Jump to content

Edit History

Gammern

Gammern


Tastefeil

Etter 47 år til sjøs i maskin har det blitt mange overhalinger, både ombord og privat på alt fra 100 cm x 200 cm boring x slag til små gressklippermotorer. Ved demontering sjekkes delenes tilstand, måles, og hvis innenfor spec. rengjøres de, og settes de sammen igjen med nye pakninger, Zimmerringer etc. Dersom vi ukritisk skulle skifte stempler, foringer, lager etc. ville rederiet snart gå konkurs. Har akkurat plukket ned en 4 syl 3ltr. Mercruiser 135 hk. Helt ned til tom blokk. Motoren har gått 412 timer over 15 år, men ukjent for meg med hensyn til behandling og ettersyn ettersom jeg tok den i innbytte for en annen båt og eieren var analfabet både vedr. motor og båt. Veiv - og rammelagertapper målt og godt innenfor spec. Lagerskåler så ut som nye og montert med kontroll av klaring, godt innenfor. Sylindre kryssmålt på 4 steder, stempeldiam. det samme, ingen slitasje og ingen vendekanter i sylindre, alt innenfor spec, honemønster som nytt . Topplokk sendt til velrenommert motorverksted(innehaver er en venn så det ble en tjeneste) og syret ut, slipt ventiler(egentlig unødvendig, så ut som nye) skiftet spindeltetninger( pga alder) . Skiftet registerdeksel inkl. forre veivtetning, sirkulasjonspumpe, termostathus, termostat,  samtlige deler i fordeler inkl.  lokk , pluggledninger og plugger. Kontrollert kjølekanaler i blokk visuelt samt trykkprøvd. Gjennomgått forgasser med originalt rep. sett, skiftet bensinpumpe. Montert sammen med samtlige pakninger nye samt topplokksbolter (originaldeler), skiftet selvstarter, rengjort og kontrollert svinghjul og medbringer til drev. Demontert løfter/støtstangdeksel og kontrollert for retthet og slitasje, montert nytt deksel og justert ventiler. Samtlige trykk, temp og alarmgivere skiftet med kabling. Alt montert med "Assembly lube". Kjørt opp oljetrykk  direkte på oljepumpen, montert fordeler igjen, montert i båt. Exsos/innsugsmanifold/riser syret ut og visuelt kontrollert. Det ble også shimset opp koniske lagre og skiftet Zimmerringer og O-ringer på drivaksel til drev( autorisert Mercruiserverksted). Alle deler og pakninger originale, kostnad ca. 20000. Spørsmål: er denne motoren overhalt, gjennomgått eller reparert. Den er sjøvannskjølt, så det kan godt være tynnere steder i blokk og manifolder, men har ikke røntgensyn, så altså visuelt utrolig bra ut. Samtlige tiltrekkingsmoment er nitid fulgt.

Nytt spørsmål: det anbefales å ettertrekke topplokksboltene (122 Nm) etter 100 timer( har skiftet olje og filter etter 1 gangtime, så "good to go" ang. dette. Dersom en eventuell kjøper gir blaffen i å ettertrekke( det er mye som må plukkes av for å komme til disse) på tross av oppfordring, er det da å vente at vedkommende klager når toppakningen ryker? Har vel solgt en ca 10-12 båter de siste 20 årene og aldri hørt en klage, men det virker på meg som at det har blitt en risikosport å selge brukte båter. Folk forstår visst ikke at de kjøper brukt og ikke nytt. Det er også vanskelig å ta ansvar for en ny eiers behandling og ettersyn. Bor i nærheten av en marina hvor jeg har en Bavaria 38 seilbåt, en Skibsplast 685 og en Mariah 19 (båten som "eier " motoren ovenfor og som skal selges da jeg har en båt for mye). Der ser man mye rart. Start, fullt pådrag 15 sek senere,  motorer som røklegger havna, motorer det damper hvitt i store skyer av, men de bare kjører. Meninger ? 

