Jump to content

Seiling i Italia - Kreves ICC?

JubaTuba

Recommended Posts

Jeg ser at flere EU-land som Italia ber om å vise International Certificate of Competence" (ICC).

Dette er et båtbevis for Europeiske borgere, men som kun kan utstedes av land som har akseptert en FN resolusjon (40 eller 14).

Tror ikke Norge er med her(?)

Trenger jeg dette hvis jeg skal seile en norskregistrert båt i Italia? Båten er en seilbåt < 50 fot.

Hva trenger man eventuelt?

D5L? Gjelder jo ikke der nede, men har vitnemålet, men ikke sertifikatet enda.

Båtførersertifikat? Har ikke dette, og trenger det ikke. Ønsker heller ikke å ta det da jeg skal søke om D5L etter avlagt praktisk prøve.

RYA? Har Dayskipper/Coastal fra Norsk Seil- og Navigasjonsskole i Moss. Dette er kun i form av et stemplet "diplom" (A4-ark)

VHF/SRC har jeg.

Skal sies at jeg seilet der i fjor og ble spurt om sertifikat ved ankomst men at havnepolitiet lot det gå.

Siden de ikke snakket godt engelsk og jeg ikke italiensk, så vet jeg ikke om de bare så gjennom fingrene eller ikke.

Redigert av JubaTuba (see edit history)

Seiler med langturdrømmer

Er det ikke slik at for norskregistrert båt, så gjelder norske sertifikatkrav uavhengig av farvann?

Jo, det stemmer.

Er man Italia holder det ikke med D5L, man trenger D5LA (om båten er større enn 50' og mindre enn 50 BT).

Redigert av Sjøtunga (see edit history)

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Jo, det stemmer.

Er man Italia holder det ikke med D5L, man trenger D5LA (om båten er større enn 50' og mindre enn 50 BT).

Ok. Så da trenger jeg ingen sertifikater for å føre båt i utlandet siden jeg ikke behøver det i Norge. (båt under 50', under 50 BT og jeg er født før 1/1 1980).

Ok. Så da trenger jeg ingen sertifikater for å føre båt i utlandet siden jeg ikke behøver det i Norge. (båt under 50', under 50 BT og jeg er født før 1/1 1980).

Den konklusjonen ble kanskje litt for enkel og generell? :wink:

Men som påpekt ovenfor er det i utgangspunktet flaggstatens regler som gjelder. Dvs at hvis du seiler med en norskregistrert båt, så er den "et stykke Norge i drift" som dikteren så treffende beskrev det.

D5L gjelder det for norsk fartøy og 15 meter LOA, inntil 50 BT i stor kystfart. Dvs for seiling med norsk fartøy i italiensk farvann skulle du strengt tatt hatt D5LA for å seile en slik båt.

Men hvis det her dreier seg om en båt som ikke engang krever båtførerbevis i Norge, så kan den samme båten i utgangspunktet førers uten papirer også i andre land. Men her vil du trolig møte på et problem ved at det andre landets tjenestemenn ikke lar seg overbevise om at så er tilfelle.

Dermed er du tilbake til utgangspunktet. Et eller annet dokument bør du nok ha med deg og Norge har som kjent sluttet seg til avtalen om ICC for noen uker siden, men byråkratiet har ikke kommet langt nok til at man har opplyst om hvordan dette skal foregå i praksis....

Med vennlig hilsen POSEIDON

Ok. Så hvis jeg endrer til:

Så da trenger jeg ingen sertifikater for å føre norskregistrert båt i utlandet siden jeg ikke behøver det i Norge. (båt under 50', under 50 BT og jeg er født før 1/1 1980).

Så kommer selvfølgelig den praktiske siden Poseidon viser til om at ikke alle tjenestemenn er kjent med regelverket og at det sikkert er lurt å ha med papirer for å slippe problemer ;)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...