Jump to content

Kraftig vind på Østlandet

tom-ass

Recommended Posts

hei. dette var en interresant tråd. jeg bor på harestua og padler masse havkajakk. De siste par åra har jeg fått øya opp for hvor mye vind vi kan finne i innlandet, hvis man er på utkikk. Mandag var jeg ute i 9 timer å padla og tirsdag morgen formiddag 6 timer. det blåste uvanlig friskt for å si det slik. Topografien her tror jeg også forsterker litt, så jeg tror nok vinden var oppe i ca 20mSek en periode. Bølgene rulla, tett og kanskje litt over metern..tykke striper av skum, trær heiv på seg, skilt o.lble blåst overende og istykker på bensinstasjonen..hehe..En fantastisk opplevelse og ligge på de rullende bølgene og surfe rolig baklengs..vi hadde enda mer vind 19/6 i fjor, men den slo ned helt nord i vannet, da var det pure whitewater..

Det er spennende å lese om bølger på randsfjorden , mjøsa og slikt.

• 3 år senere...

YR twitrer om kraftig vind på østlandet nå på fredag, så sjekk fortøyningene. Meldes om kastevinder opp til 25 m/sek.

https://mobile.twitter.com/Meteorologene/status/514723641712721920/photos

Selv skal jeg ned til Son og heise opp båten på Fredag. Håper ikke varselet slår til da kombinasjonen av mye kastevind, stort vindfang på båten, trang dokk og traverskran med åk ikke er min ønskedrøm. Gruer meg allerede, men turen til Son kan bli gøy, da ;-)

Mvh. SAP

Skal til Holmsbu fredag-søndag. Satser på at det ikke kommer så sterke vinder inne i fjorden.

Det skal i hvert fall fortøyes for storm når vi ligger ved brygga !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

...eller i Bodø! Da vi bodde der, hadde jeg båten liggende på sjøen hele året. En vinter hadde vi orkan, målt 72 knop, blir vel 37 m/s . Jeg var bortreist på jobb,og var litt nervøs for båten. Ringte til fruen og ba henne stikke ned i havna og ut på flytebrygga for å sjekke fortøyingene. Hun lurte på om jeg ville bli kvitt henne!??

Båten overlevde fint,uten tilsyn ;)

YR twitrer om kraftig vind på østlandet nå på fredag, så sjekk fortøyningene. Meldes om kastevinder opp til 25 m/sek.

https://mobile.twitter.com/Meteorologene/status/514723641712721920/photos

Selv skal jeg ned til Son og heise opp båten på Fredag. Håper ikke varselet slår til da kombinasjonen av mye kastevind, stort vindfang på båten, trang dokk og traverskran med åk ikke er min ønskedrøm. Gruer meg allerede, men turen til Son kan bli gøy, da ;-)

Skjønner hva du mener, jeg hadde heller ikke hatt mye høy i hatten med tanke på at båten skal heises i vindkast på 25. Er jo en del tonn som henger og dingler i noen stropper. Nå vet jeg jo ikke hvor trangt det er der du skal, men etter mitt inntrykk av Deg så vil jeg tro du fikser den saken som en lek, takk for sist forresten, uten tvil; flotteste båten på Borgen forrige helg, og lysten på noe slik har altså da på ingen måte avtatt :thumbsup: . Har bestilt opptak 6 Oktober, vi håper på minst en helgetur før den tid.

-Normarco-

...eller i Bodø! Da vi bodde der, hadde jeg båten liggende på sjøen hele året. En vinter hadde vi orkan, målt 72 knop, blir vel 37 m/s . Jeg var bortreist på jobb,og var litt nervøs for båten. Ringte til fruen og ba henne stikke ned i havna og ut på flytebrygga for å sjekke fortøyingene. Hun lurte på om jeg ville bli kvitt henne!??

Båten overlevde fint,uten tilsyn ;)

37 m/s er friskt. Hadde vi hatt det inn Sandefjordsfjorden hadde jeg flyttet på land.

