Jump to content

Kjøpt marinisert Peugeot 4.90, hvordan få orden på kjølesystemet?


Frank jensen

Recommended Posts

Jeg har akkorat kjøpt en 22fot selfa fra en eller anna gang på 70tallet med en Peugeot 4.90 motor,den skal vistnok være fra midten av 80tallet og er en marinisert bilmotor.

 

Båten har vært ei snekke såmm er bygget lukket styrhus og selvlensende dekk på,båten har stått på land siden 06 og vert lite brukt siden den ble kjøpt i 04.

 

Motoren har visst satt seg,jeg fikk ikke tørnet den med fastnøkkel på reimskiven,men olja ser fin ut og det er vann på motoren,men jeg velger å plokke den i sine enkelte faktorer for å være på den sikre siden,men dieselpumpa er påkostet en lokal formue rett for båten ble satt på land og dysespissene er nye,så det er verdt å se over motoren.

 

Det er lakt opp sløyfekjøling til motoren noe såmm er bra,men det er brukt for tynne rør og bare sirkulasjons pumpen til og drive kjølevannet igjennom motoren og sløyfa,så den blir laget ny i 3/4 toms tynnvegget kobber rør utav den typen såmm brukes til åpne anlegg der røra blir loddet sammen med bend og stusser,samt at impellerpumpa såmm brukes til og kjøle eksosen bilr brukt til og pumpe vannet igjennom systemet.

 

Den våte eksosen blir koplet bort(sånt svineri skulle vert forbudt) det vil bli laget en eksos manifoil med god kjøling samt en etterkjøler for eksosen før den kommer opp rett bak styrhuset igjennom en rustfri lyddemper.

 

Så er det ting jeg lurer på: Impellerpumpa,skal den drive kjølevannet igjennom kjølesløyfa,eller skal den suge vannet igjennom?

 

Det er ikke noen form for ekstern tanke for kjølevannet,bare en ekspansjons tanke såmm er koplet inn på slangen såmm kåmmer åver termostaten og går til sløyfa,den nye eksosmanifoilen blir jo og regne såmm et vannresuar,men den ligger jo under nivvået i vannpumpa,så jeg må vel lage til en liten påfyllingstanke litt opp i høyden.

 

Men hvor får man tak i deler til motoren? Eller er det kansje like godt og kontakte den lokale Peugeot forhandleren

 

Denne motoren er jo brukt av mange mariniserings merker,men hvem har brukt den og hva kalles den?

 

Jeg kjenner til Status marine Peugeot,volvo penta MD21a/b

 

Har Perkins brukt motoren til noe? Jeg lurer på omm det kan dreie seg omm en perkins ifra opprinnelsen av? For hvorfor er det CAV dieselpumpe på den og det samme med filterene og fødepumpa....Kansje vil toppen til den minste fire sylindra perkinsen passe på Peugeot blokka?

Link to post
Share on other sites

Jeg lurer på omm Perkins har hatt en finger med i produksjonen av denne motoren,den er svert lik den såmm står i di gamle VW LT varevogn fra en gang på 70-80 tallet og di brukte Perkins motor i alle diesel utgavene.

 

Jeg må komme over en delemotor der toppen er iorden.Hvis det viser seg og vere vanskelig og få tak i deler til denne motoren,så tror jeg at jeg mariniserer en toyota diesel fra en hiace

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg har tatt hjemm båten og begynt så smått og få meg et overblikk over hva såmm er ombord,det er en stor Robertson VHF ombord og den er jeg intresert i og bytte med en mindre VHF såmm ikke tar så mye plass,den er utav den gamle sorten med kanalhjul og har sikkert 3-4 ganger bedre sende effekt enn dagens sendere,videre så er jeg på jakt etter en delemotor fordi den såmm er i båten sitter fast,jeg vet ikke enda hva såmm er årsaken,men det får jeg vel greie på når jeg tar av toppen,men blir det for mye pes så ser jeg ikke bort ifra at den blir byttet ut med en Toyota diesel fra en hilux uten turbo.

 

Hvis noen er intresert i og bytte sender så kan jeg godt legge ut bilder av senderen

Link to post
Share on other sites

Jeg har sett på den ja,meeeeen tror nok 4000 er for mye for en motor såmm sitter fast,og såmm ser ut såmm en hau med rust pluss at det er en ihjelkjørt penta såmm sikkert toppen er skjeivkjørt og sylinderforingene utslitt på.

