Jump to content

Auda, feil side av stakene.

småbåtentusiasten

Recommended Posts

De ble slept av vha en krysser og en tråler. En annen krysser var standby, men det sewr ikke ut på videoen som om de har en tamp ombord. Hadde de hatt det, og slått full bakk når den gled av, så hadde de vel unngått flausen....

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Hei Sleezy, please hold deg for god for å poste kommentarer som dette mot et annet medlem her på BP.

Tiltredes, og han det refereres til har stor innsikt, anbefaling fra meg er å roe ned,,en tar ikke råtta på noen fra Akershus, Oslo, bærum sågar Asker, og ja...er ikke moderator :lol:

Høfflighet må vi ha ellers får dere med meg å gjøre :lol: :lol: :lol:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

– Det var redningsskøyta som ga klarsignal til å trekke Laika av, sier Stangeland, som også klandrer Redningsselskapet for at det ikke ble lagt en sikkerhetsline fra yachtens baug til den andre redningsskøyta som lå ledig ved siden av. Dette tauet kunne holdt yachten tilbake da den ble trukket av skjæret, og dermed hindret kollisjonen med seilbåten S/Y «Killingø».

– Vi hadde lagt klar et tau i baugen som avtalt. Det kan vi dokumentere, sier Stangeland.

Hvis jeg ikke husker feil så vil aldri Redninsselskapet påtå seg noe ansvar i forbindelse med slike operasjoner, men her har det vært utvist et usedvanlig dårlig skjønn fra mannskapets side i planlegging håndteringen av denne operasjonen. Hadde de enda valgt denne båtførerprøven! :lipseal:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Hvis jeg ikke husker feil så vil aldri Redninsselskapet påtå seg noe ansvar i forbindelse med slike operasjoner, men her har det vært utvist et usedvanlig dårlig skjønn fra mannskapets side i planlegging håndteringen av denne operasjonen. Hadde de enda valgt denne båtførerprøven! :lipseal:

Redningsskøyta «Inge Steensland» fra Arendal har en annen versjon:

– Det var fartøyets eier som kom med redningsplanen. Da Kystverket sa det ikke var fare for forurensing, var det fartøyets eier som overtok ansvaret. Og det endelige klarsignalet ble gitt fra Laika, sier Magnar Opdal som er kaptein på redningsskøyta «Inge Steensland».

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Redningsskøyta «Inge Steensland» fra Arendal har en annen versjon:

– Det var fartøyets eier som kom med redningsplanen. Da Kystverket sa det ikke var fare for forurensing, var det fartøyets eier som overtok ansvaret. Og det endelige klarsignalet ble gitt fra Laika, sier Magnar Opdal som er kaptein på redningsskøyta «Inge Steensland».

Så her har man en profesjonell aktør med hue og ræva full av erfaring og sertifikater, samt en kaptein på yachten som vel er pålagt å ha noe tilsvarende, og allikevel så klarer de å fucke opp dette så totalt og på en så amatørmessig måte. Helt imponerende!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Uten å mene noe om det som har skjedd her, vil vanligvis et (forsøkt) avtrekk kun finne sted etter en klar godkjenning fra den assisterte/oppdragsgiver. Ved større/kommersielle jobber vil det typisk være en representant for forsikringsselskapet som tar denne avgjørelsen. Vi får bare vente og se hva som skjer her, dersom seilbåtens forsikrer mener at det som har skjedd er grovt uaktsomt, og at noen har et subjektivt ansvar. Da vil jeg tro at det er Laikas forsikring som får det kravet. Ellers må det tas over seilbåtens kasko. I beste fall er det jo ikke skjedd noen skade å snakke om.

Postet 24.05.11 14:47 Av Oteren

Håper seilbåten har kasko- forsikret båten. En skal ikke se bort fra at Fjåttselskapets eller Rømningselskapets forsikringsselskap unndrar seg å dekke skadene..... Eller?

"Oteren" kan du fortelle oss litt om behovet ditt for å omtale Redningsselskapet på denne måten....

Redigert av Confusius (see edit history)

"Oteren" kan du fortelle oss litt om behovet ditt for å omtale Redningsselskapet på denne måten....

Egentlig ikke. Som mye annet gjort i denne saken var ikke den kommentaren så veldig gjennomtenkt. Men jeg blir bare oppgitt at en uskyldig tredjepart, seilbåteieren, blir møtt med ansvarsfraskrivelse fra en profesjonell part, Redningsselskapet. De har gjort en profesjonell feil, er det noe tvil om det?

Jeg er total-medlem i selskapet. Fordi de gjør en viktig jobb. Ikke for at de så unødvendig er medvirkende til at en uskyldig tredjemanns seilbåt blir skadet.

Men kanskje jeg heller skal rette fokus mot en av de profilerte navngitte passasjerene på "Laika"?

Hvorfor er du så sår over en liten sleivete kommentar?

Auda....!

http://agderposten.no/article/20110525/LOKAL8/110529890/1005/ABONNEMENT

Kaptein Sigmund Stenersen hevder M/Y Laika traff skjæret i Ulvøysund i to knop søndag formiddag, og at kraftig regn som ga dårlig sikt var årsaken.

Dette skriver Fædrelandsvennen onsdag. Kapteinen fnyser av vitner som mener farten var høyere, samtidig som han refser redningsselskapet som bisto dem av grunna.

- Det regnet som bare juling, så jeg så ikke så mye. Det var dårlig sikt. Dessuten kom vi inn i en vanskelig vinkel,. Vi har kartmaskin, men tok ikke høyde for den. En kan ikke ha et øye på kartet og et på horisonten i slikt farvann. Jeg fulgte med på det som skjedde på utsiden og så ikke den røde staken. Jeg så bare den grønne. I den vinkelen vi kom inn, så jeg ikke at det var plass til å komme lengre til babord (venstre – inn mot land, red.anm.), sier Stenersen til Fædrelandsvennen.

Vitnene som hevder båten holdt fem-seks knop, fnyser han av.

- Vi kjørte inn i sundet med tre-fire knop, og bakket opp da vi så staken, slik at farten minket til ca to knop da vi gikk på grunn. De vitnene kan du ha for deg selv. Jeg vil ikke diskutere med dem, sier Stenersen til avisen.

Da båten ble dradd av land, traff den en seilbåt som lå på svai i sundet. Det mener kapteinen er Redningsselskapets skyld.

- I denne saken er det kun et element som avgjør: Hvorfor festet de ikke vaier foran? Det var den største tabben. Redningsselskapet gjorde ikke jobben sin, sier Stenersen til Fædrelandsvennen og innrømmer at han er arg på Redningsselskapet.

LES OG: Trukket av grunnen

Han sier videre at eieren av seilbåten ble bedt om å få taksert skaden, slik at de kan få gjord opp for seg. At de ikke tar ansvar avviser han, samtidig som han ikke legger skjul på at han ikke anser seilbåten som ble skadet for å være mye verdt.

- Det var en gamel holk, mener han.

NB: med "Auda" så syntes jeg dette var litt tynt.. er sikten så dårlig at man ikke ser staken så virker dette rimelig uforsvarlig spør du meg. Hvis det også er så trangt at man ikke kan se staker bør man enten planlegge litt bedre før man går inn i trangt farevann..eller kanskje stoppe opp?

Redigert av Risor23 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...