Jarl-Espen Svart 5.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2011 Ifølge en test jeg leste på vg.no en gang ,var det visst ingen forskjell på iPad1 og ipad2 når det gjelder navionicskartet. Jeg har bare posetive tilbakemeldinger etter 2 langturer med min ipad2 Mvh Jarl-Espen Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 5.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2011 men Transas i Sverige har gitt ut en app, som heter Isailor. Kartene er ihvertfall mye bedre så langt jeg har kunne sett på sørlandskysten. Har hørt det samme, og når jeg får den IPAD som er bestilt for 3 uker siden skal jeg legge inn deg. Ellers med IPAD ting tar tid. Apple sliter ikke med salget. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
volvo_penta_ Svart 5.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2011 Ser det er noe som heter epad også, som har gps/3g. Gjør denne samme nytten hvis formålet er navionics bruk? Sitér dette innlegget Link to post
skage Svart 5.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2011 (redigert) Jeg kjøpte kart i går til sønnens ipad 2. Jeg kjøpte Europa Navionics( Navionics Europe HD) var det ca 350.- men så at norgeskarte kostet ca 500.- hvorfor slik forskjell i pris. Har bare prøvd hjemmefra og syntes dette ser veldig bra ut. Redigert 5.Juli.2011 av skage (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pimsoll Svart 14.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2011 Jeg har Danmarks kartet til Navionics, der får du med sørkysten av norge, danmark og litt av sverige. Perfekt til mitt bruk. Ipad 1 Fungerer helt topp men navionics. Litt blank i skjermen når sola kommer rett på, men stort sett greit å se. Har montert RamMount feste for enkelt å kunne ta med ipaden eller snu den som jeg vil (sitter eller står, se nett tv etc ..). Vurderer likevel en kartplotter, men de er dyre altså .. Sitér dette innlegget Link to post
pjotr Svart 14.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2011 Hei Pjotr. Jeg ser du har knop visning oppe til venstre i skjermen din. Hvordan fikk du til det? Mvh Jarl-Espen Det kommer helt av seg selv, så snart du er i bevegelse. Sitér dette innlegget Link to post
pjotr Svart 14.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2011 Ser det er noe som heter epad også, som har gps/3g. Gjør denne samme nytten hvis formålet er navionics bruk? Epad er en kinesisk variant av iPad, som kjører Android - altså et annet operativsystem. Jeg har ikke noe erfaring med Navionics her, men jeg ser at de tilbyr noe til Android (uten å vite noe mer om spesifikke modeller osv.). Jeg ville imidlertid styrt unna epad (les blant annet test her), og kjøpt iPad. Den gode nyheten er at du godt kan bruke en "eldre" iPad, altså førstegenerasjonens iPad. Kravet er at den har 3g-modem, for det er kun disse som har GPS. Disse er nok noe rimeligere enn iPad 2, som er siste generasjon. Sitér dette innlegget Link to post
pjotr Svart 15.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2011 Jeg kjøpte kart i går til sønnens ipad 2. Jeg kjøpte Europa Navionics( Navionics Europe HD) var det ca 350.- men så at norgeskarte kostet ca 500.- hvorfor slik forskjell i pris. Har bare prøvd hjemmefra og syntes dette ser veldig bra ut. Det er snakk om to forskjellige generasjoner av programmet - om du ser første setning i beskrivelsen til Norge-appen, så ser du at det kun er ment å være en oppdatering til de som allerede har kjøpt Norge. For alle andre, er det ingen grunn til å kjøpe denne lengre, nå får du den nye appen (med bølge nederst på ikonet) som dekker Europa. Sitér dette innlegget Link to post
nimba Svart 15.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2011 [[*]Batteriet på iPad-en fungerer i 3-5 timer med aktivt bruk. Noen som vet om det finnes en lader som gjør det mulig og benytte padden kontenuerlig , laderen min greier ikke å levere nok strøm når jeg bruker Navionics Appen , som følge av at den slår seg av . Ladingen går også utrolig tregt... Noen med samme erfaring ? Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
