Jump to content

Auda, feil side av stakene.

småbåtentusiasten

Recommended Posts

Dessuten kom vi inn i en vanskelig vinkel,. Vi har kartmaskin, men tok ikke høyde for den. En kan ikke ha et øye på kartet og et på horisonten i slikt farvann. Jeg fulgte med på det som skjedde på utsiden og så ikke den røde staken. Jeg så bare den grønne.

Sitat slutt. Herregud så dårlig sjømanskap. Er det mulig. Etter det jeg har fått med meg , så var han ikke alene i båten. Var det så forbannet vanskelig å se , ja da bør man i det minste helst tilkalle en medpassasjer eller og se på plotteren hvor man er. Det er ikke farlig i 3-4 knop som de påstår de hadde. Jeg skulle tenkt mere rasjonelt med 1,5 i promille. :lipseal:

Var ikke seilbåten rimlig nybygd eller under bygging? Uansett bør de utelate å rakke ned på en båt man har idiot nok til å ødelegge.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Vel, vel og det å gå ut offentlig med å kalle den skadelidende 3.parts båt en holk som ikke er mye verdt er urelevant for saken og burde være unødvendig med slik kommentar, skaden blir vel uansett taksert. Lite verdt sammenlignet med yachten denne skipperen fører kanskje, men det burde ikke gi en rett å snakke slik nedlatende om annens eiendom. Den skadede seilbåten er utfra hva jeg har forstått selvbygget i eiers famile og ligger for salg grunnet dårlig helse, som sikkert gir manglende vedlikehold.

At det er dårlig sjømannskap det kan en nå riktig slå fast ,og var sikten sååå dårlig hvorfor seilte han da ikke på utsiden av Ulvøysund ???????

Å kalle seilbåten for gammel holk sier litt om personen rett ovenfra og ned .Hvis jeg husker rett er begge båtene fra 70 tallet så de er omtrent like gamle :puke:...og redningselskapet har gjort en gedigen tabbe med ikke å feste sleperen i baugen på Laika

Mener det er redningsselskapet som må ta ansvar for skadene på seilbåten det er tross alt de som gjør en betalt jobb som de ikke mestrer og tabber seg ut her .

Redigert av LALUNA II (see edit history)

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Det jeg lurer på er hvordan de klarer og kjøre seg så langt opp på en stein med 2 knops fart?? Skulle tro at det er ferdigmontert kjølruller på den grunnen jo.

Jeg har vært så "heldig" og gå på grunn med 78 fot båt selv i høyere fart en 2 knop og jeg klarte ikke og dra båten nermest opp av vannet av den grunn.Så nei jeg vil tro at farten har vært en del høyere ja,mulig ikke de vitnene er helt idioter alikavell.hehe

Den båten hadde vel heller aldri greid å klatre så opp på skjæret som bildene viser, uten å få betydlige skrogskader. Noe den vistnok ikke har fått.

Har nok noe med flo og fjære å gjøre. Noe som også ble nevnt i en av avisartiklene.

Båt på grunn på høyvann, bildene ble tatt på lavvann. Journalistisk scoop, ser mer dramatiskt ut.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Hvofor er det bare en kaptein (skipsfører) på et skip? Sågar lovfestet i de fleste og om ikke alle alle land?

Et stikkord her er ANSVAR.

Og hva betyr så det? Og når gjelder det? Gjaldt det også under avtrekket? For da var det jo minst TO kapteiner involvert.

Ble den ene kapteinen avløst fra sitt anvar og den andre overtok? Hvem bestemmer isåfall et slikt kapteinbytte?

Og til slutt; er avtrekk frivillig? Isåfall er det vel noen som beslutter en slik avgjørelse. Og hvem er det mon tro?

Stangeland, en av kapteinene, eieren, Redningsselskapet, Kystverket, Stoltenberg, Greenpeace eller Ari Behn.

I dette tilfelle avvek kapteinen ombord i Laika den avtalte planen om avtrekket som var å bruke motorene som brems og uten stopptrosse. Vistnok så var ikke motorene engang oppstartet forut for avtrekket iht. det som fremkom i media.

Min synsing :cheers_wine:

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Mener det er redningsselskapet som må ta ansvar for skadene på seilbåten det er tross alt de som gjør en betalt jobb som de ikke mestrer og tabber seg ut her .

Hvis jeg ikke husker feil så var det en sak hvor redninsselskapet slepte en seilbåt over en grunn og med betydelige skader på seilbåten og redningsselskapet påtok seg ikke noen skyld eller ansvar.