20200508_194251.jpg

20200708_140652.jpg

Gammern

Gammern


Tastefeil

Etter 47 år til sjøs i maskin har det blitt mange overhalinger, både ombord og privat på alt fra 100 cm x 200 cm boring x slag til små gressklippermotorer. Ved demontering sjekkes delenes tilstand, måles, og hvis innenfor spec. rengjøres de, og settes de sammen igjen med nye pakninger, Zimmerringer etc. Dersom vi ukritisk skulle skifte stempler, foringer, lager etc. ville rederiet snart gå konkurs. Har akkurat plukket ned en 4 syl 3ltr. Mercruiser 135 hk. Helt ned til tom blokk. Motoren har gått 412 timer over 15 år, men ukjent for meg med hensyn til behandling og ettersyn. Veiv - og rammelagertapper målt og godt innenfor spec. Lagerskåler så ut som nye og montert med kontroll av klaring, godt innenfor. Sylindre kryssmålt på 4 steder, stempeldiam. det samme, ingen slitasje og ingen vendekanter i sylindre, alt innenfor spec, honemønster som nytt . Topplokk sendt til velrenommert motorverksted(innehaver er en venn så det ble en tjeneste) og syret ut, slipt ventiler(egentlig unødvendig, så ut som nye) skiftet spindeltetninger( pga alder) . Skiftet registerdeksel inkl. forre veivtetning, sirkulasjonspumpe, termostathus, termostat,  samtlige deler i fordeler inkl.  lokk , pluggledninger og plugger. Kontrollert kjølekanaler i blokk visuelt samt trykkprøvd. Gjennomgått forgasser med originalt rep. sett, skiftet bensinpumpe. Montert sammen med samtlige pakninger nye samt topplokksbolter (originaldeler), skiftet selvstarter, rengjort og kontrollert svinghjul og medbringer til drev. Demontert løfter/støtstangdeksel og kontrollert for retthet og slitasje, montert nytt deksel og justert ventiler. Samtlige trykk, temp og alarmgivere skiftet med kabling. Alt montert med "Assembly lube". Kjørt opp oljetrykk  direkte på oljepumpen, montert fordeler igjen, montert i båt. Exsos/innsugsmanifold/riser syret ut og visuelt kontrollert. Det ble også shimset opp koniske lagre og skiftet Zimmerringer og O-ringer på drivaksel til drev( autorisert Mercruiserverksted). Alle deler og pakninger originale, kostnad ca. 20000. Spørsmål: er denne motoren overhalt, gjennomgått eller reparert. Den er sjøvannskjølt, så det kan godt være tynnere steder i blokk og manifolder, men har ikke røntgensyn, så altså visuelt utrolig bra ut. Samtlige tiltrekkingsmoment er nitid fulgt.

Nytt spørsmål: det anbefales å ettertrekke topplokksboltene (122 Nm) etter 100 timer( har skiftet olje og filter etter 1 gangtime, så "good to go" ang. dette. Dersom en eventuell kjøper gir blaffen i å ettertrekke( det er mye som må plukkes av for å komme til disse) på tross av oppfordring, er det da å vente at vedkommende klager når toppakningen ryker? Har vel solgt en ca 10-12 båter de siste 20 årene og aldri hørt en klage, men det virker på meg som at det har blitt en risikosport å selge brukte båter. Folk forstår visst ikke at de kjøper brukt og ikke nytt. Det er også vanskelig å ta ansvar for en ny eiers behandling og ettersyn. Bor i nærheten av en marina hvor jeg har en Bavaria 38 seilbåt, en Skibsplast 685 og en Mariah 19 (båten som "eier " motoren ovenfor og som skal selges da jeg har en båt for mye). Der ser man mye rart. Start, fullt pådrag 15 sek senere,  motorer som røklegger havna, motorer det damper hvitt i store skyer av, men de bare kjører. Meninger ? 

20200508_194251.jpg

20200708_140652.jpg

Gammern

Gammern


Tastefeil

Etter 47 år til sjøs i maskin har det blitt mange overhalinger, både ombord og privat på alt fra 100 cm x 200 cm boring x slag til små gressklippermotorer. Ved demontering sjekkes delenes tilstand, måles, og hvis innenfor spec. rengjøres de, og settes de sammen igjen med nye pakninger, Zimmerringer etc. Dersom vi ukritisk skulle skifte stempler, foringer, lager etc. ville rederiet snart gå konkurs. Har akkurat plukket ned en 4 syl 3ltr. Mercruiser 135 hk. Helt ned til tom blokk. Motoren har gått 412 timer over 15 år, men ukjent for meg med hensyn til behandling og ettersyn. Veiv - og rammelagertapper målt og godt innenfor spec. Lagerskåler så ut som nye og montert med kontroll av klaring, godt innenfor. Sylindre kryssmålt på 4 steder, stempeldiam. det samme, ingen slitasje og ingen vendekanter i sylindre, alt innenfor spec, honemønster som nytt . Topplokk sendt til velrenommert motorverksted(innehaver er en venn så det ble en tjeneste) og syret ut, slipt ventiler(egentlig unødvendig, så ut som nye) skiftet spindeltetninger( pga alder) . Skiftet registerdeksel inkl. forre veivtetning, sirkulasjonspumpe, termostathus, termostat,  samtlige deler i fordeler inkl.  lokk , pluggledninger og plugger. Kontrollert kjølekanaler i blokk visuelt samt trykkprøvd. Gjennomgått forgasser med originalt rep. sett, skiftet bensinpumpe. Montert sammen med samtlige pakninger nye samt topplokksbolter (originaldeler), skiftet selvstarter, rengjort og kontrollert svinghjul og medbringer til drev. Demontert løfter/støtstangdeksel og kontrollert for retthet og slitasje, montert nytt deksel og justert ventiler. Samtlige trykk, temp og alarmgivere skiftet med kabling. Alt montert med "Assembly lube". Kjørt opp oljetrykk  direkte på oljepumpen, montert fordeler igjen, montert i båt. Exsos/innsugsmanifold/riser syret ut og visuelt kontrollert. Alle deler og pakninger originale, kostnad ca. 20000. Spørsmål: er denne motoren overhalt, gjennomgått eller reparert. Den er sjøvannskjølt, så det kan godt være tynnere steder i blokk og manifolder, men har ikke røntgensyn, så altså visuelt utrolig bra ut. Samtlige tiltrekkingsmoment er nitid fulgt.

