Jump to content

Oljelekkasje på Cummins diesel 4,2 l

Trondwi

Recommended Posts

Jeg er ekstremt lite motorkyndig og det er sjeldent at jeg åpner motordekselet på båten. I forbindelse med mulig behov for å legge op en ny minusledning, gjorde jeg det i idag - synet var ikke vakkert!

Jeg har en "nesten ny" Cummins diesel (ca 450 timer - såvidt to år gammel) som det tydeligvis har skjedd noe helt feil med. Vi kjører som regel svært bedagelig (4-6 knop), men i går ettermiddag dro vi den opp i tilnærmet full fart i snaue 10 minutter etter ca 1,5 times tøffetur.

motor2.jpg

Det er lekket ut svært lite olje, ikke nok til at det har rent ned på dørken en gang og peilepinnen viser at det ikke har minket noe. Det som virkelig er litt skremmende, er at det ser ut til at oljen virkelig har sprutet ut:

motor1.jpg

Den manuelle motorromspumpen m.m. har fått oljeflekker og det er da ingen vifte i motorommet som skulle ha muliggjort dette? Så, hva i allverden kan dette skyldes og hva er det som er feil? En pakning som er gått? Det er på styrbord side av motoren - og jeg har ikke våget å starte den etter at jeg fikk se dette.

Trond

Kjenner ikke motoren din så godt, men det er tydelig at oljen har tilsølt eksosmanifolden. Er det deksel på motoren slik at du ikke kan se tydelig ovenfra?

Dersom disse fortsatt er like BMW/mercruiser 636 går det et oljerør koplet med banjobolter til hver topp for smøring av vippearmer. Disse sitter mellom topplokkdeksel og vannmnanifold. Jeg har hørt om lekkasjer her tidligere.

Ellers kan det stamme vel stamme fra topplokkdekselpakningen eller turboen, men det blir mer usannsynlig.

Jeg ville tatt av evt. deksel og startet opp. Ingen fare før du mister oljetrykk. Det er mulig du ikke vil se lekkasjen uten en del omdreininger på motor.

Ser ut som det kan være fra intercooler, sjekk at alle muttere er skrudd til.

Er antagelig eksos/vann eller lignende som har kommet når turbotrykket var høyt.

Olje ville vel rent nedover.

Kan hende du bare kan stramme mutterne, de sitter oppe og på undersiden.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Dette såg litt tyntflytende ut for å vere olje synest eg.

Min teori er at du bruker motoren svært mykje på tomgang/lav belastning, og dette har medført at dreneringa til intercooleren/ladeluftkjøleren har gått tett. Dermed har det opparbeida seg en del kondens inne i intercooleren. Når du da ga på, slik at turboen fekk opparbeidet seg skikkelig trykk, så har "proppen" i dreneringa løsnet slik at all kondensen inne i ladeluftkjøleren har blitt blåst ut på en gang.

Takker for gode (og sansynligvis riktige) svar. Et spesielverksted som kjenner motoren godt sier at det antagelig er: Det er pakningene mellom intercooler og innsugsmanifoilden som er blåst ut.

Vi kjører mye i lave hastigheter (600-800 r/m), er det noen måte å unngå gjentagelse av dette på? Kjøre opp hastigheten langsomt etter å ha kjørt langsomt?

Trond

Hei, jeg hadde også lekasje på min i det området, og det var pakningen mellom intercooleren og innsuget som var et lite punkt som var borte, der er det nok høyt trykk.. min er også gått rundt 450 timer.. jeg fikk dette ordnet på garanti..

sjekk også oljesmøre røret som går inn til turboen.. uansett få verkstedet til å ta en befaring.. stå på at dette må være garanti..

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Helt enig, dette skal vare i mer enn 2 år. Hk service som ordnet min vasket til og med bort oljesølet, fikk ingen faktura fra dem, det ble nok en reklamasjonssak.

