Jump to content

Overplaning. Noen tips?


carina37

Recommended Posts

Tusen takk for hjelpen dere.

 

Har prøvd å tilte motoren opp/ut helt til den pisker luft (som det forsåvidt ikke skal så mye til for at den gjør, men dette går jeg ut fra er normalt. den stikker dypt nokk den i vannet) men det hjelper stort lite.

 

Dette tyder på at propellen sitter for høyt. Du skal kunne tilte en del før den pisker luft. Dersom du ikke får tiltet skikkelig får du heller ikke løftet baugen.

Redigert av bc45 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei! uten at jeg har prøvd båten din så synes jeg det ser ut som om det er konstruksjonen det er feil med og ikke motoren! om du trimmer motoren helt ut og den fortsatt går helt flatt eller med baugen ned, så kan det jo virke som om du har for mye bæring akterut. Har du store bæreflater fra midskips så er det naturlig at du får mye løft bak.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

takker for svar. God ide og prøve med stålpropell. når det gjelder feil på konstruksjonen tror eg du kan være innepå noe siden mange terje enes båter som den atlanticen på tråden, har samme problem kan det være en svakhet med akkurat dette skroget har hørt at dette også er med å gi mykere gange i sjøen siden forskipet går dypere i sjøen.

<p>Har hatt/har Zodiac 12, Quicksilver 8 5hk tohatsu, GH 10 9,9 Yamaha, Skibsplast 14 25hk Mercury, Vernøy 430 sl 25hk Johnson, Saga 20 Marna MB10a, Hasla 21 Yanmar 3qm30.

Link to post
Share on other sites

Angående propell, så er noen konstruert for å løfte hekken, andre baugen.

De som har stor "rake"/bladene bakover, vil gi en mer konsentrert vannstråle bakover, og lite løft bak. De som hat bladene mer rett frem, og lite "cup" vil sende mer vann til "sidene" og derved også nedover, og løfte bakparten av båt. Dette bør du ikke ha...

 

Når du tilter opp motor, men før du får luft, kommer propellvannet opp av vannet bak båten som en antydning til stråle? Om du får luft før dette skjer tyder det på litt høy motor.

 

TA

 

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...