Jump to content

hvordan bruke vribart propellanlegg riktig?


glalaksen

Recommended Posts

Du skal justere stigningen slik at du oppnår maks turtall på motoren.

Vet ikke hvilken motor du har, men på min Sabb sitter det en skrue på gearet, denne justerer man mens motoren/båten går

på full fart for og sette maks stigning.

 

Dvs. at når du "gir fulle vinger" på propellen så skal motoren ha maks turtall ihht. produsenten.

 

Se bruksanvisning for Sabb her: https://baatplassen.no/i/topic/16411-sabb-10-18-22-30/

se på side 34 i bruksanvisningen.

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Link to post
Share on other sites

Så du mener at jeg skal justere vingene sånn at vi får fullt turtall på motoren? og så ta den ned et par hundre omdreininger for å gå med marsjfart?

 

Ja det stemmer, motoren din skal vel ha max turtall på 3000rpm. Og som du skriver så tar du turtallet ned 200-300rpm med gasshendelen, ikke juster større stigning på vingene, for marsjfart.

 

Som jeg skrev tidligere så er det en skrue på giret mitt som jeg kan justere for maks vinger, når denne er justert riktig så er det bare og sette

spaken for justering av vinger helt frem og da er turtallet på motoren riktig hver gang.

Er greit og gjøre det så slipper jeg og finjustere på vingene hver gang jeg skal bruke båten.

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen og takk for gode svar, men hvor finner jeg denne skruen?

 

Jeg har ikke spake på giret, men et ratt kanskje jeg ikke har noen slik skrue?

 

Hvis jeg skjører fullt utslag på vingene får jeg den ikke over 2000rpm. Betyr det da at jeg har for stor propell, eller for liten motor?

Link to post
Share on other sites

Vet du hva giret ditt heter? Som du skriver så er det ikke sikkert du har den skruen.

Tror sikkert at propell er riktig, hvis jeg skrur helt ut den skruen på gearet mitt så mister jeg også mye turtall på fulle vinger.

 

Jeg har Turteller inne:

 

pb060060.jpg

 

og koblingen ute:

 

pb060064.jpg

 

På min Hellefisk:

 

pb060052.jpg

 

Så derfor er det greit og ha dette stillt inn på forhånd. Hvis du har turtelleren der du har justering av koblingen så er det jo ikke

så farlig om du ikke har den skruen på giret.

Redigert av Kalle74 (see edit history)

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Link to post
Share on other sites

Ja tror den er fikset. Har enda båten på land så tenkte å stramme til mer når den kommer på havet igjen.

 

Har turteller og regulering nært så det er ikke noe problem. Tror egentlig ikke at jeg har noen skrue.

 

Men når den kommer på havet får jeg prøve sånn som dere beskriver her.

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Ser denne tråden er gammel, men lurte på om du fant ut hvem som har produsert propellanlegget? Har akkurat samme type selv, og prøver å finne skisser og annen praktisk informasjon, hvilken type grease som er anbefalt etc. Hvilken grease bruker du i lagrene til klemringene? Vet ikke om jeg våger å bruke samme grease som i hylsa, da det er andre belastninger ute og går der... Måtte selv til med justering av stigning da dette var helt i hytt og pine når vi kjøpte båten, men dette har du vel funnet ut av til nå hvordan det gjøres...? :smiley:

Kan det fikses? Klart det kan :)

Det er forskjell på båtfolk, og folk i båt...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...