Jump to content

Summer Family - Faststøpt hylse ?


BjornK

Recommended Posts

Hallo,folkens !

I ettermiddag skulle jeg legge siste hånd på verket før skuta skulle i sjøen, men ville være 100% sikker på at den startet før jeg bestilte kranbil for å få den ut av hagen. Koblet slange til sjøvannsinntaket, fylte den med vann, og stilte ei bøtte under eksos/vann-utløpet. So far - all well. Prøvde deretter å starte, men den startet (som ventet) ikke umiddelbart. Ga derfor mer gass og prøvde en gang til. Den startet og gikk upåklagelig. Var bekymret for vannslange-opplegget mitt og var derfor sørgelig opptatt av det. Så opptatt at jeg ikke la merke til at motoren sto i gir. Etter noen sekunders gange hørte jeg et lite smell og kikket ut av vinduet. Der lå det noe svart på plenen ved siden av båten. Stoppet motoren umiddelbart og gikk ut for å undersøke hva det var. Det viste seg at det var en del av gummiforingen i hylsa. Selvfølgelig hadde den gått istykker siden motoren sto i gir når jeg kjørte uten at båten lå i sjøen. Etter endel frustrert gange rundt båten kikket jeg nærmere på hylsa. Det ser ut til at den er støpt fast i skroget - altså ikke skrudd fast, slik at det er "lett" å skifte den. Er det andre som har vært borti faststøpte hylser - og hvordan de kan skiftes - eller er jeg helt på bærtur her ?

Legger ved et bilde jeg tok med mobilen - jeg kan ikke se hvordan denne hylsa kan være skrudd fast.

hylse1.jpg

Link to post
Share on other sites

Det er nok cutlesslageret ditt som må byttes, prat med sleipner motor de har det meste.

 

http://www.sleipner.no/index.php?s=produkter&kat=tilbehor-propellanlegg

 

Fant denne artikkelen på nett, les "Under vannlinjen" så ser du at de hadde samme stevnlager som deg.

 

http://www.batmagasinet.no/baatweb/cms.nsf/BladarkivoversiktWeb/391C3CA7C184FB7AC12576190034FCF1?OpenDocument

Redigert av Kalle74 (see edit history)

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Link to post
Share on other sites

Nå ser det ut som foringen stikker ut av stevnlageret, så det burde være relativt kurant å skifte cutlesslageret. Finn og løsne settskruer (kan være godt skjult under mange års bunnstoff) og prøv å vri foringen med en rørtang. Ikke sikkert det går, men da søker du på båtplassen og finner mange utspekukerte måter å få foringen ut på.

 

Dette går bra, du er bedre stilt enn de fleste siden du kan få tak på foringen med verktøy.

Link to post
Share on other sites

Dette er et Sleipner stevnlager så vidt jeg husker. Mener det var det Nor-Dan sa den gang jeg monterte et slikt.

Gjennomføringen er støpt fast. Cutlesslageret er utskiftbart. Det sitter 2 umbrako settskruer som holder lageret. De skruene mener jeg å huske sitter på hver sin side av gjennomføringen. Skrap vekk bunnstoffet på sidene, så er det mulig du finner de. Eventuelt må du fjerne litt av glassfiberen, men det tror jeg ikke er mye. Skruene skal det i hvertfall være mulig å komme til uten å skjære løs gjennomføringen.

Link to post
Share on other sites

Hei !

Takk for svar !

 

Jeg har tatt noen flere bilder - denne gang fra innsiden av båten. Er det noen som kjenner igjen dette ? Er det et Sleipner stevnlager som GeirFrode antyder ?

 

Jeg har lett og kjent etter forhøyninger på utsiden som kan antyde hvor settskruene kan sitte, men er ikke kar om å finne noe. Dermed må vel Dremel'en igang, tenker jeg.

 

Legger også ved et bilde av biten av gummilamell som føyk ut - til skrekk og advarsel for andre.

