Jump to content

Vannvarmer og defroster/vvt kobling

JePeKj

Recommended Posts

Skal til å montere en 5kw Eber vannvarmer i båten. Den skal eg varme vann samt koble opp defrosteren. Kanskje også en varmesløyfe fram i forkabinen etterhvert. Men hvordan kobler eg dette? I serie eller paralell? Tenkte kjøre det gjennom motor slik at motoren bidrar nå den går, samt at man då bruker motorens ekspansjonstank og sikkerhetsventil. Men vil eg då drive å varme heile motoren også? hmmmm. Vel, tips mottaes med takk.

Jeg skal også igang med å montere en brukt D5W-SC, så jeg har fundert mye over denslags i det siste.

Eberspächer har lagt ut en guide om marine installasjoner. Den har fine prinsippdiagrammer.

Men for å svare på spørsmålet ditt direkte vil jeg si at det er mange måter å gjøre det på. Noen vil ikke ha motorens kjølevann i samme system som vannvarmerens sløyfe, men heller skille dem ad med en varmeveksler, og dette fåes i handelen.

Bortsett fra det ser det ut som det beste er å ha et system som først går gjennom varmekildene paralellt (motor og vannvarmer), så gjennom varmtvannstanken, og deretter gjennom radiatorer og defrostere i paralell. På den måten kan du bruke kraner til å styre hvor varmen skal gå. I et slikt opplegg bør man også ha enveisventiler ved vannvarmeren og motoren.

Det som også slår meg er at hvis man har landstrøm og bruker denne til å varme vann i varmtvannsberederen, og samtidig sirkulerer kjølevann gjennom denne vil varmtvannsberederen lage varme i radiatorer og defroster, i så fall trenger man kanskje en sirkulasjonspumpe i paralell med motor og vannvarmer. Men jeg vet ikke om dette er vanlig bruk av et slikt system.

Redigert av guge (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...