JePeKj Startet 25.Mai.2011 Del på Facebook Startet 25.Mai.2011 Skal til å montere en 5kw Eber vannvarmer i båten. Den skal eg varme vann samt koble opp defrosteren. Kanskje også en varmesløyfe fram i forkabinen etterhvert. Men hvordan kobler eg dette? I serie eller paralell? Tenkte kjøre det gjennom motor slik at motoren bidrar nå den går, samt at man då bruker motorens ekspansjonstank og sikkerhetsventil. Men vil eg då drive å varme heile motoren også? hmmmm. Vel, tips mottaes med takk. Sitér dette innlegget Link to post
guge Svart 25.Mai.2011 Del på Facebook Svart 25.Mai.2011 (redigert) Jeg skal også igang med å montere en brukt D5W-SC, så jeg har fundert mye over denslags i det siste. Eberspächer har lagt ut en guide om marine installasjoner. Den har fine prinsippdiagrammer. Men for å svare på spørsmålet ditt direkte vil jeg si at det er mange måter å gjøre det på. Noen vil ikke ha motorens kjølevann i samme system som vannvarmerens sløyfe, men heller skille dem ad med en varmeveksler, og dette fåes i handelen. Bortsett fra det ser det ut som det beste er å ha et system som først går gjennom varmekildene paralellt (motor og vannvarmer), så gjennom varmtvannstanken, og deretter gjennom radiatorer og defrostere i paralell. På den måten kan du bruke kraner til å styre hvor varmen skal gå. I et slikt opplegg bør man også ha enveisventiler ved vannvarmeren og motoren. Det som også slår meg er at hvis man har landstrøm og bruker denne til å varme vann i varmtvannsberederen, og samtidig sirkulerer kjølevann gjennom denne vil varmtvannsberederen lage varme i radiatorer og defroster, i så fall trenger man kanskje en sirkulasjonspumpe i paralell med motor og vannvarmer. Men jeg vet ikke om dette er vanlig bruk av et slikt system. Redigert 25.Mai.2011 av guge (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.