 

akselhylse_innvendig2.jpg

 

akselhylse_innvendig3.jpg

 

akselhylse_gummilamell2.jpg

Link to post
Share on other sites

Nei Polar'n. Beklager, men denne "hylsen" er støpt inn slik. Ingen modifisering her. Jeg har selv montert akkurat samme gjennomføringen på en Nor-Dan Family en gang for drøye 20 år siden. Så denne løsningen kjenner jeg igjen. Dette er en gjennomføring som er konstruert for nettopp å bli støpt fast. Jeg måtte skjære ut et ganske stort hakk i enden på kjølen, og så rette inn gjennomføringen slik at den stod i riktig vinkel til akslingen. Deretter ble hele greia plastet fast etter alle kunstens regler.

Family'n har en litt spesiell kjøl, hvor det ikke er noen skarpe hjørner, derfor får en ikke montert et vanlig stevnlager som skrus fast som på vanlige snekker f.eks.

 

BjornK:

Få vekk alt løst rundt hylsen, så finner du nok de to settskruene. De er små, og ikke lette å få øye på, men de er der.

Jeg ser at det er en litt annerledes løsning på selve pakkboksen din i forhold til den jeg hadde, men selve gjennomføringen er lik.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen !

 

Jeg har ikke hatt mye anledning til å holde på med båt i helgen, men jeg fikk da slipt vekk bunnstoffet på hver side slik GeirFrode sa. Og ganske riktig, det satt to umbrako settskruer der. Disse var ganske enkle å få ut, og så var det til med vannpumpetang... Dette sitter "som bein".

 

Mitt spørsmål nå er : Prøver jeg å løsne feil sted ? Som dere kan se av bildene har tanga laget merker der hvor jeg har forsøkt å løsne (den ytterste delen med minst diameter). Jeg lurer imidlertid på om alt som synes av messing på bildet er "hel ved" - og dermed støpt fast, og at selve lageret sitter innenfor. Og at jeg derfor må fjerne ror og aksel før jeg evt. kan få ut lageret ? Må det slås ut / dyttes ut innenfra båten ?

 

Det hadde vært greit å vite hvordan dette egenlig ser ut, del for del.

 

 

akselhylse1.jpg

 

akselhylse3.jpg

Link to post
Share on other sites

Du har gjort alt riktig så langt, men disse hylsene kan sitte noe vanvittig fast. Sjekk den linken som Arvid postet....

Vanligste metode er å dele hylsen i to med en stikksag. Kan også hende at ett kutt er nok siden du får tak i hylsen med rørtang.

Slitsom jobb, selv med elektrisk sag, og man må være forsiktig så man ikke skjærer for mye.

Normalt er lageret presset inn slik at det er flush med hylse/stevnbeslag. Sannsynligvis er ditt allerede skiftet én gang og vedkommende har forbannet seg på at neste gang skal det kunne fjernes med rørtang...

Link to post
Share on other sites

Prøv og forvarme litt med varmluftpistol, da skal det løsne, løsnet veldig lett på min når jeg gjorde dette:-)

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

 

 

 

Link to post
Share on other sites

OK. Jeg antok at jeg må få ut akslingen først. Det er logisk nok, og kanskje løsner lageret lettere da.

 

Men : Siden jeg aldri har gjort noe slikt som dette før, ville jeg satt pris på om noen av dere også kan ta en kikk på pakkboks-opplegget mitt. Hva er det jeg må være forsiktig med her ?

 

Altså : Jeg tar av roret, skrur av akselen fra gearkassa - og så ? Jeg må selvfølgelig løsne slangeklemmene som sitter ved pakkboksen, samt de klemmene som sitter festet med umbrakoskruer (hva skjuler seg under der ?), men hva med nylon-skrue/mutteren som sitter der, hvilken funksjon har de ? Hvor sitter eventuelt simmeringer ?

 

Som dere skjønner - dette er jeg helt blank på, og er takknemlig for alle innspill.

