Jump to content

Kartplotter

kirkes

Recommended Posts

:seeya:Hei.

Klokka er ca. 17.00 og ennå ikke mørkt!

Har tenkt å kjøpe kartplotter og har orientert meg om forskjellige typer med hensyn til kart og type.

Er det noen som har erfaring med Interphase 169CS?

Har diskutert litt med en venn om hvor nøyaktig egentlig kartene  er. Snakker vi om 10 meter eller nærmere 100 m. Er det forskjell  på de forskjellige kartene?

En kartplotter koster jo en del så det er lurt å undersøke godt på forhånd.

Takknemlig for svar.

Hilsen

Kirkes

Siden du skriver "kartplotter igjen" så har du sikkert fått med deg at det er skrevet veldig mye om dette temaet tidligere her på baatplassen. Søker du etter "kartplotter" eller sjekker kategoriene finner du nok veldig mye.

Nøyaktighet er avhengig både av (den innebygde) GPSen og av kartene. Alle GPSer er nå veldig nøyaktige, du kan regne med innenfor 15m, bedre hvis du har en DGPS (faste landstasjoner sender korreksjonssignaler for å bedre nøyaktigheten) men etter hvert har de fleste GPSer støtte for satelittbasert "differensiell" korrigering (i Europa heter det WAAS EGNOS, i USA WAAS - takk for korrigering, Krapyl  :confused:). Dette er foreløpig bare i prøvedrift, men vil om ikke altfor lenge være i ordinær drift. Da får du en nøyaktighet innenfor 3m 95% av tiden, iflg. brukermanualen til min Garmin 76.

Da gjenstår kartene. Kvaliteten på disse varierer med det kartgrunnlag som benyttes. Etter hvert får Sjøkartverket tatt frem digitalt fremstilte kart basert på nye oppmålinger. Det er disse som etter hvert har kommet ut i form av nye papirbaserte sjøkart, dog gjenstår en del strekninger. Disse er veldig nøyaktige, og bruker du en PC-basert kartplotter med rasterkart (scannede papirkart, f.eks. BSB-kart som Maptech lager) så er de ganske raskt ute med de siste versjoner og da har du også et veldig nøyaktig kartgrunnlag.

Kartplottere som er utviklet spesielt for bruk i båt bruker gjerne vektoriserte kart, dvs. digitalt prosesserte kart (og ikke scannede papirkart). De originale kartene danner imidlertid grunnlaget for disse også, men ikke alle er basert direkte på norske offisielle kartdata. Både av disse og andre årsaker (som jeg ikke helt har skjønt) varierer nøyaktigheten en del. Dette har også vært diskutert og forsket en del på her på Baatplassen. Selv bruker jeg C-map NT+ og har veldig gode erfaringer med disse. Noe grovt tegnet hvis du zoomer langt inn, men ellers like nøyaktige som de offisielle norske kartene (siden de er basert på det samme kartgrunnlaget) og de har kommet raskt etter med de siste kartoppdateringene. Særlig skjedde det underverker på Sørlandskysten de siste 2-3 somrene.

Hva som er best? Noen liker mora, andre dattera. Plotteren du spør om kjenner jeg ikke. Selv bruker jeg Simrad CP42, før det Simrad CE30.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Hei.

Iht. ESA, European Space Agency er dette tidsplanen for innføring av EGNOS:

Bilde

Full drift starter opp når PRN124 (Arthemis) er klar.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

I USA og Østen heter det WAAS. ( Wide Area Augmentation System). Den europeiske versjonen heter EGNOS.

Jeg er i ferd med å kjøpe meg en plotter fra USA (Furuno 1823) med en såkalt WAAS Gps antenne. Vil denne da være ubrukelig her hos oss?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Har du forresten vurdert 1823-BB. Det er en ny BlackBox sak Furuno kommer med, skal visstnok lanseres i slutten av Februar-begynnelsen på Mars. Her bruker man en standard Multisync skjerm tilkoblet, og kan selv velge skjermstørrelse. Sammen med f.eks. en Samsung 152T Tft skjerm må jo dette bli berre lekkert. Ser for meg ut til at en også kan kople til en slaveskjerm f.eks for flybridge.  :nonod: Hvis ikke, bør det være mulig å bruke en vga-splitter for en slave-skjerm.