Lå I Kostersund, når SMHI målte 29m/s på målestasjonen rett ved siden av gjestehavna. Vi lå godt, longside med vinden rett inn I baugen, men kalesjen rundt akterdekket og over fly sto som en ballong

Vet ikke hvor du har båten liggende I Sandefjord. Er noen havner der hvor det begynner å bli ganske utrivelig allerede når vinden passerer 15-16 m/s. ved gal vindrettning.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Skjønner hva du mener, jeg hadde heller ikke hatt mye høy i hatten med tanke på at båten skal heises i vindkast på 25. Er jo en del tonn som henger og dingler i noen stropper. Nå vet jeg jo ikke hvor trangt det er der du skal, men etter mitt inntrykk av Deg så vil jeg tro du fikser den saken som en lek, takk for sist forresten, uten tvil; flotteste båten på Borgen forrige helg, og lysten på noe slik har altså da på ingen måte avtatt :thumbsup: . Har bestilt opptak 6 Oktober, vi håper på minst en helgetur før den tid.

-Normarco-

Veldig hyggelig å treffes og takk for hyggelige ord :-)

Gøy å prate med en med så stor mekanisk kunnskap.

For å si det slik: blåser det reelle 20-25 m/ sek bestemmer jeg at det ikke skal løftes noen båt hengende som en dinglende værhane i en vaier ;-) Det ville vært umulig og holde båten i possisjon med et par tamper når den henger i lufta og skal senkes ned i hengeren ved slike vindkast. Tror gutta der også ville satt ned foten om vinden utgjør en rissiko for løftet.

Traverskrana står i en slags dokk har vel 40-50 cm klaring på hver side til betong og div stålkanter. Kommer alene, men satser på at det går greit :-) Er mest bekymret for at båten skal dunke inni noe under løftet.

bilde

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Jeg tror du kan slappe helt av. Nå har jeg hatt båten i Son i snart 30 år, og slike vindstyrker kan jeg ikke tenke meg at det blir så langt inne i havnen der traverskranen er. Og sjekker du med YR, er det meldt max 10m/s for Sonsbukten på fredag.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Gjør du det, vi drar til Borgen i morgen formiddag. Og er du bekymret for løftet, ringer du Sverre og utsetter det og tar deg en fin helg på Borgen i stedet. Den vinden som er meldt på Borgen, tror jeg ikke du merker og kan leve med. Vi sees!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hehe,ja det var friskt. Ble ikke noe tilsyn av fruen den gangen nei!

Vi ligger på Thorøya, helt inn mot land, delvis i le bak Tor Dahl bygget. Så vi ligger godt i all slags vær. Nordavinden tar mest, men bygger seg ikke opp spesielt mye sjø ut fjorden.

Hvor ligger du?

På Havnebakken (nesten ute på Knattholmen) på sommeren og I gjestehavna ved Kokeriet på vinteren.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Her på Borgen viser viser vindmåleren min jevnt 4 -- 7m/s SW, men i kastene er det oppe i 10m/s.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Takker for fingerkryssingen :-)

Skrev litt om det i en annen tråd: https://baatplassen.no/i/topic/66371-hva-har-du-gjort-med-baaten-i-dag/?p=1651033

Det ble utsatt pga for mye vind for båten hengende i traverskrana. Ikke at den skulle ramle ut av stroppene, men at vi ikke hadde greit å holde igjen hvis den vred seg i kastene og kunne da brast inn i beina på krana. Jeg var helt enig i den avgjørelsen.

På morgenkvisten hadde det gått greit, men da var de busy med andre ting. Samme i en periode på ettermiddagen og i dag tidlig. Var jo derfor jeg kjørte ned på torsdag kveld og sa fra at jeg kom tidlig pga vinden som var meldt, men det gikk altså ikke. I morgen jobber de ikke. Satser på at den SKAL opp på mandagen.

Har hatt en grei helg i Son med noen båtvenner som holder til her. Puslet litt i båten, vært ute å spist osv. I kveld blir det videokveld med frøken :-)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

• 5 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...