giver Svart 11.November.2004 Link til dette innlegget Svart 11.November.2004 Hei Uansett gå får det du VIRKELIG vil ha. Det kan fort koste en del å gå via en "mellombels" løsning. 1. Du kjøper til full pris noe du kan leve med, men ikke det du egentlig ønsker deg. 2. Du må selge denne løsning til halv pris. 3. Du kjøper det du virkelig vil ha, og da til full pris. Jeg tror ikke det er noe å spare på dette. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 11.November.2004 Link til dette innlegget Svart 11.November.2004 En har forsjellige bakgrunner og synspungter, men jeg er vil IKKE annbefale Furuno poltteren du viser på bilde. Opplever den som treg, meget ulogisk oppbygde menyer, info bokser som dekker for mye av radar/plotter bilde, etc etc. og pragramvare feil i NavNet som ikke blir fikset. Kort sakt Ja, der er vel smaken som baken, delt..! Raymarine som nevnes har jeg ikke fått tjangs å prøve så mye. Men jeg har testet Simrad. Der kan vi snakke om surremenyer og tonnevis med med menyvalg. ¨ På Furunoen er det ikon som popper opp. Da velger man bare det ikonet som viser det man vil ha. Ekkolodd eller plotter. Eller tallpresentasjon av navdata. Og radar for de som har det. I tillegg er det ferdige opplegg som de har kalt hotpages som du kan mikse de forskjellige data. Jeg synes det er superenkelt. Det er som å sammenligne en HP med Casio-kalkis. Den er nok ikke raskere en f.eks. Simrad, men det velger jeg å godta, da Simraden koster 2-3 ggr. så mye, Alt etter modell.Har ikke opplevd nå softw. feil så langt. Hvilke feil er det snakk om...? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 11.November.2004 Link til dette innlegget Svart 11.November.2004 Hvis du hovedsakelig skal kjøre med "nord opp" eller "kurs opp" bør du i hvert fall ikke kjøpe en plotter med liggende skjerm ala kinoformat (16-9 format). Kjøp en med stående skjerm slik at du ser mest mulig foran båten. Vær også obs på at en liggende skjerm gir et betydelig mindre bilde enn en kvadratisk skjerm i samme størrelse fordi størrelsen måles diagonalt over skjermen, jfr. bildet på en "gammel" TV-skjerm med bildet på en skjerm i kinoformat i samme størrelse så ser du hva jeg mener.Ikke helt enig i dette. Hvis plotteren har mulighet til å kjøre med 2 kart i forskjellig målestokk på skjermen samtidig slik Raymarine C-serie har, da er det en fordel. Da får du 2 "stående skjermer". Dette er mitt favoritt oppsett. + baug opp og båt fast med 1/3 offsett i nedre del av skjermen. Ps. Skjermstørrelse måles vel på samme måte om den er liggende eller stående, diagonalen er jo den samme. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 11.November.2004 Link til dette innlegget Svart 11.November.2004 Ok, (var ikke helt med) Wide format på kartplotter ?? Har de begynt med det også ? Det skjønner jeg ikke helt vitsen med. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 12.November.2004 Link til dette innlegget Svart 12.November.2004 Ok, (var ikke helt med) Wide format på kartplotter ?? Har de begynt med det også ? Det skjønner jeg ikke helt vitsen med. Har heller ikke hørt om det. Er dette noe som er nytt ? Sitér dette innlegget Link to post
bph Svart 12.November.2004 Link til dette innlegget Svart 12.November.2004 Ja, der er vel smaken som baken, delt..! Raymarine som nevnes har jeg ikke fått tjangs å prøve så mye. Men jeg har testet Simrad. Der kan vi snakke om surremenyer og tonnevis med med menyvalg. ¨ På Furunoen er det ikon som popper opp. Da velger man bare det ikonet som viser det man vil ha. Ekkolodd eller plotter. Eller tallpresentasjon av navdata. Og radar for de som har det. I tillegg er det ferdige opplegg som de har kalt hotpages som du kan mikse de forskjellige data. Jeg synes det er superenkelt. Det er som å sammenligne en HP med Casio-kalkis. Den er nok ikke raskere en f.eks. Simrad, men det velger jeg å godta, da Simraden koster 2-3 ggr. så mye, Alt etter modell.Har ikke opplevd nå softw. feil så langt. Hvilke feil er det snakk om...? Feilen ligger i tilkobling av utstyr, har man 2 eller flere enheter er det ikke bare å koble til til nærmeste enhet. men i visse tilfeller vil må man koble til den enheten som er langt unna. eks. Kobler man radar kabelen i boksen som står ute, kan man ikke koble til en kursgiver fra kompass inne, selv om kurs giver står 10 cm fra boksen inne. Man må strekke kabel ut. Ellers så fryser bare kursen seg når radaren startes. Men jeg vet ikke hvordan den oppførers seg hvis man tar kursen fra GPS'n. Feilen har blitt rapportert til Furuno fabrikken av lokal furuno service mann, men nå har det gått 4-5 måneder uten at noe har skjedd. Men det er noe jeg nå ikke bryr meg om lenger. Sitér dette innlegget Link to post