Nytt spørsmål: det anbefales å ettertrekke topplokksboltene (122 Nm) etter 100 timer( har skiftet olje og filter etter 1 gangtime, så "good to go" ang. dette. Dersom en eventuell kjøper gir blaffen i å ettertrekke( det er mye som må plukkes av for å komme til disse) på tross av oppfordring, er det da å vente at vedkommende klager når toppakningen ryker? Har vel solgt en ca 10-12 båter de siste 20 årene og aldri hørt en klage, men det virker på meg som at det har blitt en risikosport å selge brukte båter. Folk forstår visst ikke at de kjøper brukt og ikke nytt. Det er også vanskelig å ta ansvar for en ny eiers behandling og ettersyn. Bor i nærheten av en marina hvor jeg har en Bavaria 38 seilbåt, en Skibsplast 685 og en Mariah 19 (båten som "eier " motoren ovenfor og som skal selges da jeg har en båt for mye). Der ser man mye rart. Start, fullt pådrag 15 sek senere,  motorer som røklegger havna, motorer det damper hvitt i store skyer av, men de bare kjører. Meninger ? 

Gammern

Gammern

Etter 47 år til sjøs i maskin har det blitt mange overhalinger, både ombord og privat på alt fra 100 cm x 200 cm boring x slag til små gressklippermotorer. Ved demontering sjekkes delenes tilstand, måles, og hvis innenfor spec. rengjøres de, og settes de sammen igjen med nye pakninger, Zimmerringer etc. Dersom vi ukritisk skulle skifte stempler, foringer, lager etc. ville rederiet snart gå konkurs. Har akkurat plukket ned en 4 syl 3ltr. Mercruiser 135 hk. Helt ned til tom blokk. Motoren har gått 412 timer over 15 år, men ukjent for meg med hensyn til behandling og ettersyn. Veiv - og rammelagertapper målt og godt innenfor spec. Lagerskåler så ut som nye og montert med kontroll av klaring, godt innenfor. Sylindre kryssmålt på 4 steder, stempeldiam. det samme, ingen slitasje og ingen vendekanter i sylindre, alt innenfor spec, honemønster som nytt . Topplokk sendt til velrenommert motorverksted(innehaver er en venn så det ble en tjeneste) og syret ut, slipt ventiler(egentlig unødvendig, så ut som nye) skiftet spindeltetninger( pga alder) . Skiftet registerdeksel inkl. forre veivtetning, sirkulasjonspumpe, termostathus, termostat,  samtlige deler i fordeler inkl.  lokk , pluggledninger og plugger. Kontrollert kjølekanaler i blokk visuelt samt trykkprøvd. Gjennomgått forgasser med originalt rep. sett, skiftet bensinpumpe. Montert sammen med samtlige pakninger nye samt topplokksbolter (originaldeler), skiftet selvstarter, rengjort og kontrollert svinghjul og medbringer til drev. Demontert løfter/støtstangdeksel og kontrollert for retthet og slitasje, montert nytt deksel og justert ventiler. Samtlige trykk, temp og alarmgivere skiftet med kabling. Alt montert med "Assembly lube". Kjørt opp oljetrykk  direkte på oljepumpen, montert fordeler igjen, montert i båt. Exsos/innsugsmanifold/riser syret ut og visuelt kontrollert. Alle deler og pakninger originale, kostnad ca. 20000. Spørsmål: er denne motoren overhalt, gjennomgått eller reparert. Den er sjøvannskjølt, så det kan godt være tynnere steder i blokk og manifolder, men har ikke røntgensyn, så altså visuelt utrolig bra ut. Samtlige tiltrekkingsmoment er nitid fulgt.