Og slik jeg forstod det på mekanikeren så er ikke dette olje fra bunnpanna, men mens du kjører så blir det litt oljedamp i toppen, dette suges inn igjen og går igjennom systemet i motoren før det forbrennes og ut via eksos, men om du ikke har fått blåst ut av systemet på 400 timer har det nok samlet seg endel i intercooleren ja, denne tok han forøvrig med seg til verkstedet og renset..

Super service hos dem.

Redigert av Ulv I (see edit history)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Den blir blåst ut relativt ofte, men det meste av timetallet er nok kjørt i meget moderate hastigheter. Vi pleier f.eks. å ta en tøffetur på en time eller på kveldene. Da blir det gjerne 2x10 min "transport etapper" i 27 knop og en timed tid i 4-5 knop. Båten kjøres sjeldent i over 30 knop (gjør 36-37).

Trond

• 1 måned senere...

Det viste seg at den bakre pakningen mellom inter-cooler og motor var feilmontert og at dette var lekkasjeårsaken.

motorfeil.jpg

motorfeilB.jpg

Dette ble rettet og motoren så ut til å fungere glimrende, bortsett fra at dieselforbruket gikk til himmels. 145 l i "overforbruk" på et par drøye timers rusletur. Denne gang viste det seg at returslangen for diesel har blitt brukket av (under tilbakemonteringen?) og at det sildret og rant mens motoren gikk.

motoroverblikk.jpg

Motordieselbrudd.jpg

Nå er denne skiftet, dieselen fjernet fra motorrommet og det er blitt vasket ned - og dieselforbuket er nede på et helt fornuftig nivå igjen. Så er det bare å håpe at det nå er slutt på probleme med denne båten for godt!

Trond

Denne delen var røket på min motor ved installasjon nå ogå. De tåler ikke mye, da de "var" av plastikk og nye nå leveres i stål kvalitet.

Mercruiser forhandler på Stathelle sa jeg måtte kjøpe ny dyse for å bytte denne, da delen ikke leveres løse. Ny dyse Kr 4.500,- :headbang::headbang:

mens ei dame faktisk på Motorhuset her hjemme i Skien bestilte delen og tok innersvingen på mannfolka, det synes jeg var gøy

Ser jo ut som pakningen har blitt ødelagt under montering og dermed havnet helt på skeive pga. turbotrykket.

Dette er jo slurv og dårlig kvalitetskontroll som kan får riktig utrivelige konsekvenser.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

For å ta en liten oppsummering, det har vært mye feil på denne båten, her er noen av de større:

