Jump to content

finnes fartsbegrenser for 9,9 med gps

mons

Recommended Posts

Hei

Har kjøpt Hasle Summerfun til ungene med Tohatsu 9,9 (17) og synes det går styggfort.

Ønsker å begrense hastigheten når ungene kjører, men ha full maskin når de eldste (og jeg) kjører.

Jeg ser for meg at dette burde kunne løses enkelt med en liten GPS med etpar kontakter som slår på varsellys ved ca 10 knop og slår av tenninga el ved 12 knop.

Overrigling for de eldre med nøkkel eller kode.

Jeg er klar over at det er mulig med fysiske begrensninger, men de kan vanskelig ta hensyn til hvor tungt båten er lastet, motvind osv og i tillegg være enkle å fjerne for de som er gamle nok til å kjøre fort.

Ideer eller forslag?

Hvis noen vil sette slikt i produksjon er det fritt fram. Kanskje dette er et alternativ for å få trekkraft på mopeder selv om de ikke skal gå fortere enn 45 km/t?

Mons

Mons

Ville prøvd denne http://www.speedoptions.no/index.php?main_page=product_info&products_id=629 eller denne http://www.speedoptions.no/index.php?main_page=product_info&products_id=1283 eller denne og en evt nøkkelbryter hvis det er mulig, eller behov for det. Det burden funke for ditt behov ;) Det er vel verd et forsøk, eller hva? :thumbsup::rolleyes:

Redigert av meldaln (see edit history)

Som det står på siden: Ikke anbefalt til permanent bruk, men kun i korte perioder.

Tror ikke dette er en god løsning.

Dessuten spør trådstarter etter en fartsbegrenser, ikke en turtallsbegrenser.

Jeg har selv kjøpt meg en gummibåt med en 4 hk. Men selv den små motoren får jo båten til å bli et gummimissil med en lett pjokk oppi. Lurer på å kjøpe en elektrisk motor som kan slenges på hvis jollen skal brukes som leketøy...

Mvh
Simon

Hvis du finner en gps som har mulighet for å sende ut et signal ved gitt hastighet, så kan nok det signalet kobles til et rele som igjen er koblet til stopp'en på motoren.

Uansett så virker det for meg, mer uvettig, å benytte slikt utstyr i en båt, en å la de yngre gå med litt høyere fart.

Man vet aldri når noe oppstår, og hvilken situasjon barna kan havne i hvis slike løsninger svikter og de blir liggende på fjorden uten motorkraft.

Begrens maksfart mekanisk, sett på noe som blokkerer vandringen på gassen slik at det ikke er mulig å få full gass, det er mitt råd.

Bruk gjerne en wire med hengelås som hindrer maks gass hvis du har håndgass, så bruker du en kodelås slik at den enkelt kan tas vekk.

Lykke til.

Som det står på siden: Ikke anbefalt til permanent bruk, men kun i korte perioder.

Vet det står at det ikke burde brukes til permanet bruk.. Tanken var å f.eks. sperre den på 5000, så den går bare mellom 10 og 15 knop, også bare vri over en nøkkelbryter som slår av turtallssperren når du gamleste skal kjøre. Men er helt klar over at det ikke er en god løsning, så jeg fersonlig ville valgt noe gassperring til de yngste, som lett kan fjernes når de gamleste skal kjøre, som "lite" også skriver! :)

Takker for innspill.

Regulering av turtall elektronisk eller mekanisk evt mindre propell er ikke noe problem, men da holder ikke farten med flere folk eller motsjø.

Barna mine har det antakelig mer gøy på sjøen enn de fleste. Guttungen på 12 har ikke noe problem med å kjøre i grov sjø eller legge til med Mørejeten på 30, men han har respekt for lovverket og det er jeg glad for.

Ønsker ikke å ødelegge denne respekten / oppdragelsen med å sende han ut i 20 knop.

