pyrre Startet 22.Mai.2011 Link til dette innlegget Startet 22.Mai.2011 koblet i dag opp anlegget i båten. alt fungerte helt fint helt til jeg startet. da kom det en piping som ble sterkere og sterkere ved mere gasspådrag. hva er enkleste måte å få bort dette på? legger ledninger direkte til batteriene? eller er der en anne måte jeg kan gjøre det på? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 22.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2011 Legg alle høyttaler-ledninger så langt unna motoren som mulig. Jeg reiner med at du har bensinmotor? Det er ofte slik, siden det er ganske mye spenninger i coilen. Sitér dette innlegget Link to post
Double Weber Svart 22.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2011 Tror det kommer av at en av signalkablene ligger sammen med strømkabelen. Når en rigger anlegg i bil vet jeg ihvertfall at de trekker signalkabler på den ene siden av bilen, også legger de strømkabelen på andre siden. Feks hvis du har en forsterker i bagasjerommet. Da må en trekke strømmen fra batteriet på den ene siden av bilen og phono-kabelen til spilleren på andre siden. Hvis ikke kan en få pipelyd som følger motorens turtall. Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
SeaRaymond Svart 22.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2011 Er ikke dette det som kalles "dynamostøy"? Siden lyden frekventerer turtall på motor/dynamo... Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 22.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2011 Kan også hjelpe å trekke kablene i rør for å få de mest mulig isolert. Sitér dette innlegget Link to post
skhauge Svart 22.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2011 Signal og strøm kabler sammen er nok beste tips. Jording et annet. Er begge deler gjort rett burde det ikkje suse. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 22.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2011 sammen Sitér dette innlegget Link to post
Julie III Svart 22.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2011 (redigert) Sjekk også for jordingsfeil. Vet ikke hvor stort anlegg du har, men prøv å strekke en tykk nok kabel rett fra minus... Dette har vært årsaken til eksakt samme symptomer du nevner her i et par biler jeg har "fikset". Exit: Brukte litt lang tid på svaret og ser skhauge nevner jording:) Redigert 22.Mai.2011 av Julie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Julie III Svart 22.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2011 sammen signalkabler og strømførende ligger inntil hverandre Sitér dette innlegget Link to post
ghertzbe Svart 23.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2011 kan være elektrisk støy fra dynamoen, noen bilstereoer er ikke laget med "glatting" av strømforsyningen. En elektrolyttkondensator som tåler spenningen mellom pluss og minus koblet i paralell med strømmen inn til stereoen kan dempe støyen. https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=67-585-77&toc=0 Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 24.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2011 Dette problemet ditt kan ha mange årsaker.Har du forsterker tilkoplet? Prøv i så fall å koble av signalkabel til denne og hør. Er den borte da leter du ved spilleren. Har vært borti mye av det der. Og noen ganger er løsningen ny cd spiller. Har spilleren vært brukt før og kanskje spilt litt i meste laget,kan den interne støydempingen i spilleren være ødelagt. Dvs noen små kondensatorer eller lignende. Mange litt bedre forsterkere kan velge mellom "common" eller Floating ground. Prøv deg fram. Signalkabler i seg selv kan gi mye hodeverk. Noen er rett og slett for dårlig skjermet. En gang ble jeg kvitt problemet ved å lodde en "jording " på selve signalpluggen og koble denne til minus. Har hatt store anlegg i bil i ungdommen, og det endte med at alt av kabler lå i egne trekkerør. Men..............hadde jeg hatt råd hadde jeg satsa på ny dynamo. Hva er alder på denne? En annen ting .Har du LED lys i båten.Dette kan også skape piping.Særlig dimmere. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 24.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2011 Dette kan være børstestøy fra dynamoen. Slik støy kan ganske så effektivt fjernes med noen små billige støydempingskondensatorer som en får kjøpt hos en bilrekvisitaforetning som selger bilstereo. Har en skilledioder, kan en også sette på slike kondensatorer på utgangen av en slik. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
HansT Svart 24.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2011 Hei. Ser mange nevner det her med jording, men det som var problemet i min bil var et selve spilleren var dårlig jordet og det løste jeg ved å trekke en kabel fra minus pol på batt. og koble fast rett på chassiet til spillern.Er gjerne en liten skrue eller ett lite skrue hull bak på spillerene som du kan feste denne kabelen til. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.