GeirFrode Svart 27.Mai.2011 Del på Facebook Svart 27.Mai.2011 Ringte Nordan Båtbyggeri idag for å se om de visste hvem det var som hadde produsert stevnlageret, og fikk vite at Emil Bosvik i Risør hadde levert de fleste stevnlagere til Nordan Family 27. Tok derfor kontakt med Emil Bosvik, sendte bildene dere ser her, men fikk svar tilbake om at dette var ukjente saker for dem. Vel - så er det kanskje Sleipner som har produsert dette ? Uansett så bør vel selve cutlesslageret være ganske standard greier som man kan få tak i mange steder, eller hva ? Snakket du med Åge Hansen hos Nor-Dan? Jeg synes det er rart at de sa at de ikke brukte Sleipner sitt stevnlager. Jeg mener bestemt at det er det jeg kjøpte av de når jeg installerte drivlinjen i min gamle båt. Det samme gjaldt pakkboksen. Prøver å komme inn på sleipner sine nettsider nå, men det nytter ikke. Jeg tror ganske sikkert at jeg skal klare å påvise hvilken pakkboks jeg brukte, og som fungerte helt greit den tiden jeg hadde båten. Hadde ingen lekkasje på den. Sitér dette innlegget Link to post
BjornK Svart 27.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2011 Jeg husker ikke hva han het, han jeg snakket med hos Nordan Båtbyggeri, GeirFrode (jeg er ganske elendig på navn, når sant skal sies). Men det han sa var jo at "Emil Bosvik i Risør hadde levert de fleste stevnlagere til Nordan Family 27". Dermed er det jo ikke utelukket at Sleipner har levert endel de også. Uansett : Jeg har vært hos Matitim på Slependen og bestilt nytt cutlesslager fra Sleipner hos dem idag. Vil helst ha messing, men fikk vite at det ikke går klart frem av katalogen til Sleipner om de produserer det lageret jeg skal ha (40 mm aksling, 2 1/8"" hylse) i annet enn nylon. Så da får vi se hva Sleipner kan hoste opp. Et nylonlager er vel ikke helt ille det heller ? Mht. pakkboks er jeg fremdeles i tenkeboksen. Den løsningen jeg allerede har har jo fungert glimrende fram til nå, så "why change a winning team" ? Må selvfølgelig skifte slangene, siden jeg var nødt til å kutte dem, men det er jo en enkel sak. Nylonringene som fungerer som pakkboks var ikke skrudd hardt sammen heller - jeg løsnet dem lett for hånd. Det sier meg at det er mye å gå på ennå - tror jeg... Sitér dette innlegget Link to post
2rmod Svart 7.September.2011 Del på Facebook Svart 7.September.2011 Hei. Har selv en Nordan Family. Har i det siste hørt en ulyd fra aklsingen. Ulyden oppstår i det jeg starter motoren og lar den gå på lavt turtall i fri. Har lokalisert lyden (i form av klakking) rett bak pakkboksen i selve hylsa. Så fort jeg settet motoren i gir og øker turtallet forsvinner lyden. Det er altså kun på lavt turtall ulyden/klakkingen er til stedet. Er det cutlesslageret som må byttes? Så ut som en meget omfattende jobb Sitér dette innlegget Tormod Beichmann Link to post
nordan family 27 Svart 7.September.2011 Del på Facebook Svart 7.September.2011 lyden du vurderer er altså når akslingen ikke går rundt? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 7.September.2011 Del på Facebook Svart 7.September.2011 Høres mer ut som demperplaten som er slitt. Dvs lyden kommer fra mellom motor og gear, men det kan jo høres ut som den kommer et annet sted fra da. Ulyd i hylsa med gearet i fri høres rart ut... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
BjornK Svart 7.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.September.2011 Helt enig med Index, Tormod - ulyd _bak_ pakkboks når den står i fri høres underlig ut. Tror du er på villspor mht. lokalisering av ulyden. Sjekk litt til - jeg tror ikke ulyden kommer derfra. Resonans, kanskje ? Sitér dette innlegget Link to post
Svee Svart 8.September.2011 Del på Facebook Svart 8.September.2011 Hei! Dersom opprettingen av motor ikke er 100% - og/eller du har "trang hylse" med liten forskjell mellom innv. hylsediameter og akseldiameter, kan du fort få ulyd om akselen slår borti hylserøret. Dette skjer oftest når motoren beveger seg mye på fleksible motorlabber - altså på lav tomgang. Ellers er det som de fleste her nevner veldig vanskelig å lokalisere hvor slike lyder kommer fra! Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 8.September.2011 Del på Facebook Svart 8.September.2011 (redigert) Ulyd kan også komme fra en løs akselanode. Jo mer motoren rister, jo mer rister akslingen, og anoden. Been there - done that. Jeg får ta det når båten skal opp. Redigert 8.September.2011 av Herman (see edit history) Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Medusa Svart 9.September.2011 Del på Facebook Svart 9.September.2011 Denne tråden har for meg vært meget lærerik, både på oppbygging/virkemåte og på reperasjon...veldig bra. Det er dog en ting jeg lurer på, krever disse vannkjølte aksellagrene noen form for inspeksjon/service, og hvordan vet man at lageret er modent for utskifting? Sitér dette innlegget Link to post
