Jump to content

Kartplotter

kirkes

Recommended Posts

Er det noen som har prøvd Furuno sine plottere/ekkolodd...? Det er en GP-7000F, det er en lokal leverandør som prøver å pushe på meg en. Den ser veldig fin ut, og merket er jo anerkjent .Den koster litt. Men det blir "special price only for you, my friend"... :smiley:

Den ser jo tilforladelig ut i brosjyren http://www.furuno.no/files/documents/gp7000_f.pdf

Du har vel mulighet til å få denne demonstrert? Og hva dreier prisen seg om?

OBS!!! Nå finner jeg:  http://www.furuno.no om dette instrumentet:

Kraftig 600W eller 1 kW ekkolodd med 50 og 200 kHz sender.

1 kW??? Dette er vel ikke for lystbåter - eller er jeg på jordet??

Den ser jo tilforladelig ut i brosjyren http://www.furuno.no/files/documents/gp7000_f.pdf

Du har vel mulighet til å få denne demonstrert? Og hva dreier prisen seg om?

OBS!!! Nå finner jeg:  http://www.furuno.no om dette instrumentet:

Kraftig 600W eller 1 kW ekkolodd med 50 og 200 kHz sender.

1 kW??? Dette er vel ikke for lystbåter - eller er jeg på jordet??

18.700.- var tilbudet på, med ekstern antenne,kabel,giver og 1stk. C-map kart.

Jeg vet ikke hvor bra tilbudet er, det var 10% rab. men jeg må undersøke priser på nettet.

Egentlig litt i overkant av det jeg var på jakt etter. Men,men...jeg skal nå dra å se, det er noen mil å kjøre. Håper det er en rask skjermoppdat.

Når det gjelder ekkoloddet, så tror jeg frekvensavh. motstand (impedans) i giveren er ganske høy ved 50 og 200khz, slik at strømforbruket er tilsvarende lavt for å oppnå en slik effekt. Ellers så måtte du hatt litt av et treskeverk av en forsterker i tillegg, slik som ved audiofrekvenser f eks. 50-200hz. Men noe tilsvarende brukes av fiskeflåten, så det er vel til litt proff-bruk også...

Hvor mye kostet den ferdig importert? Hvor og hvordan??? :yesnod::smiley:

Adressen der jeg bestilte: www.consumersmarine.com  Har ikke bestilt noe over nettet før men alt gikk som smurt. Du finner billigere nettbutikker, men denne så solid ut med utmerket "rating" på www.bizrate.com (et sted du kan sjekke seriøsitet til nettbutikker og søke etter nettbutikker som selger det du er på jakt etter)

kfr

Strømforbruket er ikke noe å bry seg om.

Pulslengde og puls repetisjons rate forholder seg til hverandre slik at når pulslengde er lang, er PRR lav.

Pulslengden er i alle fall på 1 ms eller mindre.

Min LS-4100 står og går hele tiden i to-frekvens modus uten at strømforbruket er plagsomt.

Store Norske Kullseilingskompani.

Tja...det er vel pulseffekten til ekkoloddet det er snakk om. Selv om den er høy blir gjennomsnittlig effektforbruk noe helt annet.  F.eks har min Garmin 188 et ekkolodd på 500 W mens effektforbruket for hele enheten er oppgitt til  8 W.

Var litt vag i mine formuleringer. På Furonos nettside fremgår det at det virker til dybder på 1200 meter. Det antydes at strømforbruket er 0,8 - 1,2 A.

Som ekkolodd er sikkert instrumentet helt topp. Spørsmålet for Brutus må vel være om han er fornøyd med spesielt plotter-skjermbildene, om ergonomien er god for ham som bruker. Men dette instrumentet burde vel være annonsert for lystbåtbruk? Er det det? Jeg stiller egentlig spørsmål om utviklerne hos Furuno har hatt fokus også på lystbåtbruk da instrumentet ble utformet.

Det fremheves at oppdateringen av skjermbildene skal være rask. Det bør jo forhandleren kunne si noe om.

Men for all del, kanhende er dette en bra sak for Brutus til den prisen han er tilbudt! :smiley:

• 4 måneder senere...

:flag: Hei.

Nå har jeg vurdert forskjellige kartplotter og kommet fram til noen aktuelle modeller. Og det er

Intephase 169Cs

Raymarine 435i

Navman 5600

Men dere, hvem skal jeg velge!!  :nono: Kona sier "Bare en"

Er alle like bra? Er det kanskje noen jeg ikke har tenkt på?

Please kom med råd, og gjerne dere som har en av de nevnte plotterne.

