pit Startet 26.Mai.2011 Link til dette innlegget Startet 26.Mai.2011 I båten min står en Quick 25A lader Har byttet ut alle batteriene til 100 Ah AGM type fra Maritim ( 3 stk forbruk, 1 stk start) Det står påtrykt disse at anbefalt ladespenning er 14.7V – 15V, og vedlikeholdslading på 13.8V. Er ikke dette veldig høyt for AGM batterier? Laderen min har to innstillinger: Liquid eller Gel. Liquid lader med 14.1 volt og vedlikehold 13.5V Gel lader med 14.4 volt og vedlikehold 13.8V. Antar da at jeg bør stille laderen til Gel for å komme nærmest den anbefalte ladespenningen, men spørsmålet er om det likevel er nok? Bør jeg skifte lader til en med høyere ladespenning for å gi batteriene lengst mulig levetid? Med nåværende lader blir de kanskje aldri ”toppet”. Quick laderen har to utganger (separert med skillediode ifølg. manual) merket Master og Slave. Har nå en utgang (Master) på forbruk og en (Slave) på startbatteriet. Kan dette skade startbatteriet, som normalt alltid vil være nærmest fulladet? Antar da at startbatteriet får tilført samme ladesyklus som forbruksbatteriet, selv om det egentlig bare trenger vedlikeholdslading. Noen som har erfaring/tips her? Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 26.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2011 Har lært at AGM batteriene, ikke er glad i å stå for varmt. Har også lært at de ikke bør lades for lenge. Da mener jeg Landstrøm hele sommeren.Men 14,6V er vel idealspenningen. Disse kan jo ikke etterfylles med syre,så overlading ville jeg unngått. Sitér dette innlegget Link to post
Kalle74 Svart 26.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2011 Kjenner ikke til dine batterier, men på generelt grunnlag er det vel en fordel og følge produsenten sine anbefalinger, uansett hva det er snakk om. Når det er sagt så har du jo en bra lader og en ny koster jo litt. Prat med de du har kjøpt batteriene av, eller kontakt produsenten direkte og hør hva de sier. Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
taunus Svart 26.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2011 Hvor høy ladespenning får du med motor i gang da. Hvis ikke denne kommer over 14,4V hadde ikke jeg gidda bytte lader. Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 26.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2011 Høy ladespenning er som regel ikke noe problem, med det forundrer meg at de skal ha så mye som 13,8V i float. Det har medført uttørking og tidlig "død" for mange AGM batterier. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
pit Svart 26.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2011 Her var det mange ulike anbefalinger og jeg er foreløpig ikke blitt noe klokere. Butikken jeg kjøpte hos, Maritim, hadde faktisk ikke sett produsentens anbefaling som er trykket på batteriet, og visste ikke noe utover det. Skal jeg beholde laderen går jeg mot produsentens anbefaling. Motoren gir så vidt jeg har målt 14.4V (Yanmar 6LPA STP2) Så spørsmålet er om levetiden på batteriene blir vesentlig dårligere ved å beholde laderen (som da ikke følger produsentens spennings anbefalinger). Batteriene står i motor rommet og følgelig vil være utsatt for relativt høye temperaturer under gange. Det er vel da en fordel at motoren ikke lader med mer enn 14.4V for å unngå koking? Synes uansett Quick laderen har merkelig liten ladespenning for blybatterier. Etter det jeg har forstått skal de fleste blybatterier ha mer enn 14.1 V spenning, AGM eller ei. Sitér dette innlegget Link to post
Bømlo Svart 26.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2011 14.4V på batteriene under gange er fint. Dersom man starter med fulle batterier og kjører lenge så er 14.4V litt mye for varme batterier, men det ville jeg ikke bekymret meg for i en fritidsbåt. Man kjører vanligvis ikke så mange timer sammenhengende, og det er vanligvis helt andre faktorer som tar knekken på batteriene. Dersom du er ukomfortabel med laderen som står i båten idag så bytt den ut Vil anbefale at du velger en lader med temperaturføler på batteriet slik at du får riktig ladespenning uansett batteritemperatur. Kjøp gjerne fra en anerkjent produsent, så er du kvitt bekymringene på denne fronten. Når det gjelder ladespenning for batterier uten skikkelig datablad ville jeg vært fristet til å tenke litt selv og skule litt til batterier av tilsvarende type. For AGM batterier oppgis det ofte to eller flere ladeprofiler alt etter bruksområde. I databladet til Victron er det en profil for "Cycle service Normal" og en for "Cycle service Fastest recharge". Absorpsjons spenningen er 14.4 - 14.6 for vanlig profil og 14.6 - 14.8 for hurtig lading. "Riktig" spenning kan med andre ord varieres innenfor et område på 0.4V alt etter om man er ute etter lengst mulig levetid eller raskest mulig lading. Anbefaler forøvrig en batterimonitor / "ampertimeteller" dersom du ikke har det. Da ser du om ladingen er OK og unngår å tappe batteriene for langt ned. Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 27.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2011 Butikken jeg kjøpte hos, Maritim, hadde faktisk ikke sett produsentens anbefaling som er trykket på batteriet, og visste ikke noe utover det. Er det mulig? De importerer disse batteriene direkte, gjør de ikke? De burde jo ha førstehåndskunnskap og erfaringer for hva som fungerer for dissse batteriene. Krev at butikken gir deg et kvalifisert svar. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.