Pjolter Svart 15.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2011 Vil ikke en vanlig bil lader gjøre jobben? ( for iPad) Skal teste dette litt senere. syntes 3,5 timer var lite og litt rart. Kan jo bruke den i 10 timer på wifi/ 3g, se film, behandle bilder osv... Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Cirion Svart 15.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2011 Epad er en kinesisk variant av iPad, som kjører Android - altså et annet operativsystem. Jeg har ikke noe erfaring med Navionics her Jeg bruker Navionics på Galaxy Tab. Nydelig skjerm og varer 8-10t på batteri med wifi, gps og navionics med skjermen alltid på. Selv om jeg har en Garmin plotter ombord og PC med OpenCPN, ble Galaxy Tab'en fort min favoritt plotter. Bruker det orginale bil kit'et som har sugekopp feste. Så setter jeg den fast i nærheten av meg når jeg forflytter meg. Regner det, så bruker jeg mobilen med regnpose. Android mobil. Det fine med Navionics er at du kan installere det på alle enheter du har med samme konto uten å betale for det på nytt. Shoppet en Asus eeePad for noen dager siden, men der funker ikke Navionics enda. Gleder meg til å teste med enda større skjerm. Sitér dette innlegget Link to post
Luco Svart 15.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2011 Clas ohlsen har sigarett uttak 12v volt og 10watt som Ipad2 trenger, jeg betalte ca 150 kr. Den jeg kjøpte på DX-kina klarte ikke å lade under bruk. (beregnet på Iphone, 5watt) Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 15.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2011 Takk for bra tips Luco Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Careka Svart 15.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2011 Har brukt mine i-pads 1 fra Frankrike og nå ligger vi i Kiel. har både Navionics og Inavx, med egen Navionics kart og alt funker fint, Har dog ikke hatt de på så lenge at jeg har merka at jeg har hatt et strøm problem, men det skal jeg sjekke, jeg har brukt orginal lader på dem via inverter, på 150watt. Ellers må jeg si at de er vedig raske og bruke som planleggingsverktøy, i stendenfor å gjøre det samme på Raymarine plotteren/E90W. den er tungdreven og vanskelig og finne ut av i alle de menyvalgene du har. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
fredivar Svart 15.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2011 Transas har også kastet seg på Ipad bølgen: Nettsiden: http://isailor.us/ Transas er storleverandør av kartsystemer til det profesjonelle markedet med godkjente ECDIS til laste, passasjerskip etc. Sitér dette innlegget Link to post
Espen K Svart 15.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2011 Har brukt padbert som kartplotter hele veien fra Norge til Frankrike, ofte har papirkartene bare blitt liggende. Nesten litt trist.. Det mest negative er at skjermen er avhengig av varme fingre, noe som ikke alltid er så lett å få til undernattseilas i åpen båt. Det er jo gjerne der man trenger den mest, men det har blitt en del banning og steiking når skjermen tar helt av fordi man er våt og kald. Har brukt mappa til Quantum sails, som jeg festet borrelås på. Da kan jeg ha en i cockpiten, eller inne i kabinen om jeg vil se på tv. Sitér dette innlegget http://www.blueboatblog.com"Når dodøra sitter fast er det på tide å reve seil" - Jarle Andhøy Link to post
