Jump to content

Arvor 215 med 100Hk VW 4 syl. 2008 modell, nå vil den ikke starte


kjetil77

Recommended Posts

Har en Arvor 215 med 100 Hk Volkswagen 4 syl. 2008 modell. Nå vil den ikke starte. Har ladet opp baterriet.

Den bare tjinner men får ikke starte.

Jeg har montert nytt diesel filter. Hadde mistanke at det kunne vært drit i filteret.

For meg virke det som at motoren ikke får diesel.

 

Er det som vet hva som kan være galt?

Link to post
Share on other sites

Det vet jeg desverre ikke.

I fra tanken så går det en slange til ett filter/vannavskiller og videre slange til fuelfilterert. På toppen av vannavskilleren/filterert, er det en slags pumpe. Har trykket litt på den, men ser ikke ut som det skjer noe. Regner med at det er denne som skal pumpes med for å få fuel i systemet, vist det er kommet inn luft.

I manualen, så står det at når teningen er på så vil den pumpe automatisk fuel i fuelfilterert. men det virke som at dette ikke skjer.

Link to post
Share on other sites

Er nok bare luft i systemet ditt

 

Fyll opp filteret med diesel. Skru opp lufteskruen på toppen av filteret og pump med den manuelle pumpa til lufta er borte. Hvis det er "gammeldagse" dyser på motoren kan det være du må lufte på dysene også. Lykke til :)

Link to post
Share on other sites

Takk for svar.

Det er en pumpe som er oppå vannutskiller/grovfilter. Er dette pumpen som må pumpes?

Er ingen andre pumper som jeg ser. Muligens at denne vannuskilleren er full av drit.

Er ikke så flink med motor, men hvor ligger disse dysene?

Link to post
Share on other sites

Eller er det slik å forstå at det ikke kommer noe? Isåfall må du forsikre deg om at det faktisk er åpent, når du pumper skal du tydlig kjenne motstand, særs idet du stenger luftingen. tror du skal prøve å pumpe så raskt du kan, kanskje har denne primepumpen vanskelig med å ta. Har du forfilter (vannutskillerfilter)Sikker på at du ikke har glemt å åpne tilførsel eller noe?

Link to post
Share on other sites

Det er et forfilter/vannutskiller. På toppen av denne er det en pumpe, den har jeg pumpet på og prøvt å få ut luft, men ingenting skjer. Har løsnet den lufte skruen på diesel filteret, men ingen luft eller fuel kommer ut.

 

Kan det være noe med startmotoren?

 

 

 

Har skiftet diesel filter etter at jeg hadde båten på slippen, da jeg regnet med at det kunne være tett. Men det hjalp ikke.

 

Nå står det i manualen, at etter å skiftet fuel filter, skal tenningen være på en stund, slik at dieselen pumpes i systemet.

 

 

Turtalet skal virke slik at ved start så får den et turtall på litt over 1000 omdr., og etter 1-2 minutter så detter turtallet litt. Dette har ikke skjedd i det senere tid, den har ikke gått ned med turtallet etter start.

Dette skjedde også i vinter, da det kaldt.

 

Den siste oppstarten jeg hadde så fikk jeg et veldig lavt turtall. Og den steg ikke til normal turtall. Det var da jeg fikk båten på sjøen etter slipping.

Link to post
Share on other sites

det kan høres ut som at du har en elektrisk forpumpe, da er sikkert prosedyren at du skal hga lufte skruen åpen, sette på tenningen, da skal denne pumpen starte, den går vel kanskje i 10 sekunder, dette hører du. Om det ikke kommer diesel, gjenta prosedyren flere ganger, steng lufteskruen i strålen. Om startmotoren dreier motor er den nok ok, dieseltilførsel har ingen ting med startmotor å gjøre. Men det er klart, har du kinnet mye, kan det begynne å bli dårlig med strøm, men det merker du om startmotoren begynner å dra motor dårligere.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

vil bare nevne dette er 5 syl ikke 4.

 

kopi fra bruker manual:

 

Skifte av filterelementet

Slå av motoren (enkeltfilter),eller slå om

på det andre filteret (dobbeltlfilter).

Skru av de 4 skruene i lokket og ta av

lokket.

Ta ut filterkassetten.

Ta filterinnsatsen ut med bøylen.

Legg inn det nye filterelementet.

Legg filterkassetten på filterelementet.

Kontroller tetningen i lokket med hensyn

til skade og sjekk at den sitter riktig i lokket.

Merk

Tetningen må skiftes ut,hvis den oppviser

skade.

Sett på lokket med tetningen og skru fast

skruene over kryss.

Merk

Etter at filterelementet er skiftet ut,er det

ikke nødvendig å lufte ut drivstoffsystemet.

Vri tenningsnøkkelen i stilling 2 (ON) - se

side 19 - og hold den i denne stillingen i ca.

1 minutt. Slik oppnås det at den elektriske

drivstoffpumpen arbeider og at drivstoffsystemet

fylles med dieselolje. Start nå motoren og gjennomfør en

visuell kontroll for å sikre at drivstoffanlegget

er tett.

Slipp under ingen omstendigheter

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...