Frister meg noe for j.......... :smiley:

Hadde tenkt meg en 1823 til å begynne med. Etterhvert kunne jeg tenke meg å supplere med en 1700 for dermed å kunne switche mellom stor og liten skjerm på fly alt etter hvor man oppholder seg mest. Avhengig av sesong og vær selvfølgelig. Et slikt system kan jo også utøkes med radar hvis jeg skulle få noen kroner til overs noen gang. (Sukk)

Furunos BB løsning er ny for meg. Fordelen ligger vel i tilgangen til kommersielle høyvolums og rimelige skjermer?  Andre fordeler/ulemper?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

• 4 måneder senere...

Hei! Hva skal man velge av alle kartplotterè/gpsèr som er på markede og hvilket kart system?  Har lest mye emnet  her på baatplassen, men er usikker på hva jeg bør kjøpe. :wink:  Hilsen Festus

For å finne ut hvilken type plotter som passer deg best så må man få høre fra deg hva du har tenkt å bruke den til. Det er riktig at det er en skog av modeller, men det er et system i skogen.

Skal du bruke den bare i båt, bil, fly og skog/mark, eller skal du ha en som du kan kombinere mellom alle disse. Skal det være fastmontert eller håndholdt eller en kombinasjon. Valget er stort, men du må først bestemme hva du skal bruke den til før du kan få noen anbefalinger.

Det er liten vits i at vi anbefaler deg f.eks et kombi-instrument med GPS og ekkolodd dersom du skal bruke den kun i skog/mark. Du skjønner hva  jeg vil.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Er også ute etter kartplotter.

- Max 10.000

- gjerne med ekkolodd

- fastmontert, skal kun brukes i båt

- skal ha kart for hele vestlandet

Er mer usikker på om eg trenger fargeskjerm og ekstern antenne og om en 5 toms skjerm er stor nok?

Da vil jeg anbefale denne til ca 9.900,- + kart 2.200,-.

GPSMAP 178C      

- det perfekte kombi-instrumentet for småbåten?

GPSMAP 178C har de samme spesifikasjonene som GPSMAP 172C, men gir deg et kraftig ekkolodd i tillegg.

Dette gir deg anledning til å splitte skjermen for å få visning av både ekkolodd og kart.

Dybde, gain og zoom på loddet justerer du som du vil selv.

Garmin viderefører sin velkjente See-Thru teknologi, som separerer ekko på fisk fra ekko på temperaturskikt og struktur. Depth Control Gain gir deg en detaljert visning av bunnforholdene, uansett dybde.

En egen temperaturlogg gir deg anledning til  å fremstille vanntemperaturen grafisk.

GPSMAP 178C bruker samme svingere som Blue-serien. Velg mellom intern eller ekstern antenne!

Vår bestselger i 2004?

Vil sitere fra en tidligere link:

Hvis du har tenkt på plotter, så er mine råd føgende:

*Pris, se for deg hvor mye du vil bruke..... det går å kjøpe brukt, men kartgrunnlaget må være nytt.

*Sort/hvitt eller farger, jeg leser farger mye bedre, og det er fremtiden (som TV) men igjen så står det på pris og bruk,  

*Skjermstørrelse, her må du prøve selv, se på messer osv.. jeg klarer meg greit med 6", men andre må ha 10" osv. Her er store prisforskjeller.

* Antenne, det er viktig å få signal hele tiden, under tak, vindu kan du miste signal med innebygd antenne, på min daycruiser har jeg utvendig antenne, montert på siden av båten.

* Bestemme deg for hvilket kartsystem man skal ha, følg med nå kommer C-map eierene også og vil fortelle litt om sitt produkt, ellers finner du litt av hvert om det i de forskjellige trådene her på baatplassen. Søk på C-map, Bluechart, Navtronics, elektroniske kart, osv.

Konklusjon fra min side, kjøp i farger så billig du kan, men stor nok til du får nytte av det, er du i tvil med antenne, kjøp utvendig. Pris  fra 7000 -8000 og oppover for nye plottere i farge + kartbrikker.

Lykke til  

....tilføyer til Kristians momenter: Se også på hvor raskt skjermbildet oppdateres! Dvs: hvor for kommer kartbildet opp igjen når du zoomer inn/ut. Enkelte plottere, faktisk også de dyrere bruker mer enn 2 sekunder på oppdatering av kartet.

