kjetil77 Startet 22.Mai.2011 Del på Facebook Startet 22.Mai.2011 Har en Arvor 215 med 100 Hk Volkswagen 4 syl. 2008 modell. Nå vil den ikke starte. Har ladet opp baterriet. Den bare tjinner men får ikke starte. Jeg har montert nytt diesel filter. Hadde mistanke at det kunne vært drit i filteret. For meg virke det som at motoren ikke får diesel. Er det som vet hva som kan være galt? Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 22.Mai.2011 Del på Facebook Svart 22.Mai.2011 (redigert) Er det en slik motor der du kan skru opp mutteren ved dysene i motoren for å lufte? I tilfelle kan du jo se om det kommer diesel der. Redigert 22.Mai.2011 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kjetil77 Svart 22.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2011 Det vet jeg desverre ikke. I fra tanken så går det en slange til ett filter/vannavskiller og videre slange til fuelfilterert. På toppen av vannavskilleren/filterert, er det en slags pumpe. Har trykket litt på den, men ser ikke ut som det skjer noe. Regner med at det er denne som skal pumpes med for å få fuel i systemet, vist det er kommet inn luft. I manualen, så står det at når teningen er på så vil den pumpe automatisk fuel i fuelfilterert. men det virke som at dette ikke skjer. Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 22.Mai.2011 Del på Facebook Svart 22.Mai.2011 (redigert) Er det noe låt i den da? Kan du ha kommet borti ledninger som går inn til den? Elektrisk sikring OK? Redigert 22.Mai.2011 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kjetil77 Svart 22.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2011 Var i båten nå, men helt død. Det som er rart er at jeg ikke har skrudd eller gjort noe som kan foresake dette. Kun skiftet olje, oljefilter og fuelfilter. Får ta kontakt med et verskted. Men takk for svar. Sitér dette innlegget Link to post
fleggis Svart 22.Mai.2011 Del på Facebook Svart 22.Mai.2011 Er nok bare luft i systemet ditt Fyll opp filteret med diesel. Skru opp lufteskruen på toppen av filteret og pump med den manuelle pumpa til lufta er borte. Hvis det er "gammeldagse" dyser på motoren kan det være du må lufte på dysene også. Lykke til :) Sitér dette innlegget Link to post
kjetil77 Svart 22.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2011 Takk for svar. Det er en pumpe som er oppå vannutskiller/grovfilter. Er dette pumpen som må pumpes? Er ingen andre pumper som jeg ser. Muligens at denne vannuskilleren er full av drit. Er ikke så flink med motor, men hvor ligger disse dysene? Sitér dette innlegget Link to post
fleggis Svart 22.Mai.2011 Del på Facebook Svart 22.Mai.2011 Er det denne type motor du har? Sitér dette innlegget Link to post
kjetil77 Svart 22.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2011 Det stemme. Akkuratt lik den. Sitér dette innlegget Link to post
kjetil77 Svart 22.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2011 Har du bilde av fuel filteret, og der man skal pumpe fuel inn i motoren. Sitér dette innlegget Link to post
fleggis Svart 22.Mai.2011 Del på Facebook Svart 22.Mai.2011 Nix, bare et bilde jeg rappa fra finn.no Tror du skal konsentrere deg om filteret, er ikke gammeldagse dyser på denne Sitér dette innlegget Link to post
kjetil77 Svart 22.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2011 Flott. Takk for svar og hjelp. Forstår bare ikke at når jeg pumpet så kom det ikke ut luft eller diesel bobbler. Og jeg hadde jeg åpnet den skruen oppå fuel filteret Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 22.Mai.2011 Del på Facebook Svart 22.Mai.2011 Dersom jeg forstår deg rett kommer det bare ren luftfri diesel ut lufteskruen når du pumper? Da skal du stenge skruen akkurat idet strålen kommer ut, da er filteret luftet skikkelig. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 22.Mai.2011 Del på Facebook Svart 22.Mai.2011 Eller er det slik å forstå at det ikke kommer noe? Isåfall må du forsikre deg om at det faktisk er åpent, når du pumper skal du tydlig kjenne motstand, særs idet du stenger luftingen. tror du skal prøve å pumpe så raskt du kan, kanskje har denne primepumpen vanskelig med å ta. Har du forfilter (vannutskillerfilter)Sikker på at du ikke har glemt å åpne tilførsel eller noe? Sitér dette innlegget Link to post
kjetil77 Svart 22.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2011 Det er et forfilter/vannutskiller. På toppen av denne er det en pumpe, den har jeg pumpet på og prøvt å få ut luft, men ingenting skjer. Har løsnet den lufte skruen på diesel filteret, men ingen luft eller fuel kommer ut. Kan det være noe med startmotoren? Har skiftet diesel filter etter at jeg hadde båten på slippen, da jeg regnet med at det kunne være tett. Men det hjalp ikke. Nå står det i manualen, at etter å skiftet fuel filter, skal tenningen være på en stund, slik at dieselen pumpes i systemet. Turtalet skal virke slik at ved start så får den et turtall på litt over 1000 omdr., og etter 1-2 minutter så detter turtallet litt. Dette har ikke skjedd i det senere tid, den har ikke gått ned med turtallet etter start. Dette skjedde også i vinter, da det kaldt. Den siste oppstarten jeg hadde så fikk jeg et veldig lavt turtall. Og den steg ikke til normal turtall. Det var da jeg fikk båten på sjøen etter slipping. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 22.Mai.2011 Del på Facebook Svart 22.Mai.2011 det kan høres ut som at du har en elektrisk forpumpe, da er sikkert prosedyren at du skal hga lufte skruen åpen, sette på tenningen, da skal denne pumpen starte, den går vel kanskje i 10 sekunder, dette hører du. Om det ikke kommer diesel, gjenta prosedyren flere ganger, steng lufteskruen i strålen. Om startmotoren dreier motor er den nok ok, dieseltilførsel har ingen ting med startmotor å gjøre. Men det er klart, har du kinnet mye, kan det begynne å bli dårlig med strøm, men det merker du om startmotoren begynner å dra motor dårligere. Sitér dette innlegget Link to post
kjetil77 Svart 23.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2011 Takk fo svar. Da har jeg levert båten på verskted. Sitér dette innlegget Link to post
kigs Svart 20.August.2011 Del på Facebook Svart 20.August.2011 vil bare nevne dette er 5 syl ikke 4. kopi fra bruker manual: Skifte av filterelementet Slå av motoren (enkeltfilter),eller slå om på det andre filteret (dobbeltlfilter). Skru av de 4 skruene i lokket og ta av lokket. Ta ut filterkassetten. Ta filterinnsatsen ut med bøylen. Legg inn det nye filterelementet. Legg filterkassetten på filterelementet. Kontroller tetningen i lokket med hensyn til skade og sjekk at den sitter riktig i lokket. Merk Tetningen må skiftes ut,hvis den oppviser skade. Sett på lokket med tetningen og skru fast skruene over kryss. Merk Etter at filterelementet er skiftet ut,er det ikke nødvendig å lufte ut drivstoffsystemet. Vri tenningsnøkkelen i stilling 2 (ON) - se side 19 - og hold den i denne stillingen i ca. 1 minutt. Slik oppnås det at den elektriske drivstoffpumpen arbeider og at drivstoffsystemet fylles med dieselolje. Start nå motoren og gjennomfør en visuell kontroll for å sikre at drivstoffanlegget er tett. Slipp under ingen omstendigheter Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.