I 10-13 knop får han lov å tilbringe dagen på sjøen uten at jeg er utpå.

Jentungen på 10 er ikke tilsvarende vant med å kjøre båt. En uheldig hendelse med en uvant jente i 20 knop kan være nok til å ødelegge gleden på sjøen for alltid. Det hadde ikke vært trivelig.

Ungene tar med venner på sjøen og det er ikke aktuelt for meg å la andres unger sitte på i altfor høy hastighet.

Mons

Mons

Uff! Da hadde de jo måttet ty til den eldgamle kunsten å ro..... :crazy:

Joda, å ro er en fin måte å komme seg frem hvis man har en båt som er egnet å ro. Sinten sitt innlegg sier vell det meste:

Lykke til med å ro denne her på ein fornuftig måte :rolleyes: .

1115_m.jpg

Tror ikke jeg ville gitt "småen" flere faktorer som kan skape problemer i en slik båt, alene på fjorden, en hva som allerede ligger til rette i en "motorisert sak". Men det er kanskje bare meg :crazy:

Og det naturlige oppfølgingsspørsmålet lyder da slik:

Hvor trygt er det å dra ut på vannet med en motorisert farkost uten årer eller annen form for reservefremdrift....? :confused:

Det er vel stikk i strid med alle råd om å vise sjøvett! Jeg tror ikke jeg har åpnet en eneste pensumbok for Båtførerprøven som ikke har et klart råd om å ha med årer, padleåre eller andre gjennomtenkte reserveløsninger når en er ute med motoriserte småbåter.

Kommentar fra moderator: Innlegget er satt usynlig grunnet unødvendig sitering.
Alle må sette seg inn i reglene før man poster innlegg.

Og det naturlige oppfølgingsspørsmålet lyder da slik:
Hvor trygt er det å dra ut på vannet med en motorisert farkost uten årer eller annen form for reservefremdrift....? :confused:
Det er vel stikk i strid med alle råd om å vise sjøvett! Jeg tror ikke jeg har åpnet en eneste pensumbok for Båtførerprøven som ikke har et klart råd om å ha med årer, padleåre eller andre gjennomtenkte reserveløsninger når en er ute med motoriserte småbåter.

Er vell naturlig å ha med padleårer i en slik uansett, men er jo serdeles uheldig å havne i en situasjon hvor man må padle en slik båt et stykke.
Jeg ville uansett bare frem til, i det tidligere innlegget, at det er unødvendig å dytte på flere tekniske ting som kan feile en nødvendig.

Interessante innlegg om sikkerheten.

Ungne kommer til å ha med nødvendig kommunikasjonsutstyr samt etpar gode padleårer, dregg og annet artig.Flyttevest alltid på. En av hovedårsakene til at jeg bytter Dromedillen de har lånt av Ingar i etpar med denne båten er at denne flyter bra om den mot formodning skulle fylles med vann eller bli liggende og slå i litt brenning en stund.

Blir det møkkavær får de ikke lov å gå utpå uten at jeg er relativt nært.

Kommer også til å vurdere om det kan monteres tolleganger slik at en kan sitte på baugsetet og ro. Tror det kan gå bra, men må prøve litt først. Blir litt mer brukbar til krabbe og badebåt da.

Jeg stoler såpass på ungene at jeg kan lage en evt fartsbegrenser slik at den kobles helt bort på et øyeblikk i nødsfall, men er fortsatt ute etter å gjøre båten lovlig å bruke.

Jeg tror at det er farligere med unger i fri utfoldelse blant venner i 20 knop enn unger uten årer i båten ;-)

Mons

Mons

• 1 år senere...

Hei Kjøp deg heller en GPS med fartsmåler denne gir deg beskjed på sms hvis brukern kjører over 10knop den har også områdekontroll. Du kan programere den med en enkel sms for geofence område. Disse har også SOS knap hvis noe skulle skje.http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=33970642&kwUnica= i tillegg er de vanntett etter IP67

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...