RanaPlast15 Svart 23.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2011 Godt eg har en gammel&liten båt,da blir min(e) fremtidige tabber til sjøs ikke gjenstand for offentlig oppmerksomhet Sitér dette innlegget Link to post
Kalle74 Svart 23.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2011 Yacht braste på grunn i Lillesand, det må være en kjedelig opplevelse.. De har hvertfall gjort skikkelig sjøklart, stolene på "Flybridge" står like godt selv med god slagside Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
DIYglenn Svart 23.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2011 Hvordan greide de å dundre inn i den seilskuta egentlig? Så de den ikke? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 23.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2011 Ble ikke Laika slept av grunnen av redningskrysseren da dette skjedde? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
egilwh Svart 23.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2011 De ble slept av vha en krysser og en tråler. En annen krysser var standby, men det sewr ikke ut på videoen som om de har en tamp ombord. Hadde de hatt det, og slått full bakk når den gled av, så hadde de vel unngått flausen.... Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
snorken Svart 23.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2011 Æ blir iallfaill godt kjeinnt på kysten når nåkka sånt skjer, førr æ bruka nætt (kart å sattelittbilda)+ egne elektroniske kart førr å finn ut kor det e. Det e ikkje så galt at det ikkje e godt førr nåkka. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 23.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2011 Ingen vil påta seg ansvaret for redningsoperasjonen Siste nytt i saken Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
CB. Svart 24.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2011 Hei Sleezy, please hold deg for god for å poste kommentarer som dette mot et annet medlem her på BP. Tiltredes, og han det refereres til har stor innsikt, anbefaling fra meg er å roe ned,,en tar ikke råtta på noen fra Akershus, Oslo, bærum sågar Asker, og ja...er ikke moderator Høfflighet må vi ha ellers får dere med meg å gjøre :lol: Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
hifo Svart 24.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2011 Ingen vil påta seg ansvaret for redningsoperasjonen Nå er jo komedien komplett. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Mouche Svart 24.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2011 – Det var redningsskøyta som ga klarsignal til å trekke Laika av, sier Stangeland, som også klandrer Redningsselskapet for at det ikke ble lagt en sikkerhetsline fra yachtens baug til den andre redningsskøyta som lå ledig ved siden av. Dette tauet kunne holdt yachten tilbake da den ble trukket av skjæret, og dermed hindret kollisjonen med seilbåten S/Y «Killingø». – Vi hadde lagt klar et tau i baugen som avtalt. Det kan vi dokumentere, sier Stangeland. Hvis jeg ikke husker feil så vil aldri Redninsselskapet påtå seg noe ansvar i forbindelse med slike operasjoner, men her har det vært utvist et usedvanlig dårlig skjønn fra mannskapets side i planlegging håndteringen av denne operasjonen. Hadde de enda valgt denne båtførerprøven! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Jawik Svart 24.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2011 ...en tar ikke råtta på noen fra... Pøh. Det er bare å nevne ordet....................Bavaria.....så detter de som visent løv Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
hifo Svart 24.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2011 Hvis jeg ikke husker feil så vil aldri Redninsselskapet påtå seg noe ansvar i forbindelse med slike operasjoner, men her har det vært utvist et usedvanlig dårlig skjønn fra mannskapets side i planlegging håndteringen av denne operasjonen. Hadde de enda valgt denne båtførerprøven! Redningsskøyta «Inge Steensland» fra Arendal har en annen versjon: – Det var fartøyets eier som kom med redningsplanen. Da Kystverket sa det ikke var fare for forurensing, var det fartøyets eier som overtok ansvaret. Og det endelige klarsignalet ble gitt fra Laika, sier Magnar Opdal som er kaptein på redningsskøyta «Inge Steensland». Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Aight Svart 24.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2011 Seilbåten som ble truffet har ligget for salg enstund. Finn Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 24.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2011 Redningsskøyta «Inge Steensland» fra Arendal har en annen versjon: – Det var fartøyets eier som kom med redningsplanen. Da Kystverket sa det ikke var fare for forurensing, var det fartøyets eier som overtok ansvaret. Og det endelige klarsignalet ble gitt fra Laika, sier Magnar Opdal som er kaptein på redningsskøyta «Inge Steensland». Så her har man en profesjonell aktør med hue og ræva full av erfaring og sertifikater, samt en kaptein på yachten som vel er pålagt å ha noe tilsvarende, og allikevel så klarer de å fucke opp dette så totalt og på en så amatørmessig måte. Helt imponerende! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
SeaRaymond Svart 24.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2011 Seilbåten som ble truffet har ligget for salg enstund. Hmmm... peisovn... husk ved når en skal ombord Sitér dette innlegget Link to post
Oteren Svart 24.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2011 Håper seilbåten har kasko- forsikret båten. En skal ikke se bort fra at Fjåttselskapets eller Rømningselskapets forsikringsselskap unndrar seg å dekke skadene..... Eller? Sitér dette innlegget Link to post