Hilsen

Kirkes

:flag: Hei.

Nå har jeg vurdert forskjellige kartplotter og kommet fram til noen aktuelle modeller. Og det er

Intephase 169Cs

Raymarine 435i

Navman 5600

Selv valgte jeg Interphase 169 da jeg kjøpte plotter i våres pga:

1) Størrelsen og billedformat. 16:9 gjør at plotteren kan plasseres rett foran førerplassen (ihvertfall i min båt) uten å skygge for utsikt eller instrumenter.  

2) Bra prosessorhastighet  gjør at jeg kan gå med "baug opp" selv i relativt høye hastigheter uten at bildet blir hengende etter.

3) Quick release festebraket gjør at jeg enkelt kan løse ut plotteren fra feks. plassen nede og ta den med meg til en ekstra brakett oppe.

4) C-map kartbrikker

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Vi fikk inn Interph.Chart Master 11 CVS+ i sommer og er veldig fornøyd med den,

Samme her, den er utrolig lyssterk, samtidig som den har "night vision" som gjør at den ikke forstyrrer nattsynet under nattseilas. Og så har den aller siste type Risck  prosessor slik at den er lynrask ved skifte av zoomområde! Så har Intephase 169Cs samme data (selv med mindre skjerm), da er det bare en ting å si "Løp og kjøp"!

Lars H.

(med 6 års erfaring med Cetrek plotter)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Endte selv opp med Raymarine 435 (ikke "i"ntern, men ekstern antenne) ved innkjøp av nybåt i sommer. Mine grunner for det var:

1) Navionics Gold kartsystem (brikken 12G XL3 dekker kysten Gøteborg -> ca. Kr. Sund + nordre Danmark) - "må" ikke ha flere brikker, a-la C-map.

2) Mest for pengene i denne størrelsen så vidt jeg kunne se, og lyssterk skjerm

3) "Best i test"

Erfaring etter ca 50 timers gangtid i sommer:

- Rask oppdatering, plenty i alle fall opp til 32-33 knops marsjfart.

- Skjerm svært godt lesbar, også i direkte sollys.

- Enkel betjening, så godt som selvforklarende.

- Navionics kart er oversiktlige og lettleste (hadde C-map CF95 tidligere og dette er i alle fall et generasjonsskifte fra det systemet)

- Smart funksjon kalt "skjermforsterker" som sørger for å plassere fartøyet i motsatt ende av fartsretningen på skjermen hele tida, slik at en ser mest mulig foran seg.

Ikke minst var bestilling av plotter og kartbrikke fra www.marine.com kurant. Totalt kom dette på ca. 10k for plotter og XL3 kartbrikke 12G.

Har ikke erfaring med de andre plotterene som nevnes her, men det er det jo andre som har.

Løp & Kjøp  :yesnod:

Hei.

Har en NAVMAN 5500 (lillebror til 5600), og anbefaler gjerne Navman. Båtmagasinet testet 5500 i vår. her

Den har ikke den raskeste CPUen, men hvem sitter med hodet i kartet og bytter zoomskala når man kjører 30 knop? Da treffer man noe før eller siden - kartplotter eller papirkart.

Har du bensinmotor får du innebygd fuelflowmåler hvis du anskaffer en "flowtransducer" til ca 14-1500,- kr. Denne virker også som en meget nøyaktig tankmåler da den teller forbrukt drivstoff. (men som sagt det funker bare med bensinmotor da dieselmotorer har returslange for ubrukt diesel)

Hei.

Har en NAVMAN 5500 (lillebror til 5600), og anbefaler gjerne Navman. Båtmagasinet testet 5500 i vår. her

Den har ikke den raskeste CPUen, men hvem sitter med hodet i kartet og bytter zoomskala når man kjører 30 knop? Da treffer man noe før eller siden - kartplotter eller papirkart.

Der var testen ja - har ikke lest den tidligere. Den bekrefter i alle fall mitt inntrykk av R435. Når eneste anmerkning er at kartbrikken sitter hardt så er jeg beroliget. Skal uansett ikke forbi Gøteborg/Kristiansund eller langt sør i Danmark med det aller første...

Mener heller ikke at en skal sitte med hodet i plotteren, men når CPU'en er rask unngår du at den er i ferd med å laste nytt bilde når du kaster et blikk på den, eller akkurat når du skal inn en litt trang plass (Som min gamle SiTex gjorde til stadighet - til å fyke i flint av).

Jeg prøvde Raymarine i sommer, men jeg syns brukergrensesnittet på denne var helt håpløst.  Her måtte det leses og studeres for en hel del funksjoner.  Men det er klart, har man først lært det, så går det sikkert greit.