Gå til en forhandler som har demo-plottere stående i rekke og rad, der får du også inntrykk av kartene. Da kan du på stedet få en ide om hva de forskjellige kartsystemene vil koste for nettopp det området du er interessert i. Jeg vet Seatronic og MALFIX har plottere på rekke og rad.

Selv var jeg rimelig godt ajour mht kartplotterne/kart aktuelle i Norge for halvannet år siden. Dengangen var det slik at Garmin GpsMAP 182 var den klar vinner, både mht pris/ytelse og kart. Oppdateringen dreier seg om ca. 1 sekund på denne. Denne bør du i alle fall se på.

Nok en gang link til plotter-erfaring: http://hr312klubben.com/pub_detail.php?id=113

Lykke til!

Driver å jakter på dette jeg også, tror det blir en Garmin 188 Ce  etter å lest snart flere tonn med tester. Det set ut til å være Garmin og Simrad som kommer best ut. Mhp. skjermoppdatering. Eneste Garmin fik som et minus , var en litt svak skjerm (182C). Simrad var kjapp på alt og hadde god skjerm CA44/54. Men de lever jo i hver sin ende av pris-skalaen. Vil man ha radar også, kommer Garmin med det i '05, kan brukes på GPSmap 2006/2010 serien. Da har man alt.

Da vil jeg anbefale denne til ca 9.900,- + kart 2.200,-.

GPSMAP 178C       

- det perfekte kombi-instrumentet for småbåten?

GPSMAP 178C har de samme spesifikasjonene som GPSMAP 172C, men gir deg et kraftig ekkolodd i tillegg.

Dette gir deg anledning til å splitte skjermen for å få visning av både ekkolodd og kart.

Dybde, gain og zoom på loddet justerer du som du vil selv.

GPSMAP 178C bruker samme svingere som Blue-serien. Velg mellom intern eller ekstern antenne!

Vår bestselger i 2004?

Takker for svar. Tror eg vil velge utvendig antenne.

Her er en test fra Båtmagasinet i 2002:

http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/...ighlight=0,test

Båtmagasinet oppsummerer slik:

Både Garmin 182 C, Simrad CP33, Garmin 2006 C og Raychart 530 får gjennomgående bra resultater i testen, mens Geonav 8 og Navman Tracker 5500 havner midt på treet. AP Leica MK 30 havner på jumboplass. Vurderer man på pris og ytelse trekker Garmin 182 C det lengste strået. Plotteren er perfekt for den lille båten som har begrenset plass rundt førerplassen, for eksempel en skjærgårdsjeep.

Er man derimot på jakt etter den beste bildegjengivelsen, er Garmin 2006 C et meget godt valg. Et bedre bilde har vi til gode å se på en plotter. Raychart 530 er et godt alternativ dersom du ser på utbygningsmuligheter, som radar og ekkolodd.

Prisene som oppgis i testen er fra 28.05 2002. Ganske interessant at man i dag kan få en GpsMAP 182C til halve prisen enn for 2 år siden!

Testen viser også at GpsMAP 182C er rask på oppdatering, sogar raskere enn GpsMAP 2006C - dette overrasket meg også ved selvsyn hos en forhandler.

Det er en skog av plottere å velge i, men tenker man på Garmin 2006, 2010 så er dette "gamle" modeller sett med data øyne. Det er forsåvidt 182 og 188 også. Gjelder selvsagt for C modellene også. Disse vil bli erstattet av nyere teknologi som er raksere og blant annet bedre skjermoppløsning og flere muligheter til tilkoblinger nye duppedinger som er kjekke å ha.

I disse dager så kommer 3006 og 3010 som er betydelig oppgradert utgave 20' serien, med blant annet mulighet til tilkobling av mere utstyr som radar i tillegg til ekkolodd. Vel disse modellene havner nok noe utenfor det prisleie vi vanlige dødelige er villige til å gi med priser på 2-3000 USD.

Det er vel med plottere som med alt annet her i verden, smaken er som baken, delt. :crazy:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Det er en skog av plottere å velge i, men tenker man på Garmin 2006, 2010 så er dette "gamle" modeller sett med data øyne. Det er forsåvidt 182 og 188 også. Gjelder selvsagt for C modellene også. Disse vil bli erstattet av nyere teknologi som er raksere og blant annet bedre skjermoppløsning og flere muligheter til tilkoblinger nye duppedinger som er kjekke å ha.