El Alferez Svart 24.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2011 Uten å mene noe om det som har skjedd her, vil vanligvis et (forsøkt) avtrekk kun finne sted etter en klar godkjenning fra den assisterte/oppdragsgiver. Ved større/kommersielle jobber vil det typisk være en representant for forsikringsselskapet som tar denne avgjørelsen. Vi får bare vente og se hva som skjer her, dersom seilbåtens forsikrer mener at det som har skjedd er grovt uaktsomt, og at noen har et subjektivt ansvar. Da vil jeg tro at det er Laikas forsikring som får det kravet. Ellers må det tas over seilbåtens kasko. I beste fall er det jo ikke skjedd noen skade å snakke om. Sitér dette innlegget Link to post
KDB Svart 24.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2011 Laika er slik eg kan se det den tidligere yachten til Johs Lunde. Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 24.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2011 Stakker Stangeland............ Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 24.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2011 Vet ikke om jeg syns så synd på Stangeland. Men i dette tilfelle var han kun med som passasjer og har for så vidt ingen ting med uhellet å gjøre. Selv om det er han som blir frofilert. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Tom Rør Svart 24.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2011 Det er jo litt latterlig at denne Stangeland skal bli dratt fram i denne saken i så stor grad, da han kun har chartret skuta, og ikke var fører eller eier. Spiller ingen rolle hva slags jobb han har hatt, eller hvor mye penger han har "lurt" til seg. Han kan ihvertfall ikke tas for denne grunnstøtingen. Sitér dette innlegget Link to post
kimosabi Svart 24.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2011 Fram med høygafler og brannfakler folkens. Stangeland skal lynsjes! Buuuuu! Sitér dette innlegget Link to post
Confusius Svart 25.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2011 (redigert) Postet 24.05.11 14:47 Av Oteren Håper seilbåten har kasko- forsikret båten. En skal ikke se bort fra at Fjåttselskapets eller Rømningselskapets forsikringsselskap unndrar seg å dekke skadene..... Eller? "Oteren" kan du fortelle oss litt om behovet ditt for å omtale Redningsselskapet på denne måten.... Redigert 25.Mai.2011 av Confusius (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Oteren Svart 25.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2011 "Oteren" kan du fortelle oss litt om behovet ditt for å omtale Redningsselskapet på denne måten.... Egentlig ikke. Som mye annet gjort i denne saken var ikke den kommentaren så veldig gjennomtenkt. Men jeg blir bare oppgitt at en uskyldig tredjepart, seilbåteieren, blir møtt med ansvarsfraskrivelse fra en profesjonell part, Redningsselskapet. De har gjort en profesjonell feil, er det noe tvil om det? Jeg er total-medlem i selskapet. Fordi de gjør en viktig jobb. Ikke for at de så unødvendig er medvirkende til at en uskyldig tredjemanns seilbåt blir skadet. Men kanskje jeg heller skal rette fokus mot en av de profilerte navngitte passasjerene på "Laika"? Hvorfor er du så sår over en liten sleivete kommentar? Sitér dette innlegget Link to post
Risor23 Svart 25.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2011 (redigert) Auda....! http://agderposten.no/article/20110525/LOKAL8/110529890/1005/ABONNEMENT Kaptein Sigmund Stenersen hevder M/Y Laika traff skjæret i Ulvøysund i to knop søndag formiddag, og at kraftig regn som ga dårlig sikt var årsaken. Dette skriver Fædrelandsvennen onsdag. Kapteinen fnyser av vitner som mener farten var høyere, samtidig som han refser redningsselskapet som bisto dem av grunna. - Det regnet som bare juling, så jeg så ikke så mye. Det var dårlig sikt. Dessuten kom vi inn i en vanskelig vinkel,. Vi har kartmaskin, men tok ikke høyde for den. En kan ikke ha et øye på kartet og et på horisonten i slikt farvann. Jeg fulgte med på det som skjedde på utsiden og så ikke den røde staken. Jeg så bare den grønne. I den vinkelen vi kom inn, så jeg ikke at det var plass til å komme lengre til babord (venstre – inn mot land, red.anm.), sier Stenersen til Fædrelandsvennen. Vitnene som hevder båten holdt fem-seks knop, fnyser han av. - Vi kjørte inn i sundet med tre-fire knop, og bakket opp da vi så staken, slik at farten minket til ca to knop da vi gikk på grunn. De vitnene kan du ha for deg selv. Jeg vil ikke diskutere med dem, sier Stenersen til avisen. Da båten ble dradd av land, traff den en seilbåt som lå på svai i sundet. Det mener kapteinen er Redningsselskapets skyld. - I denne saken er det kun et element som avgjør: Hvorfor festet de ikke vaier foran? Det var den største tabben. Redningsselskapet gjorde ikke jobben sin, sier Stenersen til Fædrelandsvennen og innrømmer at han er arg på Redningsselskapet. LES OG: Trukket av grunnen Han sier videre at eieren av seilbåten ble bedt om å få taksert skaden, slik at de kan få gjord opp for seg. At de ikke tar ansvar avviser han, samtidig som han ikke legger skjul på at han ikke anser seilbåten som ble skadet for å være mye verdt. - Det var en gamel holk, mener han. NB: med "Auda" så syntes jeg dette var litt tynt.. er sikten så dårlig at man ikke ser staken så virker dette rimelig uforsvarlig spør du meg. Hvis det også er så trangt at man ikke kan se staker bør man enten planlegge litt bedre før man går inn i trangt farevann..eller kanskje stoppe opp? Redigert 25.Mai.2011 av Risor23 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.