carina37 Startet 20.Mai.2011 Del på Facebook Startet 20.Mai.2011 Hei. Vi eier en båt av typen Atlantic/Troll coasthunter på 16 fot som overplaner. Jeg har søkt en del på forumet (og nettet generelt) etter tips og årsaker, men fant ikke så mye, så jeg lager en ny tråd her i håp om at noen har gode tips og eventuelt erfaring med samme båttype. Båten er godkjent for 40hk, men vi har en motor på 50hk påmontert nå. Vi hadde 30hk det første året vi eide båten, men båten overplanet med denne motoren også. Til vanlig har vi motoren er tiltet helt ned, og vi har forsøkt å finjustere tilten for å løfte baugen, men det ser ikke ut til å ha noen effekt. Båten overplaner allerede ved 10 knop (med èn mann ombord), og ligger i samme stilling opp til maxfarten på ca. 30 knop. Båten er av plast, og har dobbeltbunn. Det er lite eller ingenting av vatten mellom bunn/dobbeltbunn. Er det av hjelp så har jeg lastet opp ett bilde av båten: Takker for tips! Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 20.Mai.2011 Del på Facebook Svart 20.Mai.2011 Vist bunnen ikke er flat vil båten overplane .(Conkav) Bernt Sitér dette innlegget Link to post
carina37 Svart 20.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2011 Den er nesten helt flat fra midten ca. og bak. Ikke 100% flat. Båten er en helplaner (og har selvlenser system). Kan det virkelig være slik at båter utformes slik at de overplaner? Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 20.Mai.2011 Del på Facebook Svart 20.Mai.2011 Den er ikke konstruert slik. Jeg antar at Bernt mener at om bunnen har blitt konkav (buer innover i lengderetningen) i den delen den skal plane på vil den overplane. Blir det bedre med en person i baugen? Kanskje smart tabs kan være en løsning? Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Kalle74 Svart 20.Mai.2011 Del på Facebook Svart 20.Mai.2011 Til vanlig har vi motoren er tiltet helt ned, og vi har forsøkt å finjustere tilten for å løfte baugen, men det ser ikke ut til å ha noen effekt. Vet ikke hva du mener med og finjustere, men det er bare og legge båten i plan og prøve og tilte ut motoren. Du kan tilte ut helt til du hører at turtallet på motoren øker, da har du tiltet for mye. Hvis ikke det hjelper så er nok bare konstuksjonen på båten slik, noen båter er sånn. Ser en del båter hjemme der folk kjører med motoren helt inne/nede og det spruter rundt baugen, litt tilting ut så går båten penere i sjøen, farten øker og man sparer bensin. Lykke til. Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
carina37 Svart 20.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2011 (redigert) Ok.. Har ikke spesielt kikket etter om den buer innover i lengderetningen, men jeg er høvelig sikker på at den ikke gjøre det. Jeg måtte søke litt på smart tabs for å finne ut hva det var :) På en omtalelse sto det at den hjelper båten å komme opp i plan. Det motsatte av vårt problem egentlig.. eller hjelper de også med å holde båten i riktig posisjon når den planer? En person i baugen har jeg alltid sett for meg gjør problemet værre, siden det blir ekstra vekt fremme i båten? Redigert 20.Mai.2011 av carina37 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 20.Mai.2011 Del på Facebook Svart 20.Mai.2011 Sorry, litt svimmel. Trodde du mente den "gynget" (porpoising)i plan. Om den graver baugen ned i alle hastigheter må motoren trimmes ut for å løfte baugen ut av vannet. Hvis propellen peker nedover i vannet ved fullt pådrag vil den forsøke å løfte hekken med det til følge at baugen går ned. Peker den mot overflata vil den skyve hekken ned (og baugen opp). Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
carina37 Svart 20.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2011 (redigert) Tusen takk for hjelpen dere. Kalle74, det er akkurat det du beskriver jeg mente med "finjustering". Har prøvd å tilte motoren opp/ut helt til den pisker luft (som det forsåvidt ikke skal så mye til for at den gjør, men dette går jeg ut fra er normalt. den stikker dypt nokk den i vannet) men det hjelper stort lite. Baugen løfter seg ikke i det hele tatt. Har prøvd dette utallige ganger. Redigert 20.Mai.2011 av carina37 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 20.Mai.2011 Del på Facebook Svart 20.Mai.2011 Kan det hende at båten skal ha langstammet motor? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Daffy Svart 20.Mai.2011 Del på Facebook Svart 20.Mai.2011 har du ett bilde av båt og motor sett bakfra? (på land) eller hvor treffer kavitasjonsplaten (platen over propellen) skrogbunnen? Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