1.  
  2. Da jeg kjøpte den, reagerte jeg på at innvendig styreposisjon var "hakkete" og fikk beskjed om at tiltratt "alltid ble litt hakkete" av forhandleren. Etter en snau måned sprakk snekkehuset på denne styreposisjonen og båten var uten styring. Snekkehuset ble byttet uten forsøk på å finne ut hvorfor det sprakk, men hakket fortsatt. Året etter "eksploderte" styringen og hydraulikkolje sprutet over alt unntatt på setet der jeg satt, der sprutet det bare på meg! Det viste seg at byggeriet hadde "glemt" å montere returslange på denne styringen. Da dette ble montert, forsvant også den hakkete opplevelsen og styringen er nå bærre lekker.
  3. Et par uker etter at snekken ble byttet (første gang), begynte motorromspumpen å pumpe kontinuerlig. Det stod en blyanttykk stråle ut fra saltvannsdelen av kjølingen og det viste seg at en Umbraco plugg her var av så dårlig/uheldig materiale at den rett og slett hadde delt seg og bunnen på pluggen hadde falt inn i saltvannsdelen. Pluggen ble (etter et par ukers venting) byttet ut med en messingpropp.
  4. Den interne antennen i dreggboksen løsnet og kortsluttet hele greia. Den ble byttet på reklamasjon, men uten at fjernkontrollen ble tilpasset den nye kontrollboksen.
  5. Allerede første sommeren jeg hadde båten, fikk jeg problemer med startsstrøm. Selv etter flere timers kjøring, var det ofte vanskelig å få start neste dag dersom det ikke sto på landstrøm over natten. Jeg fikk beskjed om at dette skyldes at jeg ikke slo av kjøleskapet om natten(!). Batteriene ble funnet ok av forhandleren og reklamasjon ble ikke tatt til følge. Andre sommer var det ikke mulig å få start uten å ha en stor, ekstern batterilader koblet til (landstrømanlegget var ikke tilstrekkelig) og jeg byttet begge batteriene for egen regning. Det har ikke vært antydning til problemer etter dette og min teori er at batteriene har stått uladet over vinteren før jeg kjøpte båten.
  6. Det har vært endel problemer med Bravo III drevet, men etter at HK Motorservice byttet det i fjor høst (det ble byttet året før også, men annet sted) har det ikke vært problemer overhode.
  7. Planingsterskelen var svært høy (23-25 knop) de første to årene og powertrimmen kunne overhode ikke brukes da båten begynte å begynte å duve ved den minste justering av dette. Jeg prøvde å reklamere etter både første og andre sesong, men fikk klar melding om at dette var sjekket og det var slik båten var! HK Motorservice brukte ca 2 min på å justere dette i fjor høst og jeg har nå planingsterskel på 18 knop!

Av "bagatellmessige" feil: Radaren er vridd 5-10 grader i forhold til kartplotteren, AIS'en virker ikke, VHF'en har en rekkevidde på ca 5 sjømil, autopiloten virker bare delvis - for så å gjøre endel merkelige krumspring etc. Forhandleren jeg kjøpte båten av, har gitt meg opplevelsen av at han synes "alt er min skyld" - den manglende returslangen, korroderingen av pluggen, batteriproblemene samt drevet. Det er nok også min skyld at det forhandleren monterte av tilleggsutstyr ikke virker tilfredsstillende. Bare så det er sagt, HK Motorservice i Kr.sand har gjort en kjempejobb og ydet superservice på det de har gjort. Det er forhandleren jeg kritiserer.

Første sesong var båten ubrukelig fra primo juni til medio juli. Annen sesong var båten ubrukelig for annet enn småturer frem til batteriene ble byttet og deretter det meste av juli etter at styringen eksploderte. Ikke antydning til kompensasjon og jeg har seriøst vurdert å reklamere på hele kjøpet. Det som er fortærende ergelig er at jeg liker båten utrolig godt (når den bare fungerer) og tror og håper hver gang at nå er problemene over....

Trond

Redigert av Trondwi (see edit history)

Hvilken båt er denne motoren montert i... sammen med alle andre feil du lister opp..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Det er en av de siste Commuter 8 som ble bygget før konkursen, men feil i motoren etc. har neppe noe med den å gjøre. Jeg tror bare at jeg har vært gjennomført uheldig, med akkurat denne båten og med forhandleren!

Jeg er klar over at radaren antagelig bare er en kalibreringsgreie, men når forhandleren ikke klarer det er jeg overbevist om at en teknisk idiot som meg ikke har en sjanse. Er det noe som kommer innom Brekkestø i løpet av sommeren med litt kompetanse og som har lyst til å kaste bort litt tid...

Trond

Det er en av de siste Commuter 8 som ble bygget før konkursen, men feil i motoren etc. har neppe noe med den å gjøre. Jeg tror bare at jeg har vært gjennomført uheldig, med akkurat denne båten og med forhandleren!

Er enig med deg i at rene motorfeil ikke kan lastes båtbygger om den er montert i rett... men av de ting du listet opp i innlegget litt over så kan vel det meste tilskrives båtbygger og ikke motorfabrikant... dog med unntak punkt nummer 5 som har med CMD å gjøre..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...