 

Har tatt av toppen på min motor og konstatert at sylinder #1 var full av vann,pga at båten har ligget på babord siden sist vinter har eksos slangen fyltes med sne og vann,det fordømte våt eksos prinnsippet skulle vert forbud mot.

 

Men jeg har drenert sylinderen for vann og fyllt den opp med diesel såmm jeg skal la stå til i morgen før jeg prøver på og tørne motoren.

 

Heldigvis så er toppen ok,så jeg har full tro på at det blir motor av den igjen,men denne gangen med vannkjølt eksos manufoil med eksosen opp bak styrehuset

Link to post
Share on other sites

Motoren kommer vel da i fra en Peugeot 505 eller en 405 av de første trauste modellene.. Disse motorene var jo like fryktelig lenge, og blokk og topp ble lenge kalt for "euro-motor". Fyll snadderet opp med diesel og la det stå noen døgn så løsner den nok. Anngående kjøling bør jo ikke det være et problem om pumpa virker og størrelsen på røra blir økt til ritkig dimensjon.. Om du finner motornummer på den kan jeg være behjelpelig med mer tekniske spesefikasjoner på den.

Lykkelig båteier igjen :D

Link to post
Share on other sites

Jeg skal lette ut motoren og gjennomgå den for å være på den sikre siden,så jeg trykt kan ta den ibruk uten noe mere omm og men,for da vet jeg hva motor og gear består av,samt at jeg får gjort rent i motor rommet og flikket på motoren

Jeg skal legge inn motornummer når jeg får skrapet bort maling og rust så det blir leselig

Link to post
Share on other sites

Jeg har endelig fått ut motoren,og jeg opdaget at det fremre motorfestetpå babord side ikke var ånkli skrudd påplass,det var festet med en 8mm bolt såmm var ønsket fast og den andre bolten under dieselpumpa var borte,noe såmm fikk meg i diverse mistenksomme tilstander.Jeg fikk laus bunnpana og løsnet boltene på veivlageret på første sylinder.

Foringen med stemplet såmm jeg fikk løsnet etter at jeg fikk ut motoren står i bløt i diesel og skal prøves i pressa på mandagmorgen,det hadde kommet vann forbi stempelringene så stemplet sitter godt fast i foringen,så jeg skal begynne å be fadervor baklengs allerede når jeg våkner på mandags morgen.

 

Jeg ser at det har vært en vetus motor tiligere med at det skinner gul farve igjennom flere plasser på motoren og dieselpumpa,så kansje den ikke er kjørt ihjel av volvo penta eller status marine.

 

 

Motor numeret er:Diesel indenor 851264161/

XDP 4.90

 

0578

 

3126416

 

Hvis det skulle ha intresse for noen på forumet

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Har endelig fått delemotoren på verkstedet og begynte og demontere den,da det til min åverraskelse viste seg at det bare var en gåen topp pakning og et stempel såmm satt i litt rust,men motoren må være av nyere dato siden det ikke var slitekant i sylinderforingene og at det er en rotodiesel pumpe på den.Men det er den første motoren jeg har vert borti at det ikke er noen form for peilepinne på,og det var bare en tappeplugg i bunnpanna,motoren er grå,men det er grønnmaling under omm det er grunning er ikke godt og si,men det er ikke skilt under dieselpumpa sånn det er på den andre motoren.Det står noen tall og bokstaver oppe på blokka under toppen i forkant åvenfor dieselpumpa,kan det vere identifikasjonen på motoren? Videre så er det en bowman varmeveksler på den såmm jeg skal bygge om så jeg bruker den såmm kjølevanns reseruar og eksos kjøling før lydpotta.

Men det er en ting jeg lurer på,er rotodieselen selvsugende eller må jeg montere en elektrisk fødepumpe siden det ikke er fødepumpe på motoren?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Endelig startet franskmannen,men jeg må kjøpe en elektrisk matepumpe,men jeg merket hvis jeg trykket for hardt på filterpumpa så ville motoren stoppe og begynte og ryke noe volsomt,tror nok jeg skal se på den andre dieselpumpa omm jeg kan bruke den boschpumpa var ikke helt ok og jeg vet at CAV pumpa er ny overhalt med papirer,svindyre greier det der,den var akkorat påkostet 12000 rett før forrige eier kjøpte båten,og han igjen var uheldig og får vann i pumpa og vips 9000kr i reperasjoner,bare kammringen til høytrykkdelen alene kostet 5000

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...