carina37 Svart 21.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2011 (redigert) Eneste jeg har mens båten står på land: https://baatplassen.no/bildearkiv/40/40042/sam_5075.jpg Motoren er ikke tilta helt ned på bilde, så er kanskje vanskelig å se helt nøyaktig hvor den treffer bunnen. Kan det tenkes at det trengs en lengre stamme? Det er rart om ikke selgeren var klar over det isåfall. Vi skal ta kontakt med selgeren også og høre, hvis vi ikke klarer å løse dette selv. Redigert 21.Mai.2011 av carina37 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kalle74 Svart 21.Mai.2011 Del på Facebook Svart 21.Mai.2011 Antikavitasjons platen skal være montert 0-50mm under båtens kjøl. Se side 42 her i manualen til Honda: http://www.kellox.no/uploads/media/BF40_BF50_3SZZ4600.pdf Dette kan du klare og sjekke/måle selv om båten er på vannet. Lykke til Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
Daffy Svart 21.Mai.2011 Del på Facebook Svart 21.Mai.2011 (redigert) vanskelig å si sikkert men ut fra bildet kan det se ut som stammen er for lang. Legger det her jeg :) hvordan platen skal være i henhold til bunnen varierer fra båt til båt men hovedregelen sier at den skal flukte med bunnen. På en del hurtiggående båter kan man man vinne en god del ved å montere den noe over. Redigert 21.Mai.2011 av Daffy (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Bernt Svart 21.Mai.2011 Del på Facebook Svart 21.Mai.2011 Over planing er at båten skjærer ned medbauen og ut til siden , Helt umulig å kjøre med . Det blir bare værre med folk i baugen og med trimmflaps!. Du må legge en rett list langsetter båten under og se om bunnen er flat, vist bunnen er konkav vill hele bunnen virke som trimmmflaps. En båt som er sånn er ikke noen god båt å kjører!!!! Bernt Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 21.Mai.2011 Del på Facebook Svart 21.Mai.2011 Uttern lagde en serie med D55 som overplante. Her var skroget skjevt, dvs sidene på skroget hadde ikke lik vinkel i baugen med den følge at båten gravde nesa i sjøen og var umulig å kjøre. Jeg ville sjekket motorinstallasjon som beskrevet over og om skroget er ok. Sett båten på land og se på skroget om det ser ok ut. Smart tabs vil forsterke problemet her tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Haraune Svart 21.Mai.2011 Del på Facebook Svart 21.Mai.2011 Jeg tror du har for kort stamme på motoren. kavitasjonsplata bør som sagt ligge litt under bunnen Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 21.Mai.2011 Del på Facebook Svart 21.Mai.2011 (redigert) Med forbehold om at skroget er så radikalt overplanende at motoren ikke vil klare å løfte baugen: Med en propell som biter bedre i vannet vil du kunne ha mer effekt av å trimme motoren ut, dvs vekk fra skroget. Hvis motoren står for høyt blir momentet (kraft ganger arm, motorens stamme er armen) for lite til å løfte baugen opp. Fra en test om propeller, form og materiale i Båtmagasinet: "Mange V-bunnede båter på markedet har nemlig en liten tendens til å overplane, dvs. at baugen trykkes ned når man overskrider en viss planingsfart, så også med Buster Magnum. Dette kan som oftest justeres hvis motoren er utstyrt med Power Trim og en effektiv propell med kuppede blader." Tatt herfra: http://www.batmagasinet.no/baatweb/cms.nsf/BladarkivoversiktWeb/54F6327E9CDE338AC1257618004811AD?OpenDocument Noen har klippet hele teksten inn hit på baatplassen: https://baatplassen.no/i/topic/25494-staal-propell/page__view__findpost__p__303800 Redigert 21.Mai.2011 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 21.Mai.2011 Del på Facebook Svart 21.Mai.2011 (redigert) Er ganske håpløst å komme med antydninger til problem uten å kjenne båten eller ha brukbare bilder av skrog og kavitasjonsplatens posisjon i forhold til bunnen. Men har en kommentar til fastbolting av din motor, den mangler bolt i slissespor nede på motorbrakett. 