Fant denne saken mens jeg skriver og her fremkommer at redningsselskapet måtte tas til retten og der ble dømt til ansvar, gudskjelov!

Av linken fremkommer det at redninsselskapet har liten skrift i denne type avtaler om at de ikke påtar seg noe ansvar, men allikvel ble de dømt.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Frivakten er vel inne på noe her, hvem hadde ansvaret og ledelsen av operasjonen?

Kan vel tyde på at dette ikke har vært avklart. Er ikke gitt at det er RS som er ansvarlig, skippere/rederen/forsikringselskapet til Laika ville vel normalt søkt å ivareta Laikas interesse i det hele ved å være delaktig i planlegging av operasjonen? Har de godkjent opplegget så hviler vel noe anvar på dem også.

Og hvem var det som hyrte inn tråleren til å stå for slepet? Om det var Laika så detter vel enda mer av ansvaret over på Laika. Om det derimot var RS så stiller det seg noe anderledes. Skulle det være slik at det ikke er formalisert noen avtale mht. trålerens assistanse så er jo forvirringen komplett.....

Etter å ha sett videoen av slepet flere ganger ser det ut til at redningsskøyta "Inge Steensland" også hadde sleper og at denne gir motorkraft etter at tråleren har fått Laika klar av skjæret og dermed drar den mot seileren?

Antar det er ganske vanlig at ved et havari så ligger det i bunnen at den reddende engel ikke skal kunne holdes anvarlig om noe går galt under operasjonen så lenge man ikke opptrer skjødesløst.

Ellers synes jeg det er underlig at Stenersen som skipperen (og rederer?) på Laika i artikkelen i Fevennen henviser til Stangeland:

Stangeland sa jo til han som eier seilbåten at han skulle sende takstsmann om bord og vurdere skaden. Og komme tilbake til saken. Det burde jo være tydelig nok, sier Stenersen. Her er det ingen som har fraskrevet seg ansvar, sier Stenersen.

- Så Stangeland sa han tok ansvaret for skadene på seilbåten?

- Han foreslo å få takst på skaden. Det betyr jo at Stangeland ikke fraskriver seg noe ansvar når han vil ha takstmann om bord. sier Stenersen.

Stangeland er jo her kun som "charterer" og passasjer og har vel ikke noen som helst formell rolle i dette?

Må ellers flire litt av Stenersen når han refererer til seileren som "den gamle holken". Laika er bygget i 1973, seileren har riktignok ligget i Ulvøysund i mange år men ikke siden 1973 så det er vel ikke tvli om hvem av fartøyenen som er eldst.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Det kan se ut til at Sjøfartsdirektoratet har hatt en riktig vurdering når de ikke har innvilget dispensasjon fra sertifikatkravene for denne "kapteinen". Det er forskjell på å kjøre langtransport og å være drosjesjåfør f.eks i Paris.

Det å ha vært kaptein i Nordsjøen gjør en ikke nødvendigvis til noen "ekspert" på navigasjon mellom holmer og skjær. I dette tilfellet har ikke "kapteinen" hatt den nødvendige trygghet/erfaring i kystseilas til å unngå et sammenstøt med Moder Jord i et landskap som for de fleste virker oversiktelig og greit (etter det jeg har forstått fra andre; jeg har ikke selv funnet fram angjeldende kart). Hvis man fører og navigerer "as you go", blir man raskt på etterskudd. Det er fort gjort å gjøre et feilt leivalg om man ikke har gjort sine forberedelser for seilasen. Enkelte bruker også millimetermål når de skal passere grunner. Hvis båten stikker 2,4 meter, så virker det for enkelte som om det er helt greit å feie over en 2,5 meters grunne. Det blir lett for små marginer av sånt.

Undertegnede er på ingen måte profesjonell; ei heller proff,og da hender det tid om annen at jeg blir litt usikker på på hvor jeg er. Da slakker jeg opp, eventuelt stanser helt opp. Det hender at jeg blir litt usikker på hvordan jeg skal passere ett eller flere merker, og da gjør jeg det samme. For øvrig er dybdemåleren min "beste" venn ombord. Den har "gruntvanns-alarmen" satt på 6 meter, og derfra skjerper jeg sansene betraktelig.

Interessant at "kapteinen" fører køllen sin så høyt i dette tilfellet..... og kommentaren om seilbåten - om den er riktig referert - virker jo en smule "ovenfra og ned"......

Avslutningsvis ser jeg INGEN grunn til at myndighetene IKKE skal reagere på en eller annen måte

overfor "kapteinen" som ikke har papirer på at han ER kaptein på et slikt skip.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...