pjotr Svart 16.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2011 [[*]Batteriet på iPad-en fungerer i 3-5 timer med aktivt bruk. Noen som vet om det finnes en lader som gjør det mulig og benytte padden kontenuerlig , laderen min greier ikke å levere nok strøm når jeg bruker Navionics Appen , som følge av at den slår seg av . Ladingen går også utrolig tregt... Noen med samme erfaring ? iPad krever minimum 10 watts ladestrøm, og siden USB er 5-voltsbasert, må usbladerne være kraftigere enn 2 ampere. Jeg kjøpte en slik på Elkjøp, men som det nevnes er de tilgjengelig flere plasser - også på Apple.com. Vil ikke en vanlig bil lader gjøre jobben? ( for iPad) Skal teste dette litt senere. syntes 3,5 timer var lite og litt rart. Kan jo bruke den i 10 timer på wifi/ 3g, se film, behandle bilder osv... Mvh Pjolter Jeg har ikke målt tiden nøyaktig, og mente mellom 3 og 5 timer (kanskje mer mot det siste), ikke 3,5. Jeg er forsåvidt imponert over batteritiden, og jeg vil anta jeg klarer å skvise den over dette om jeg stiller lysstyrken på skjermen noe ned, samt deaktiverer pushmail og eventuelt 3G. Sitér dette innlegget Link to post
At-le Svart 16.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2011 (redigert) Hei. Har noen prøvde iNavX ??? ... http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10088849 At-le Redigert 16.Juli.2011 av At-le (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fjordseiler Svart 17.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2011 Har prisene skutt i været i senere tid, bealte vel bare noen hundrelapper for hd europa i juni, nå er det 7 ? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 18.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2011 (redigert) Transas har også kastet seg på Ipad bølgen: Nettsiden: http://isailor.us/ Lastet ned iSailor (greit med flere navigeringsprogrammer, må jo fylle opp den der iPaden) og betalte 175,- for strekningen Oslo-Ålesund. Fin pris Med Navionics på padda fra før ble det jo naturlig med en sammenligning. iSailor er tydeligvis et mer avansert program, kurs opp er på plass (sterkt savnet på Navionics) og en del kjekke innstillingsmuligheter (blant annet nattseilingsfunksjon, skjermbildet blir som et negativ, sjøen svart og detaljer, dybder og landområder går i grått og blått). Men. Ser at dybdene som oppgis på diverse grunner og lignende er betydelig dypere enn på kartet til Navionics F.eks. blir samme "grunne" rett ut for hjemmehavna mi markert som 29 meter dyp på iSailor og 10 meter dyp på Navionics. Jeg har selv sett grunna en klar dag, det er i alle fall ikke 29 meter ned dit. Sjekket med sjøkartet, 10 meter er riktig. Så jeg sjekket også opp flere andre grunner og dybder. I flere tilfeller varierte grunnene med opp mot 20 meter dypere hos iSailor. Ifølge sjøkartene er disse dybdene riktige hos Navionics. Litt synd i grunnen, da iSailor oppleves som et bedre program på mange områder, spesielt med tanke på funksjoner. I tillegg har iSailor ikke norske bokstaver (i alle fall ikke som jeg fikk til) i kartene og nyttige markeringer av forskjellige "land-ting". Høyde under broer og lignende er fraværende, ikkje kjekt om man har seilbåt. Det er Navionics gode på. Godt mulig iSailor er mer presis i forhold til sjøkartene andre steder i landet og i verden, men i alle fall i området rundt Stavanger synes jeg det var urovekkende upresist. Kurs opp og nattfunksjon kan ikke veie opp for smellen å gå på grunn over grunner markert som dype og gode der det gjerne bare er 2 meter dypt. For min del håper jeg på snarlig oppdatering av kartene til iSailor, først da er blir det aktuelt å begynne å bruke programmet. Inntil da fungerer Navionics fint, får heller leve med mangelen på kurs opp, selv om det er på tide at de får gjort noe med det. Moralen blir uansett; sjekk sjøkartene i tillegg til plotteren Har prisene skutt i været i senere tid Apple økte dessverre prisene på så og si alle apper og tjenester i månedskiftet juni/juli. Redigert 18.Juli.2011 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Exposure Svart 18.