Nytt spørsmål: det anbefales å ettertrekke topplokksboltene (122 Nm) etter 100 timer( har skiftet olje og filter etter 1 gangtime, så "good to go" ang. dette. Dersom en eventuell kjøper gir blaffen i å ettertrekke( det er mye som må plukkes av for å komme til disse) på tross av oppfordring, er det da å vente at vedkommende klager når toppakningen ryker? Har vel solgt en ca 10-12 båter de siste 20 årene og aldri hørt en klage, men det virker på meg som at det har blitt en risikosport å selge brukte båter. Folk forstår visst ikke at de kjøper brukt og ikke nytt. Det er også vanskelig å ta ansvar for en ny eiers behandling og ettersyn. Bor i nærheten av en marina hvor jeg har en Bavaria 38 seilbåt, en Skibsplast 685 og en Mariah 19 (båten som "eier " motoren ovenfor og som skal selges da jeg har en båt for mye. Der ser man mye rart. Start, fullt pådrag 15 sek senere,  motorer som røklegger havna, motorer det damper hvitt i store skyer av, men de bare kjører. Meninger ? 

Gammern

Gammern

Etter 47 år til sjøs i maskin har det blitt mange overhalinger, både ombord og privat på alt fra 100 cm x 200 cm boring x slag til små gressklippermotorer. Ved demontering sjekkes delenes tilstand, måles, og hvis innenfor spec. rengjøres de, og settes de sammen igjen med nye pakninger, Zimmerringer etc. Dersom vi ukritisk skulle skifte stempler, foringer, lager etc. ville rederiet snart gå konkurs. Har akkurat lukket ned en 4 syl 3ltr. Mercruiser 135 hk. Helt ned til tom blokk. Motoren har gått 412 timer over 15 år, men ukjent for meg med hensyn til behandling og ettersyn. Veiv - og rammelagertapper målt og godt innenfor spec. Lagerskåler så ut som nye og montert med kontroll av klaring, godt innenfor. Sylindre kryssmålt på 4 steder, stempeldiam. det samme, ingen slitasje og ingen vendekanter i sylindre, alt innenfor spec, honemønster som nytt . Topplokk sendt til velrenommert motorverksted(innehaver er en venn så det ble en tjeneste) og syret ut, slipt ventiler(egentlig unødvendig, så ut som nye) skiftet spindeltetninger( pga alder) . Skiftet registerdeksel inkl. forre veivtetning, sirkulasjonspumpe, termostathus, termostat,  samtlige deler i fordeler inkl.  lokk , pluggledninger og plugger. Kontrollert kjølekanaler i blokk visuelt samt trykkprøvd. Gjennomgått forgasser med originalt rep. sett, skiftet bensinpumpe. Montert sammen med samtlige pakninger nye samt topplokksbolter (originaldeler), skiftet selvstarter, rengjort og kontrollert svinghjul og medbringer til drev. Demontert løfter/støtstangdeksel og kontrollert for retthet og slitasje, montert nytt deksel og justert ventiler. Samtlige trykk, temp og alarmgivere skiftet med kabling. Alt montert med "Assembly lube". Kjørt opp oljetrykk  direkte på oljepumpen, montert fordeler igjen, montert i båt. Exsos/innsugsmanifold/riser syret ut og visuelt kontrollert. Alle deler og pakninger originale, kostnad ca. 20000. Spørsmål: er denne motoren overhalt, gjennomgått eller reparert. Den er sjøvannskjølt, så det kan godt være tynnere steder i blokk og manifolder, men har ikke røntgensyn, så altså visuelt utrolig bra ut. Samtlige tiltrekkingsmoment er nitid fulgt.

Nytt spørsmål: det anbefales å ettertrekke topplokksboltene (122 Nm) etter 100 timer( har skiftet olje og filter etter 1 gangtime, så "good to go" ang. dette. Dersom en eventuell kjøper gir blaffen i å ettertrekke( det er mye som må plukkes av for å komme til disse) på tross av oppfordring, er det da å vente at vedkommende klager når toppakningen ryker? Har vel solgt en ca 10-12 båter de siste 20 årene og aldri hørt en klage, men det virker på meg som at det har blitt en risikosport å selge brukte båter. Folk forstår visst ikke at de kjøper brukt og ikke nytt. Det er også vanskelig å ta ansvar for en ny eiers behandling og ettersyn. Bor i nærheten av en marina hvor jeg har en Bavaria 38 seilbåt, en Skibsplast 685 og en Mariah 19 (båten som "eier " motoren ovenfor og som skal selges da jeg har en båt for mye. Der ser man mye rart. Start, fullt pådrag 15 sek senere,  motorer som røklegger havna, motorer det damper hvitt i store skyer av, men de bare kjører. Meninger ? 



×
×
  • Create New...