Jump to content

Sprekk i ror på Jeanneau Sun-Fizz fra 1985

thomassv

Recommended Posts

• 4 uker senere...

Hei, igjen.

Nå har jeg skrapt ned roret og det har hengt til tørk på båten i drøye 3 uker. Problemet er at det ikke ser ut til å tørke skikkelig - det er fremdeles en "flekk" i bakkant av roret som ikke er tørket. Området det er snakk om er ca 7 cm høyt og strekker seg ca 2 cm innover på roret. Det virker også som treverket er litt "kaldt" i toppen av roret, i forkant rundt innfestingen.

For å forsterke roret har jeg fått laget 4 beslag som som er ca. 2x5x 15 cm og som skal skrus sammen, to på begge sider av roret. Boltene vil da gå igjennom festene til rorstammen. Beslagene vil også sørge for at sprekken i forkant av roret lukkes (og så skal den limes, selvsagt)

Tiden går og jeg lure på hva jeg skal gjøre. Er roret "tørt nok" slik at jeg kan lime, prime, og male? Vil lim/primer feste? Og hvordan går det til vinteren hvor jeg skal ligge i boblehavn igjen - dersom det fremdeles er litt fukt igjen inne i roret? Er det realistisk at et gammelt treror noen gang blir helt tørt?

Hilsen en litt frustrert båteier

fukt_i_roret.jpg

Har du pusset bort all glassfiberen som ligger utenpå treverket?

Fremgangsmåten jeg har lest i flere bøker er:

Demonter roret og legg det flatt på noen bukker, borr hull med ca 5cm mellomrom i hele roret og la det tørke i ca 1 uke. Tørkeprossesen kan fremskyndes med ekstra varme.

Fyll alle hullene med fortykket epoxy, bruk en stor sprøyte.

Dekk hele roret med 2-3lag 300g glassfiber.

Sparkle, prime og bunnstoff.

Jeg har ett lite forslag til deg. Dekk over roret med en presenning slik at det er god plass for luftsirkulasjon og sett inn en vifteovn på bakken. Lag hull så luft kan komme inn ved viften, og så et hull øverst som slipper ut varmluft og damp. Etter en uke, er roret tørt nok. Sprekkene må du frese eller skjære opp med en håndholdt sirkelsag, for å få feste for limet. Bredden på et sirkelsag er vel ca 3mm, så du må kanskje skjære bredere enn det for å få rene flater. Merk opp på begge sider av sprekken hvor bredt du må skjære for å få friskt treverk. Lag så innfellingsbiter i tre med riktig bredde.(for å måle riktig bredde er det kanskje nødvendig å midlertidig skru sprekken sammen). Der hvor du har borret hull, vil jeg anbefale å lime inn treplugger, hvor hullene er større enn 5mm. Når alt er klart, limer og skrur du sammen innfellingsbiten i sprekkene med epoxylim, treplugger og epoxy i store hull, og fyller små hull med epoxysparkel. Nest dag pusser du roret så det er gjevnt, og feller inn beslagene dine så overflaten blir gjevn. Deretter legger du ett epoxy lag over hele roret. Når dette er tørt, pusser du igjen og legger på 2 duker med glassfiber og metter med epoxy. Nå er det bare vanlig behandling som gjenstår med epoxyprimer og bunnstoff.

Vedrørende restfuktighet som er i roret vil det ikke skape noe problem for treverket, så lenge båten er i vannet. Heller ikke noe problem med bobleanlegg.

Utfordringen, er å få det tett rundt rorstammen. Etter at roret er ferdig herdet, bør du pusse lett, og legge en fleksibel fuge mellom rorstammen og epoxyen.

Redigert av Vidar B (see edit history)

Takk for nyttige forslag Vidar B! Etter mye om og men har jeg tatt av roret og levert det til en som har oppvarmet garasje :-) Når roret er tørt vil han legge på epoxy og glassfiber+antipest. Deretter vil jeg feste beslagene utenpå, med silicone i hullene før jeg maler over med bunnstoff. Da håper jeg at roret vil holde i mange år fremover.

Hva tror dere - er jeg på rett vei??

Thomas

Ja selvfølgelig er du på rett vei. Men jeg har ett lite forslag vedrørende beslagene dine. Du vil montere dem utenpå roret, og det kan du godt gjøre. Men monter disse før du tar på antipest, lim beslagene og boltene med sicaflex eller tex 7. eller enda bedre lim med epoxy. Sparkl overgangen mellom beslagene og rorflaten slik at du får en gjevn vannstrøm over hele roret.

• 1 år senere...

Jeg har akkurat samme problemet på mitt ror, tidligere eier har lagt på epoxy og duk på roret, men det har tydligvis ikke vært tørt nok for det er nå sprukket i fremkant.

Tenker å slipe det helt ned, demontere det og ta det hjem til tørk før jeg legger nye lag med epoxy og duk. Problemet er at jeg tror rorakslingen er for lang til at jeg får det av mens båten er på land. Har ikke målt nøyaktig, men er det noen som vet?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...