2 bolter i øvre festelippe er ikke oppskriften. Tanken med slissespor nede og flere huller oppe er at du skal kunne optimalisere høyde på motor utfra akterspeilets høyde. Dersom motor viser seg å være for lavt montert, bruk den øverste bolten i øvste festelippen, den bolten nedforbi monteres i nedre festelippe (slissesporet) slik at dun kan heve den hull for hull via hullene i øvre festelippe. Er motor for høyt montert og den samtidig er idag montert helt ned mot akterspeilets kant, har du for kort stamme, da må motor byttes eller akterspeil modifiseres (NB! Anbefaler ikke sistnevnte på en nyere båt ) Lykke til. Edit; Forhandler bør kunne hjelpe deg med problemet, for mye effekt kan gi for mye fart, er ikke skroget konstruert for farten vil den kunne begynne å overplane og legge seg på siden, skummelt. Men det at den også overplaner med godkjent motorstørrelse vitner om uoptimal motorposisjon, eller at et eller annet har skjedd med skroget formessig eller vektmessig. Eller at skroget enkelt og greit ikke er optimalt konstruert med tanke på "fin" gange i plan. Redigert 21.Mai.2011 av SeaRaymond (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
salti Svart 21.Mai.2011 Del på Facebook Svart 21.Mai.2011 det kan hjelpe med stål propeller. har selv erfart at med stålprop fra solas så fikk bauen mye bedre løft. Sitér dette innlegget Link to post
carina37 Svart 21.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2011 (redigert) Tusen takk for alle forslagene. Har fått mye hjelp her inne. Motoren ble påmontert av selgeren så det forundrer meg at den faktisk ikke er montert slik den skal!! Vi skal måle avstanded fra bunnen til kavitasjonsplaten for å sjekke, også har vi pratet med selgeren og han skulle kontakte andre kjøpere han har hatt av samme båttype, og høre om de opplever samme problemet. Redigert 21.Mai.2011 av carina37 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 23.Mai.2011 Del på Facebook Svart 23.Mai.2011 Har båten stått lagret på tilhengeren om vinteren, og eller det er kommet mye vann i den på land, kan faktisk bunnen bli presset ut av form.Dette er noe som du kanskje ikke blir kvitt. Hvis det er dobbel bunn, er det heller ikke utenkelig at bunn og innerliner har sluppet taket fra hverandre. Hvis dette er tilfellet har du et stort problem. Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 23.Mai.2011 Del på Facebook Svart 23.Mai.2011 kavitasjonsplata bør som sagt ligge litt under bunnen totalt uenig Hatt mye båter, jeeper og annet. alle som en av helplanende gikk best med kavplaten ca en tomme over bunn ikke under flere gikk bedre opp til 2 tommer og men hadde en tendens til spinning i sving hvis man ikke tiltet ned... det kan hjelpe med stål propeller. ja byttet til det på de fleste båter jeg har hatt , alle gikk bedre og fikk de egenskapene propellene skulle gi... Sitér dette innlegget Link to post
Evenb Svart 16.August.2011 Del på Facebook Svart 16.August.2011 har akkurat samme problem med overplaning av min vernøy 430 som vistnokk er konstruert av samme man(terje enes)har hørt at både atlantic, troll, vernøy og los er baser på samme skroget så kan det ha noe med det å gjøre? ser på bildet av akterspeilet ditt at v-bunnen er helt lik, forrige eier skal ha stilt motoren helt ut og sa at det var det eneste som kunne ha fungert men den overplaner konstant hjelper lkke engang at alle sitter bak, har langstammet motor kan det ha noe å gjøre med det? Sitér dette innlegget <p>Har hatt/har Zodiac 12, Quicksilver 8 5hk tohatsu, GH 10 9,9 Yamaha, Skibsplast 14 25hk Mercury, Vernøy 430 sl 25hk Johnson, Saga 20 Marna MB10a, Hasla 21 Yanmar 3qm30. Link to post
Bearded Beast Svart 16.August.2011 Del på Facebook Svart 16.August.2011 Nei på ingen måte. Det vil i alle tilfeller være en fordel Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 16.August.2011 Del på Facebook Svart 16.August.2011 Hva er det som vil være en fordel? Langstammet motor på båt som skal ha std stamme? Kan du forklare det for oss? Jeg er ganske sikker på at det kan ha betydning... Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.