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2011 Men. Ser at dybdene som oppgis på diverse grunner og lignende er betydelig dypere enn på kartet til Navionics F.eks. blir samme "grunne" rett ut for hjemmehavna mi markert som 29 meter dyp på iSailor og 10 meter dyp på Navionics. Jeg har selv sett grunna en klar dag, det er i alle fall ikke 29 meter ned dit. Sjekket med sjøkartet, 10 meter er riktig. Så jeg sjekket også opp flere andre grunner og dybder. I flere tilfeller varierte grunnene med opp mot 20 meter dypere hos iSailor. Ifølge sjøkartene er disse dybdene riktige hos Navionics. Litt synd i grunnen, da iSailor oppleves som et bedre program på mange områder, spesielt med tanke på funksjoner. I tillegg har iSailor ikke norske bokstaver (i alle fall ikke som jeg fikk til) i kartene og nyttige markeringer av forskjellige "land-ting". Høyde under broer og lignende er fraværende, ikkje kjekt om man har seilbåt. Det er Navionics gode på. Sikker på at du har meter og ikke fot? Brohøyde, pluss mye mer, får du opp ved å trykke på brua. Prøv også å trykke på et fyr. Da skal du få opp blant annet en illustrasjon av fyrets lyskarakter. :) Har også installert både Navionics og iSailor. Begge har sine fordeler og ulemper. Dersom iSailor viser feil dybde vil jeg kalle det en vesentlig ulempe... Ex. Sitér dette innlegget D5L Link to post
Hakkannen Svart 18.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2011 Sikker på at du har meter og ikke fot? Ja, noe av det første jeg gjorde da programmet ble innstallert var å ta turen innom innstillingene. De fleste dybdene er riktige, men det at noen av dem er så forskjellige (i feil retning) er ikke bra. Eksempelet med 29 og 10 meter er et av de drøyeste feilene. Fant også flere andre dybdeforskjeller der dybden varierte mellom et par meter opp mot 20 meter i forskjell, noe som bekreftet min mistanke om at det er feil i kartene. Ser at flere broer er oppgitt, men ikke alle. Takk for tipset, skal trykke på fyrene og se Blir nok Navionics framover, kjenner jeg stoler mer på kartene i det programmet. Trist, da iSailor ser ut til å være et greit program. Det er også vesentlig bedre i pris nå som prisen på Navionics har økt så kraftig. Sitér dette innlegget Link to post
skage Svart 19.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2011 Jeg har tatt dette opp tidligere og fått svar Men. Jeg har ment at det ikke er mulig og benytte ipad 2 med kun wifi som kartplotter ute på sjøen. Må ha 3 g for og få gps tilkoblet. Håper at jeg tar feil og at de som sier at dette fungerer har rett. Men på min pad er dette ikke mulig så langt. Har noen inspill på dette. Har jo folk her på forumet som påstår at dette er mulig. Men instruksjonsboka på padden er 100% klar på dette punktet, wifi ikke mulig. Er stedsgjennkjennelse og gps det samme. Håper at noen kan komme med noen gode innspill på dette. Naturligvis har jeg kartet Navionics innsalert og kan jo se på dette men klarer ikke og få dennne fine røde pilen til og fungere uten trådløst nettverk, alt fungerer fint hjemme. Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 19.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2011 Har ikke testet IP2n min uten sim men den har jo en dedikert GPS brikke som fungerer uavhengig av wifi osv. Har man kartene til Navigon alt for bil lastetinn på Padn skal dette fungere. Har kun testet dette på iPhone. En gang tok jeg ut Sim kortet for å få bedre presisjon på posisoneringen. Basestasjonene overstyrte GPS posisjoneringen med stor misvisning som resultat. Spesielt merkbart ved Tofte/mølen/drøbak. Som sagt dette er kun verfifisert vha IP men the Pad burde respondere likt. Forøvrig verd å merke seg at ved worst case scenario (a la telenor sitt server trøbbel) vil man likevel kunne ringe alle nød numre om man tar ut sim kortet. Må ut i den situasjonen. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Pjolter Svart 21.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 Skage: Hvor lenge har du ventet? kan det være at hvis du tar ut SIM kortet, at den bruker veldig mye lengre tid på å finne din posisjon? Jeg har ikke testet selv, men må nesten gjøre det nå ser jeg :-) Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.