Selv har jeg hatt en Garmin GPSMAP 2006C i tre sesonger, og har vel knapt hatt behov for brukerhåndboken.  Svært fornøyd.  Et enkelt brukergrensesnitt bør vektlegges tungt når man skal benytte kartplotteren i all slags vær, også når det blåser og bølger som værst.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Du kunne ikke tenke deg Furuno da. God og  stor skjerm (10,4"),ultra-enkelt å bruke. Det eneste negative jeg har opplevd så langt er at track-ball (navigasjonskule for pekeren) ikke er for glad i møkkete fingre. Den glipper litt, men da er det bare og ta den ut og tørke av den. Solid hurtigbrakett, og du kan koble til alt mulig via ethernet/NavNet. Du får den både med Navionics og NT.

Bilde

Har du bensinmotor får du innebygd fuelflowmåler hvis du anskaffer en "flowtransducer" til ca 14-1500,- kr. Denne virker også som en meget nøyaktig tankmåler da den teller forbrukt drivstoff. (men som sagt det funker bare med bensinmotor da dieselmotorer har returslange for ubrukt diesel)

Hvis jeg skjønner deg riktig: Jeg har dieselretur til vannfilteret, ikke til tanken. Så lenge jeg kobler sensoren FØR filteret (mellom tank og filter) burde det vel funke? Eller?

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Jeg prøvde Raymarine i sommer, men jeg syns brukergrensesnittet på denne var helt håpløst.  Her måtte det leses og studeres for en hel del funksjoner.  Men det er klart, har man først lært det, så går det sikkert greit.

Da lurer jeg på hvilken Raymarine du prøvde? Finner du en med færre knotter og enklere betjening enn RC435 (som båtmagasinet også bemerket) så er jeg overrasket. Det spørs kanskje litt hvilke funksjoner en bruker når en er underveis. For min del er det stort sett zoom-knapp - annet er ikke nødvendig synes jeg.

Hvis jeg skjønner deg riktig: Jeg har dieselretur til vannfilteret, ikke til tanken. Så lenge jeg kobler sensoren FØR filteret (mellom tank og filter) burde det vel funke? Eller?

Såvidt jeg kan forstå vil da ikke forbruk pr time /NM vises (helt) riktig, men totalforbruket og restbeholdning i tanken vil bli riktig. Det bør dog nevnes at det BØR monteres et filter som tar minimum 40 mikron partikler før sensoren. Du får også kjøpt en ren flowmåler for et par tusenlapper. (Navman 2100)

Du kunne ikke tenke deg Furuno da. God og  stor skjerm (10,4"),ultra-enkelt å bruke. Det eneste negative jeg har opplevd så langt er at track-ball (navigasjonskule for pekeren) ikke er for glad i møkkete fingre. Den glipper litt, men da er det bare og ta den ut og tørke av den. Solid hurtigbrakett, og du kan koble til alt mulig via ethernet/NavNet. Du får den både med Navionics og NT.

Bilde

En har forsjellige bakgrunner og synspungter, men jeg er vil IKKE annbefale Furuno poltteren du viser på bilde. Opplever den som treg, meget ulogisk oppbygde menyer, info bokser som dekker for mye av radar/plotter bilde, etc etc. og pragramvare feil i NavNet som ikke blir fikset.  

Kort sakt   :puke:

Hvis du hovedsakelig skal kjøre med "nord opp" eller "kurs opp" bør du i hvert fall ikke kjøpe en plotter med liggende skjerm ala kinoformat (16-9 format). Kjøp en med stående skjerm slik at du ser mest mulig foran båten. Vær også obs på at en liggende skjerm gir et  betydelig mindre bilde enn en kvadratisk skjerm i samme størrelse fordi størrelsen måles diagonalt over skjermen, jfr. bildet på en "gammel" TV-skjerm med bildet på en skjerm i kinoformat i samme størrelse så ser du hva jeg mener.

Hvis du hovedsakelig skal kjøre med "nord opp" eller "kurs opp" bør du i hvert fall ikke kjøpe en plotter med liggende skjerm ala kinoformat (16-9 format). Kjøp en med stående skjerm slik at du ser mest mulig foran båten. Vær også obs på at en liggende skjerm gir et  betydelig mindre bilde enn en kvadratisk skjerm i samme størrelse fordi størrelsen måles diagonalt over skjermen, jfr. bildet på en "gammel" TV-skjerm med bildet på en skjerm i kinoformat i samme størrelse så ser du hva jeg mener.

:yesnod: :yesnod:

Helt enig her !

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...