Jump to content

Bensin forbruk Draco 24 med V8?


Draco24styling

Recommended Posts

Har du en rimeleig oppegående V8 forgassermotor, kan en normalt regne 0,28 liter per hestekrafttime, dette fordrer at motor oppnår anbefalte maksturtall (ikke jobber for tungt)

 

Så gi noen indikasjon beror på hvor mye effekt du bruker ved gitt hastighet, men vil anta en slik båt vil ligge mellom 1.3-1.8 liter per n.mil i fin marsjfart.

 

Hadde selv en 1999 model 5 liter v8 mercruiser på 220 hk, denne stod i en 22 fot sea ray på 1800 kg, toppfart 37 knop, maksforbruk 65 liter i timen, gikk rimeligst ved 21-22 knop, brukte da ca 23-24 liter i timen under gunstige forhold.

Redigert av SeaRaymond (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Forbruket avhenger litt av hvor mange personer og ting som er ombord. De gangene jeg har målt ligger det noe over 1,5 l nm. Kanskje opp mot 2 l med tung båt. Da i marsjfart 24 knop.

 

V8 bensin med grom lyd og fravær av diesel odør veier opp for ekstraforbruket :cheers_wine: Enkelt og billig vedlikehold teller også i bensinmotorens favør.

 

2400 Styling i god stand er en trivelig og meget sjøsterk båt.

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Draco 2300 m/VP AQ211, 210hk V8 bensin.

I fjor målte jeg forbruket på en tur fra Tvedestrand til Skagen. Hadde flatt vann over og brukte 3 timer, hjem igjen ble det litt ruskevær

så da brukte vi 4 timer.

Forbruket på turen totalt så endte jeg på snaut 35l/t (240l totalt på 7 timer), jeg cruiset i ca. 28-30knop over. Siste timen på hjemturen måtte jeg ned i rundt 20knop og måtte bruke gassen litt aktivt.

Hadde det vært bra vær hjem også vil jeg tro at forbruket hadde gått ned noe.

 

Resten av sesongen har forbruket lagt på 16-18l/t (regnet på antall motortimer mot hvor mye bensin jeg hadde fyllt i løpet av sesongen) mest putring

rundt i 5-8knop, noen transport etapper i ca. 30 knop og litt fullfart (37knop) innimellom for morro skyld.

 

For meg så spiller ikke forbruket så stor rolle, hvis jeg bruker 10-15.000,- i bensin i løpet av sesongen så betyr det at jeg har fått brukt

båten mye og har hatt en flott sesong.

 

Til sammenlikning så kjørte en kamerat av meg samtidig over med en Joda 7900 med en 2 år gammel Mercruiser QSD 320hk Diesel. Han brukte 230liter på turen (vi kjørte sammen).

Dette er selvfølgelig en større båt, men l/t ble jo omtrent det samme, så i løpet av sesongen så skiller det ikke så veldig mye

på lommeboka hans og min.

Redigert av Kalle74 (see edit history)

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Link to post
Share on other sites

På 333 timer med en V8 5,7lL med Innsprøyting og båt på 2,8t har jeg et blandet forbruk på 14 liter i timen. Vet at blandet forbruk kan bety så mangt, men kjører gjerne lange strekk i plan (Oslo-Hvaler) flere ganger i året, putrer rundt der det er noe å se, Oslo-Gøteborg-Oslo, 5 knop koseturer rundt hvaler osv.. Jeg har også flere båvenner med V8 og båter fra 1700kg-2,8t og de fleste har samme forbruk som meg selv om bruken og kjøremønster er en del forskjellig.

 

Jeg har også 2 forskjellige forbrukstabeller jeg kan poste her i morgen. Den ene er for min båt, den andre for en båt med nesten samme vekt som den nevnte Draco med en 5,0l forgasser V8 på 240hk.

 

Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Båtkjøpet som var beregnet til sensommer/høst, ble noe fremskyndet, kjøpte en 87 mod styling rundt 1 juli, og har akkurat avsluttet en 3 ukers periode i båten, båten er utstyrt med en 2000 mod mercruiser 4,3L efi som yter 210hk

Fylte tanken full før vi begynte ferien, og fylte den opp igjen når vi var ferdig, utregnet forbruk ved våres feriebruk av båten er 10,23L pr t blandet kjøring, som selfølgelig er mye kjøring i 6-8 kn, men også noe i marsfart og noen tilfeller av maksing, Er til nå fornøyd med kjøpet, og forbruket virker snilt, Kommer sikkert en oppgraderingstråd ang denne båten utover høsten

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...