Link to post
Share on other sites

Kjøp pakkboks fra volvo penta (volvo kondom) mål akselingen og dem har den som regel på lager , erfaringsmessig den beste løsningen å ha!!!

du må ha ut akselingen for å skifte cutlesslager ,når du har demo roret og trekt ut aksel må du løsne settskruer og sage inne i hullet med en bajonett sag er best sag 2 steder så kan du bruke en rørtang for å vri litt du må sikkert slå en skrutrekker inn mellom hylsa og lageret for at det skal løsne , det sitter godt så varmepistol er helt nytteløst!

når du har fått lageret ut ,gjør du så rent du bare kan ,det nye lageret jeg monterte var fra sleipner med messing hylse utvendig ,det passet ikke helt så jeg måtte dreie av det litt utvendig ,det gjør du i en dreiebenk og er ikke problematisk , men det må du måle , jeg laget en presspassning da jeg smurte lageret mellom hylse og foring med locktit lager låsing ,så banket jeg det på plass! da går det 20år igjenn :-)

har en Nordan family 27 1988 modell og 40mm aksel

Link to post
Share on other sites

Enig med deg, index. Tror jeg skal ta med meg alt av gummi her til gutta hos Tess og få det byttet. De har alltid funnet noe som fungerer - med de samme spesifikasjonene som "original-utstyr" og til en langt lavere pris.

 

Windy26 : Jeg har ikke hatt problemer med vann-inntrengning med det pakkboks-opplegget som du ser på bildene, men kanskje jeg bør vurdere å skifte til Volvo-kondom. Hvor får man kjøpt det i Oslo/Akershus/Buskerud -området (jeg bor i nærheten av Drammen og arbeider i Oslo) ? La-Sa ?

Link to post
Share on other sites

Er litt usikker ,jeg bor i moss så jeg bestilte fra Ringstad i fredrikstad , dem er veldig greie å snakke med , tar du en tlf ned så sender dem på dagen!ring å snakk med dem!

Cutlesslager har dem sikkert på la-sa vis det er i nærheten av deg ,kan selvfølgelig anbefale deg å kjøpe cutlesslager i messing utvendig ,det er det beste å ikke så veldig dyrt se maritim katalogen arendal :-)

Link to post
Share on other sites

Sjekk også priser med Båtbua i Fredrikstad.

Jeg vil ikke anbefale "volvo-dongen" har dårlig erfaring med den. Er akslingen din blank og fin uten skader, der pakkboksen skal være, ville jeg valgt sleipner sin oljesmurte pakkboks med simmeringer. Har selv denne, og ble anbefalt å ikke bruke motorolje i pakkboksen, men olje for undervannshus til utenbordsmotorer. Denne pakkboksen gir deg to muligheter for feilsøking. Hvitaktig olje, simmering mot vann skadet. Oljedrypping innvendig betyr at innvendig simmering er skadet. Blir oljetanken montert høyt i forhold til vannlinjen kan tap av olje være en indikator på skadet simmering mot vann istedenfor hvitaktig olje.

Siden du har innstøpt hylserør, må du ikke bruke noen form for varme i den hensikt å prøve å utvide hylserøret for å få ut cutlesslageret.

Link to post
Share on other sites

Takk for alle svar så langt !

 

Nå er ihvertfall pakkboks og aksel løse. Må si jeg ble overrasket over pakkboksløsningen - den besto av to slangebiter, noen slangeklemmer og to nylonringer skrudd i hverandre. That's it. Var nødt til å skjære slangene på langs for å få dem av, men dersom jeg går for denne løsningen igjen er det bare å ta seg en tur til Tess (jupp - jeg LIKER de gutta der !).

 

Det var altså nylonringene som var den egentlige pakkboksen - ingen simmeringer. Utrolig at dette har holdt tett, men det har det altså. Er det noen av dere som har sett denne løsningen tidligere ?

 

Boltene til akslingen satt noe inni gamper**a, men ved å tre et meterlangt stålrør inn på latmannsarmen fikk jeg nok moment til å få løsnet dem.

 

Vel - det var det jeg rakk idag. "Dessverre" har man også andre ting å holde på med (jobb og hus osv.), så tiden strekker ikke langt.

 

Ringte Nordan Båtbyggeri idag for å se om de visste hvem det var som hadde produsert stevnlageret, og fikk vite at Emil Bosvik i Risør hadde levert de fleste stevnlagere til Nordan Family 27. Tok derfor kontakt med Emil Bosvik, sendte bildene dere ser her, men fikk svar tilbake om at dette var ukjente saker for dem. Vel - så er det kanskje Sleipner som har produsert dette ? Uansett så bør vel selve cutlesslageret være ganske standard greier som man kan få tak i mange steder, eller hva ?