I disse dager så kommer 3006 og 3010 som er betydelig oppgradert utgave 20' serien, med blant annet mulighet til tilkobling av mere utstyr som radar i tillegg til ekkolodd. Vel disse modellene havner nok noe utenfor det prisleie vi vanlige dødelige er villige til å gi med priser på 2-3000 USD.

Det er vel med plottere som med alt annet her i verden, smaken er som baken, delt. :crazy:

Det er jo greit å vite, trodde at det var 2006/2010 var Europa modeller med EGNOS og 3006/3010 var USA-mod. med WAAS. Men etter å ha lest litt så er det vel WAAS/EGNOS uansett US eller EUR marked. Det var vel østen som hadde et annet system MSAS. Men er alle disse systemene bygget inn i alle modeller. Hvis man bestiller fra USA, så vil man jo ha med EGNOS ikke bare WAAS. For i Europa er vel WAAS egentlig bare VÅS... :crazy:

Den skal brukes i båt og være fast montert, for turer runt omkring på helgelandskysten.Båten deen skal monterse i er n-w 740. :crazy:

For å finne ut hvilken type plotter som passer deg best så må man få høre fra deg hva du har tenkt å bruke den til. Det er riktig at det er en skog av modeller, men det er et system i skogen.

Skal du bruke den bare i båt, bil, fly og skog/mark, eller skal du ha en som du kan kombinere mellom alle disse. Skal det være fastmontert eller håndholdt eller en kombinasjon. Valget er stort, men du må først bestemme hva du skal bruke den til før du kan få noen anbefalinger.

Det er liten vits i at vi anbefaler deg f.eks et kombi-instrument med GPS og ekkolodd dersom du skal bruke den kun i skog/mark. Du skjønner hva  jeg vil.

Den skal brukes i båt og være fast montert, for turer runt omkring på helgelandskysten.Båten deen skal monterse i er n-w 740. :crazy:

GPSMAP 172Ci      Farge GPS/kartplotter m/innebygd antenne                  

4,5" CSTN skjerm med 320x320 punkter.                  

Leveres med antenne, spenningskabel,                  

monteringsbrakett og norsk bruksanvisning.                  

Plass til 1 x BlueChart kartkassett.            7 880,20      

GPSMAP 182C      Farge GPS/kartplotter m/ekstern marineantenne                  

5" FSTN skjerm med 234x320 punkter.                  

Leveres med marineantenne, spenningskabel,                  

Plass til 1 x BlueChart kartkassett.            9 938,60      

GPSMAP 182Ci      Farge GPS/kartplotter m/innebygd antenne                  

Plass til 1 x BlueChart kartkassett.            9 641,00      

Kart kommer i tillegg, ca 2.200,-

Men etter å ha lest litt så er det vel WAAS/EGNOS uansett US eller EUR marked. Det var vel østen som hadde et annet system MSAS.

Nei, alle tre systemene er like. Den samme mottakeren vil i Europa bruke de Geostasjonære korreksjonssatellittene som befinner seg over Europa, som den i USA vil bruke osv. . . Det er bare navnet som er forskjellig.

Lars H.

Som forøvrig er MEGET godt fornøyd med sin nye 11" Interphase 11CVS+ fargeplotter for C-map NT+ brikker. Zoomer inn på 1/4 secund vha. 250mMhz Risc prosessor! Og som leses like godt med sol direkte på skjermen som under nattseilas.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

GPSMAP 172Ci      Farge GPS/kartplotter m/innebygd antenne                  

4,5" CSTN skjerm med 320x320 punkter.                   

Plass til 1 x BlueChart kartkassett.            7 880,20      

GPSMAP 182C      Farge GPS/kartplotter m/ekstern marineantenne                   

Leveres med marineantenne, spenningskabel,                  

Plass til 1 x BlueChart kartkassett.            9 938,60      

GPSMAP 182Ci      Farge GPS/kartplotter m/innebygd antenne                  

Plass til 1 x BlueChart kartkassett.            9 641,00      

Kart kommer i tillegg, ca 2.200,-

.... hmmm .... du har ikke lest annonsen fra MALFIX på leverandørforum ser det ut til!

Se her: https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...;num=1086622990

MALFIX sine priser er ca. 20% lavere enn prisene John_Kr har oppgitt herover  :crazy: :crazy: :lol:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...