2rmod Svart 20.September.2011 Del på Facebook Svart 20.September.2011 Hei.. Har helt glemt å sjekke om det har kommet noen svar etter at jeg postet spørsmålet om ulyden i/ved hylsa. Takk for mange forslag. Veldig gøy med respons og tips på noe man ikke har peiling på. Mye mulig at jeg ikke har klart å lokalisere ulyden 100%. Herman: Mye mulig det kan være zinkanoden som ikke har sittet skikkelig på, den er nå tatt av. Ny skal skrues skikkelig på :-) Svee: Høres fornuftig ut. Etter at jeg i helgen fikk opp båten har jeg prøvd å rikke på aksel og propell for å se etter slark, men det er ikke mulig å flytte akselen en millimeter. Er det noe jeg burde gjøre med dette, eller kan jeg bare leve med "ulyden"? BjornK: Det er ikke ulyd når den står i fri, men så fort jeg setter den i gir, på laveste turtall oppstår ulyden. Det er mye mulig jeg ikke har klart å lokalisere ulyden skikkelig, men mener den kommer fra hylsa.. index: Mulig jeg skrev feil i utgangspunktet. Ingen ulyd i fri, men så fort den settes i gir kommer klakkelyden. Du nevner demperplaten. Er det stor jobb å bytte denne? nordan family 27: Nei, det er først når den settes i gir Sitér dette innlegget Tormod Beichmann Link to post
index Svart 20.September.2011 Del på Facebook Svart 20.September.2011 Mulig jeg skrev feil i utgangspunktet. Ingen ulyd i fri, men så fort den settes i gir kommer klakkelyden. Du nevner demperplaten. Er det stor jobb å bytte denne? Du må av med gearet da, om det er trangt må også motoren ut for å komme til. Utover dette er det ikek komplisert, bare å demontere gear, bytte plate og montere den igjen. Men en slitt demperplate pleier å skrangle godt på tomgang i fri også, så da ville jeg kanskje sjekket andre ting først... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
2rmod Svart 20.September.2011 Del på Facebook Svart 20.September.2011 Trangt ja.. skal jeg love deg Ligger nedi der hver dag nå, i alle mulige slags stillinger. Helt mør i hele kroppen. Skal bytte pakninger rundt "fremre deksel". Kona er skuffet over at jeg ikke er like myk i heimen Hørtes ut som en veldig omfattende jobb i og med at motoren må ut. Mer feilsøking må til. Håper mao at det ikke er demperplata Sitér dette innlegget Tormod Beichmann Link to post
nordan family 27 Svart 20.September.2011 Del på Facebook Svart 20.September.2011 Forrige eier av min båt foretok seg ett eller annet med giret. Jeg tror han klarte å skli/vippe/skyve motoren littegranne forover på labbene/flatene slik at motoren ikke måtte ut. Men akkurat hva han foretok seg eller hvordan han klarte å flytte på motoren vet jeg ikke. Det var en stor ford-motor og ganske så trangt. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.September.2011 Del på Facebook Svart 20.September.2011 Herman: Mye mulig det kan være zinkanoden som ikke har sittet skikkelig på, den er nå tatt av. Ny skal skrues skikkelig på :-) Svee: Høres fornuftig ut. Etter at jeg i helgen fikk opp båten har jeg prøvd å rikke på aksel og propell for å se etter slark, men det er ikke mulig å flytte akselen en millimeter. Er det noe jeg burde gjøre med dette, eller kan jeg bare leve med "ulyden"? BjornK: Det er ikke ulyd når den står i fri, men så fort jeg setter den i gir, på laveste turtall oppstår ulyden. Det er mye mulig jeg ikke har klart å lokalisere ulyden skikkelig, men mener den kommer fra hylsa.. index: Mulig jeg skrev feil i utgangspunktet. Ingen ulyd i fri, men så fort den settes i gir kommer klakkelyden. Du nevner demperplaten. Er det stor jobb å bytte denne? Løs anode på akslingen vil gi akkurat det scenarioet du beskriver. Hvis du ikke helt nøyaktig kan beskrive- og begrunne hvorfor du skal ha anode på akslingen, så ville jeg kuttet ut hele anoden. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.