kes Svart 12.November.2004 Link til dette innlegget Svart 12.November.2004 Både Seiwa og Interphase (og sikkert andre også) har i sitt nye modellspekter widescreen (16-9) kartplottere. Hvorfor må gudene vite! I tillegg ligger menyene oppe eller nede på skjermen, og da blir det ikke mye plass til det som er foran båten med "nord opp" eller "kurs opp" Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 12.November.2004 Link til dette innlegget Svart 12.November.2004 Både Seiwa og Interphase (og sikkert andre også) har i sitt nye modellspekter widescreen (16-9) kartplottere. Hvorfor må gudene vite!Jo fordi det lave formatet gjør at du ofte da kan montere plotteren der den hører hjemme. Nemlig rett foran deg uten å skygge for andre instrumenter og utsikt forøvrig. Ta deg en tur i båthavnene og se hvor de har måtte plassere sine 10 og 11" plottere. Hva er vitsen med en stor og dyr plotter hvis du må plassere den så langt unna deg at du må reise deg opp for å studere detaljer eller betjene plotteren. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
pete Svart 13.November.2004 Link til dette innlegget Svart 13.November.2004 Tar opp tråden. Lowrance Global Map 3300c har jeg sett på, bruker Navionics Gold kart. Utgangspunktet for meg er at plotteren vil bli montert på en pidestall rett foran rattet i cockpit. Det er et krav om at skjermen skal være leslig i sollys. Noen som har synspunkter på nevnte plotter? Sitér dette innlegget Link to post
Jan Rune Svart 14.November.2004 Link til dette innlegget Svart 14.November.2004 Hei. Nå har jeg vurdert forskjellige kartplotter og kommet fram til noen aktuelle modeller. Og det er Intephase 169Cs Raymarine 435i Navman 5600 Men dere, hvem skal jeg velge!! :nono: Kona sier "Bare en" Er alle like bra? Er det kanskje noen jeg ikke har tenkt på? Please kom med råd, og gjerne dere som har en av de nevnte plotterne. Hilsen Kirkes Jeg kjøpte i vår en Raymarine 435i som jeg har vært meget fornøyd med. Dette etter at jeg hadde lest div. tester, forhørt meg hos div. forhandlere, og hentet tips her på Baatplassen. Enkelt å montere selv, også å koble sammen med VHF-radioen. Meget brukervennlig. Enkelt og logisk tastatur og oversiktelige og brukervennlige menyer. Prosessor som oppdateres rakst, ingen problemer i forhold til stor fart. Bruker Navionics kart, hvor man ved kjøp av XL3 brikkene får svært mye kart for pengene sammenlignet med konkurrentene - dekker et svært stort område. Oversiktigelige og brukervennlige kart. Det er enkelt å zoome raskt ut og inn, for først å skaffe seg oversikt og peile ut kursen, deretter zoome inn for å få deltajer vedr. staker, lykter, holmer og skjær. Bl.a. gikk jeg i sommer for første gang fra Hordaland til Sørlandet. Jeg hadde utstyrt meg med papirkart for hele strekningen som en "bacup-løsning", men hadde vel knapt papirkartene framme. Det er penger å spare ved å sjekke ulike leverandører. Seatronics var billigst da jeg handlet i vår. Lykke til! jrs Sitér dette innlegget Jan Rune Link to post
Hemera Svart 23.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2005 Vurderer å anskaffe kartplotter før sesongen til vår 28 fots seilbåt. Har erfaring et par år med bærbar PC koblet med en Garmin GPS og MapTech kart. Dette kan bli en dyr løsning med ødelagte PCer over tid! Noen tips på hva som bør velges i dagens marked til en rimelig penge (<10.000) inkl. kart over Oslofjorden/Skagerak? Ev. noe brukt der ute? https://baatplassen.no/bildearkiv/4/4927/wanda1.jpg Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 23.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2005 (redigert) jeg hadde en Garmin 182Ci i Bitteliten II. Var godt fornøyd med den. Garmin kommer straks med en oppgradert versjon som heter 192C. Den har bedre skjerm og nytt utseende på knappene. Den burde du kunne få for rundt 10.000 inklusive kart. Mer info finner du pådenne tråden Det har skjedd veldig mye på skjermutvikling siste tiden. Det er særlig viktig om du får direkte sollys på skjermen. Skjermen på min 182Ci var uleselig i direkte sollys (sterk sol inn bakfra som lyste rett på plotteren). De nye skjermene til Garmin er visstnok mye bedre. Redigert 23.Februar.2005 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 23.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2005 Navionics har også en del bra plottere, f.eks 6 Sunshine.... . Fikk siste katalog fra Sleipner Motor i går og de har også en plotter uten skjerm "Mylty", dvs bare betjeninspanelet m/rom for kartbrikke. Skjerm kan du velge etter behov selv. Kan være kjekt å ha betjeningspanelet som tar liten plass nær seg og skjermen litt vekk på enkelte båter. De har også en håndholdt plotter 4C XS som er en bærbar sak som også kan tilkobles SVGA skjerm. Kan visstnok også brukes som navigator i bil... . Skal se litt mer på de på messa , tenkte jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.