex WHITE/GREEN eller GRAY/BROWN. Strings GGA, GLL, RMC er "ON" på både VHF og plotter.

nmea_wiring_x5_plotter.jpg

Måten jeg har koblet dette på i deg mot VHF er å bruke PINK og BLUE leder fra plotter, dvs NMEA UT 3+ (INT.GPS NMEA OUT 0183) og signal retur- mot NMEA- og NMEA+ på VHF.

Jeg er ikke sikker på om det bare er feil skrevet (eller om det i det hele tatt ville virke dersom det er riktig skrevet), men du skriver (tolket i rekkefølge):

PINK NMEA 3+ mot NMEA - på VHF

BLUE Signal Return - mot NMEA + på VHF

Jeg tror vel egentlig at du bare har skrevet det i feil rekkefølge, og at det ikke ville virket i det hele tatt ellers...

Jeg ville vel f.eks. testet å jorde chassis mot chassis på de to enhetene (i tillegg til kobling), bare for utelukke at det kan være noe der...

Hvis du skal prøve andre kombinasjoner må det jo bli YELLOW/BLUE eller GREY/BLUE, evt. erstatte BLUE med GREEN som også er Signal Return -

Klokka kan vel også stilles inn på VHF setup? Vet ikke om denne hentes fra NMEA eller fra setup. Dersom den hentes fra NMEA, så er det vel oppsett av en offset fra UTC også der?

Forøvrig blir ikke tiden feil dersom det er oppgitt som UTC, bare dersom det blir oppfattet som norsk tid.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

takk for svar.

Selvfølgelig slik som du sier....PINK NMEA 3+ mot NMEA - på VHF og BLUE Signal Return - mot NMEA + på VHF.

Skal prøve (igjen) de andre kombinasjoner.

Nei, ingen UTC offset på VHF......snodig spør du meg. Finner ingenting i manualen om dette.

...................Nei, ingen UTC offset på VHF......snodig spør du meg. Finner ingenting i manualen om dette.

Vet ikke om det er dette du etterlyser, men det er det som står i mine manualer for Midland:

Manuell inställning av UTC tiden

- Tryck på funktionstangenterna DSC, Menu, Posn, UTC efter varandra.

- Knappa in UTC tiden med tangentbordet.

- Avsluta och spara inställningen genom att trycka på E -tangenten.

OBS! Tänk på att UTC tiden avviker mot Svensk tid (-2 timmar vid sommartid).

Inställning av tidsskillnaden mellan UTC och lokal tid (ZONE)

- Tryck på funktionstangenterna DSC, Menu, More, More, More, ZONE efter varandra.

- Ställ tidsskillnaden med funktionstangenten >pil opp< eller >pil ned< (för Sverige +2 timmar vid sommartid)..

- Avsluta genom att trycka på C -tangenten

Selvfølgelig slik som du sier....PINK NMEA 3+ mot NMEA - på VHF og BLUE Signal Return - mot NMEA + på VHF.

Skal prøve (igjen) de andre kombinasjoner.

Som en annen her sier, så skal selvfølgelig + kobles mot + og - mot -.... Tror det blir bra da.

Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...