Link to post
Share on other sites

Er det noen av dere som har sett denne løsningen tidligere ?

Ja, den har vært omtalt flere ganger på forumet. jeg husker den fra Sjøen for alle rundt 1980, ble presentert som en sensasjon, en vedlikeholdsfri pakkboks. Må jo være sant hvis den har fungert til nå.

 

Det egentlige problemet med løsningen din er vel at 'pakkboksen' og hylsen er i forskjellig dimensjon. Og at hylsen derfor er foret ut med en gummislange?

Link to post
Share on other sites

Hallo, folkens !

 

Ville bare oppdatere denne tråden litt - og legge ut noen skrytebilder.

 

Men først : Tusen takk til alle dere som har svart på meldingene mine. Alt dere har sagt om å skifte cutlesslager på en Summer Family har vist seg å stemme. Hylsa er faststøpt, som dere kan se på bildene, og lageret er utbyttbart - som det ble sagt - og som dere kan se på skrytebildene.

 

Det dere IKKE sa var at skruene til roret kunne sitte så hardt som de gjorde. Jeg var igang med å bore inn i den første (å bore i syrefast er ingen spøk, og det kunne jeg sikkert skrevet litt om nå) - etter å ha gitt opp å få den løs for håndemakt - da Mr Muscle, alias svigersønnen kom med et stort skrujern og en hammer, og klarte å få løsnet skruene allikevel.

 

Å få ut cutlesslageret viste seg å være enklere enn jeg hadde trodd, når først bajonettsagen ble tatt i bruk med riktig blad. Det satt som bare F, og det ble prøvd med både stor rørtang, rekylhammer (heter det det ? Slike hammere som benyttes til å dra/slå ut bulker i biler) og diverse andre kombinasjoner. Jeg fylte også lageret med tørr-is i håp om at det ville få det til å trekke seg sammen, og prøvde de ovenstående metodene pånytt. Fånyttes.

 

Det eneste som fungerte var bajonettsag med det lengste baufilbladet som var å oppdrive. Da var jobben gjort i løpet av tre kvarter. Det ble et bittelite sår i hylsa pga. baufilbladet, men jeg tror ikke det har noen stor betydning. Det ser faktisk verre ut på bildet enn i virkeligheten.

 

Da er det bare å bestille nytt lager og få det på plass. Det kan sikkert bli en utfordring det også, men jeg tror ikke det blir like ille som å få ut det gamle. Og så er det å bestemme seg for pakkboks-løsning, da. Her er jeg virkelig i tvil. Det eksisterende har jo holdt bra, men jeg er i villrede om jeg bør sette det inn igjen eller skifte til Volvo-kondom. Vel, jeg har til imorgen, for da skal lager og pakkboks bestilles....

 

Og her er skrytebildene :

 

hylseutenlager.jpg

 

kuttetcutless.jpg

Link to post
Share on other sites

Godt jobbet!

 

Når nytt lager monteres, pass på at det ikke kommer for langt inn. Da er det fare for at det vil blokkere for vanninntaket, som skal smøre lageret. Dette er vel kanskje grunnen til at det gammle lageret stakk litt utenfor hylserøret.

 

hylseutenlager.jpg

 

I rød ring på bildet, er vanninntaket stb side fra utsiden, ved rød pil kan vanninntaket bb side skimtes fra innsiden.

Disse hullene må være åpne etter at lager er montert.

Redigert av Dieselboy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for tipset, Dieselboy.

 

Jeg var klar over dette - har tenkt å stikke en strikkepinne inn av hullene på hver side og måle hvor langt inn jeg kan banke det nye lageret før jeg monterer det.

 

Isposer blir innkjøpt og lageret blir lagt i fryseren et døgn (tror ikke jeg har tålmodighet til å vente lenger) før montering. Så er planen å forsiktig varme hylserøret, hente det nedfrossede lageret innpakket i isposer, og forhåpentligvis få det på plass før varmen i hylserøret forsvinner.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...